Datorn krashar

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
honeback
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Datorn krashar

Inlägg av honeback »

Har problem med min dator som jag verkligen hoppas kunna lösa.
När jag använder min dator kan den när som helst frysa datorn och man kan inte göra någonting. Enda sättet att komma vidare är att trycka på boot-knappen på datorn och starta om.
Frysningen uppkommer både i Windows XP och i Ubuntu. Testade att avinstallera båda OS och enbart installera Ubuntu men den fryser ibland ändå. Antar att det är något med hårdvaran att göra som inte pallar med. Datorn är dock mindre än ett halvår gammal. Intel Core Duo 3.16Ghz med 4 GiB minne. Har ett GeForce 9800 GTX+. Har satt ihop den själv så det kan eventuellt vara något problem där? Har kört Memtest86+ och den hittade inga fel.

Har ni några tips är jag oerhört tacksam om ni kan hjälpa mig.
Anders
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Datorn krashar

Inlägg av Daniel Nylander »

Kan bero på dålig kylning, trasiga minnen eller andra hårdvaruproblem.
Om problemen dyker upp både i Ubuntu och Winblows så är det definitivt något med hårdvaran
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Nja det kan vara Bios också!? Titta genom inställningarna...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hur lång tid körde du memtest? Det låter som dåliga minnen. Har du provat att köra minnena en och en?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
honeback
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av honeback »

Exakt vad är det jag ska titta igenom i BIOS? Plockade ur ett av minnena ur datorn nu. Ska se hur det går. Körde memtest under en natt. Kom sedan fram en text om att den inte hitta något fel.
En kompis sa att det kanske kan vara så att 9800GFX+ ska anslutas från nätagget med någon speciell sladd. Det var tydligen vanligt att den anslöts med fel kontakt och fick för lite ström. Är inte riktigt säker på vilken kontakt han menade.
Antar att det bara är att börja felsöka på det gamla klassiska viset med att dra ur saker. Eller finns det några andra tips?
Tack för att ni tar er tid!
Anders
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"