Bästa sättet för en 301 redirect?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Matsaki

Bästa sättet för en 301 redirect?

Inlägg av Matsaki »

Hur gör jag en 301 permanent redirect på bästa och enklaste sätt? Det finns ju så många sätt. Funkar en PHP redirect lika bra som en .htaccess tex. ur sökmotorernas synvinkel? Nu har jag en vanligt HTML redirect och verkar tappa PR hos google på det >:(
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Bästa sättet för en 301 redirect?

Inlägg av andol »

Vad gäller sökmotorer, och andra externa parter, så torde en 301:a se precis likadant oavsett ifall den initieras via Apache-confen eller via PHP. I båda fallen ska det vara precis samma http-header som skickas.

Vad som är lättast beror egentligen på sammanhanget. Personligen brukar jag dock föredra att göra det på Apache-nivå, såtillvida det inte rör sig om en adresslogik hanterad utav PHP.

Vad gäller Apache så föreslår jag att du slänger ett getöga på Redirect alternativt RedirectMatch.
Matsaki

Inlägg av Matsaki »

Vad menar du med
adresslogik hanterad utav PHP
Om det är att den redirectar till samma sida man gick till så är det såklart önskvärt och enklare. Är lite rädd att jag får problem med OpenX med tex. och måste skriva om en massa sökvägar.
andol

Inlägg av andol »

Matsaki skrev:Vad menar du med
adresslogik hanterad utav PHP
Till exempel att på på Apache-nivå har omskrivningsregler som skriver om en hel adressrymd till säg index.php, där du se i php-koden väljer att visa olika innehåll/sidor vilka adresser som ursprungligen använts. Det här scenariot är dock främst relevant i de sammanhang där du bara vill redirectra en delmängd utav adressrymden.

Förstår du inte vad jag pratar om så är det här antagligen inget du behöver oroa dig för :)
Matsaki

Inlägg av Matsaki »

Hehe ok då bryr jag mig inte om det :) Men om jag gör en PHP redirect och besökare skriver in tex. /guestbook.php redirectas han till nya /guestbook.php eller bara till nya /index.php ? Jag antar till /index.php men lika bra att fråga :)
andol

Inlägg av andol »

Matsaki skrev:Men om jag gör en PHP redirect och besökare skriver in tex. /guestbook.php redirectas han till nya /guestbook.php eller bara till nya /index.php ? Jag antar till /index.php men lika bra att fråga :)
Det beror helt på hur din redirect ser ut. Hittar lämplig testarea att pröva dig fram på vettja :)
Matsaki

Inlägg av Matsaki »

Har hittat denna:

Kod: Markera allt

<?
Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" ); 
Header( "Location: http://www.new-url.com" ); 
?> 
Ingen annan PHP 301 redirect
andol

Inlägg av andol »

Tja, lättast är väl helt enkelt att köra några tester, och se vad som händer? :) Har du sen frågor kring resultateten du får är du förstås välkommen att fråga om dem.
Matsaki

Inlägg av Matsaki »

Eftersom jag ska byta directory för min sajt från sv.ayianapa.nu till rooten www.ayianapa.nu så vill jag ju kopiera över allt till katalogen ayianapa.nu
Jag använder då kommandot:

Kod: Markera allt

cp -R /var/www/htdocs/sv.ayianapa.nu/* /var/www/htdocs/ayianapa.nu/
Det flyttar dit allt till rätt katalog, men all rättigheter och ownership blir ändrade till skumma saker. Hur kan jag ordna till det?
andol

Inlägg av andol »

Att lägga till flaggan -a gör cp betydligt duktigare på att behålla rättigheter, etc.

Annars är jag ju personligen att rsync --archive är en trevlig lösning.
Matsaki

Inlägg av Matsaki »

Tack det funkade mycket bättre!

Men jag behöver nog allvarlig hjälp att göra en Apache redirect, för jag har väldigt många HTML och PHP sidor på sajten. Så att göra en PHP redirect i header.php så att alla PHP sidor redirectas är inga problem. Värre är det med HTML sidorna då.

Men annars så funkar PHP redirect klockrent.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"