Behöver hjälp med nätverket, 2 Hubar mellan 2 datorer.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Hyptony
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Behöver hjälp med nätverket, 2 Hubar mellan 2 datorer.

Inlägg av Hyptony »

Hej, jag tänkte installera en hub här på övervåningen... Men det finns redan en hub på ett annat ställe i mitthus + ett trådlöst, min fråga till Er är nu: Går det att ha 2st hubar på samma nätverk men mellan 2 olika datorer? Vi har en trådlöst router och en hub förtillfället och jag tänkte installera en hub på min mellan min dator och min fars dator, min far har redan en hub innan sin dator. Jag ritar det.

Internet > Hub > trådbundet, trådlöst nätverk > Windows dator (trådbundet) , Bärbar dator (trådlöst), Linux dator (trådbundet).

Kan jag då sätta en hub till på det trådbundna fast mellan min dator och windows datorn (trådbundet)?

Internet > hub > windows dator (trådbundet) > hub > Linux dator. Går detta?
Den huben jag tänkte sätta mellan min dator och windows datorn (trådbundet) har 5 utgångar: WAN, 1,2,3,4 alltså fem olika utgångar då :)

Ps. jag kanske har förklarat lite dåligt :/
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
Användarvisningsbild
webaake

Re: Behöver hjälp med nätverket, 2 Hubar mellan 2 datorer.

Inlägg av webaake »

HUbbar? Detta: "Den huben jag tänkte sätta mellan min dator och windows datorn (trådbundet) har 5 utgångar: WAN, 1,2,3,4 alltså fem olika utgångar då" pekar på att det är en router. Det skall gå men i den extar rotern bör ju brandväggen var avstängd samt att dess adress måste vara i samma subnet som det
övriga nätet. Du måste alltså stänga av alla finesser i den och köra den som en switch.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hyptony

Inlägg av Hyptony »

webaake skrev:HUbbar? Detta: "Den huben jag tänkte sätta mellan min dator och windows datorn (trådbundet) har 5 utgångar: WAN, 1,2,3,4 alltså fem olika utgångar då" pekar på att det är en router. Det skall gå men i den extar rotern bör ju brandväggen var avstängd samt att dess adress måste vara i samma subnet som det
övriga nätet. Du måste alltså stänga av alla finesser i den och köra den som en switch.
Jaja, router då xd

Aha, tack så mkt, men hur stänger jag av brandväggen i den från en Linux dator? LOggar jag in på den som vanligt genom webläsarn genom att ange dess adress? Hur får jag reda på dens adress?
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
KiviE

Inlägg av KiviE »

Eller för att slippa fippla med inställningarna i den andra routern så använd bara inte WAN porten utan endast de 4 andra portarna. De 4 portarna agerar som en switch. Har inte testat detta själv men det bör fungera.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, du surfar till den. Adressen beror på vilken modell det är men ofta är det 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Den datorn du använder för att ställa in routern måste vara i samma subnet ( 192.168.X. ), så det är lite pill att göra jobbet.

Du kan också googla på den routern och hitta en manual, om det inte står på undersidan.

Kivie hann före! Testa hans idé först!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
erik_persson
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av erik_persson »

KiviE skrev:Eller för att slippa fippla med inställningarna i den andra routern så använd bara inte WAN porten utan endast de 4 andra portarna. De 4 portarna agerar som en switch. Har inte testat detta själv men det bör fungera.
Det brukar fungera! Se bara till att stänga av dhcp-servern på routern. De flesta routrar har dessutom auto sensing på portarna så det går nästan att koppla dem hur som helst, och skulle det inte gå, använd korskopplade kablar.

/erik
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"