Balansering mellan olika interface mot internet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
GuruX
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Balansering mellan olika interface mot internet

Inlägg av GuruX »

Min dator har två vägar ut på internet. En eth0 och en via ett VPN på ppp0.
Då vägen ut på internet via mitt VPN är lite långsammare skulle jag vilja kunna selektera vilken trafik jag vill ha via VPN:et och vilken trafik som ska få kliva ut direkt via eth0. Som det är nu går all min trafik ut via VPN:et, då det verkar ha blivit default router, eller något sådant.
Antingen skulle man kunna göra det baserat på vilka portar som används, eller på vilka applikationer som används.
Hur gör jag detta? Jag har hittat "rutter" i network manager, men vet inte riktigt hur jag ska använda det.

Eftersom att jag är lite sucker för GUIs så vore det najs med en GUI för att göra dessa inställningar.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Balansering mellan olika interface mot internet

Inlägg av Lars »

Om man använder PPTP så kan man bocka för någonstans att default gateway inte ska vara VPN-gränssnittet, det borde finnas på andra VPN-typer också. Normalt sätt så routas all nätverkstrafik m.h.a. IP-adresser. Så om t.ex. nätverket på jobbet har är 10.0.0.0/24 så routas all trafik dit via VPN-kopplingen medan allt annat går direkt ut på internet (om man konfigurerar på det sättet).

Det går kanske att skapa mer avancerade routingregler m.h.a. iptables, men det är överkurs.
GuruX
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Balansering mellan olika interface mot internet

Inlägg av GuruX »

Ja, det är PPTP jag använder. Den inställningen hittar jag under rutter.
Kruxet här är att jag inte kan routa via IP, utan måste routa via port eller applikation. Ska kasta ett öga på nån howto för iptables så kanske det blir mera klarhet i detta.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"