Jag tror denna guide ska hjälpa:krassegrand skrev:Nu har jag startat med installations-CDn med Audio 97 dissablat och trots det får jag ljud genom moder kortets ljudutgång!
http://idyllictux.wordpress.com/2009/04 ... io-at-bay/
Jag tror denna guide ska hjälpa:krassegrand skrev:Nu har jag startat med installations-CDn med Audio 97 dissablat och trots det får jag ljud genom moder kortets ljudutgång!
Det enklaste är väl att starta på LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigeraren->Högerklicka på partition->Avmontera->Högerklicka igen->Kontrollerakrassegrand skrev:Jo jag glömde en sak!
Finns det inget dik-kontroll-program, typ scandisk?
Om jag kan få igång den med CDn igen kan jag kolla den först.
Jörgen
Kanon!! Funkar ljudet också??krassegrand skrev:Konstiga saker hända!
Jag har inte haft tid med datorn några dagar så för att göra det lättare för min fru att använda den försökte jag först att dissabla de nya hårddisken men den störde ändå så jag kopplade ur den fysiskt. Nu kopplade jag in den igen valde den som 1a disk, så som det var från början och vipps det fungerade på första försöket! Dessutom hade jag min USB-hårddisk inkopplad det har den aldrig accepterat tidigare! Det är knappt jag vågar stänga av datorn nu.
Jag återkommer, det finns en del tips som jag ska kolla upp angående ljudet.
Håll tummarna!
Jörgen
Nej ljudet funkar forfarande på moderkortet men det fanns en del att kolla påbbauto skrev:Kanon!! Funkar ljudet också??
Evolution är bra! Om du vill kan du importera adressböcker/post från outlook ODV.krassegrand skrev:Nej ljudet funkar forfarande på moderkortet men det fanns en del att kolla påbbauto skrev:Kanon!! Funkar ljudet också??
När jag hinner.
Nu närmast ska jag konfigurera E-posten med Evolutions om ingen har något bättre att rekomendera.
Detta beror mycket på att Telia inte är kompatibelt med min MS Outlook 2000, ja skratta Ni men det har fungerat ända tills Telia ville göra E-posten säkrare nu senast.
Jörgen
krassegrand skrev:Nej ljudet funkar forfarande på moderkortet men det fanns en del att kolla påbbauto skrev:Kanon!! Funkar ljudet också??
När jag hinner.
Nu närmast ska jag konfigurera E-posten med Evolutions om ingen har något bättre att rekomendera.
Detta beror mycket på att Telia inte är kompatibelt med min MS Outlook 2000, ja skratta Ni men det har fungerat ända tills Telia ville göra E-posten säkrare nu senast.
Jörgen
Detta förutsätter att du har skapat foldern "downloads" under din hemma-folder, och där laddat ned filerna ( ~ = /home/Ditt konto).krassegrand skrev: Download the latest version of alsa from Alsa project (driver, lib, and utils) to a directory (eg. ~/downloads). In the following we assume that the latest version is 1.0.14. Please change this in accordance with the one you downloaded from the Alsa project site.
sudo cp ~/downloads/alsa*
Jepp, ladda hem den senaste alsa versionen (driver, lib, and utils) till mappen ./downloads...krassegrand skrev:Ska jag ladda ner drivrutinerna till mappen downloads?
Jörgen
Download the latest version of alsa from Alsa project (driver, lib, and utils) to a directory
Ubuntu är känsligt för stora och små bokstäver. Om mappen heter "Downloads" måste du i terminalen skrivakrassegrand skrev:Det verkar som att jag behöver någon som håller mig i handen!
Nu blir det så här!
jorgen@jorgen-desktop:/usr/src/alsa$ sudo cp ~/downloads/alsa0.4.0.tar.gz
cp: destinationfilsoperand saknas efter "/home/jorgen/downloads/alsa0.4.0.tar.gz"
Försök med "cp --help" för mer information.
jorgen@jorgen-desktop:/usr/src/alsa$
Den uppackade filen "alsa-driver-0.4.0.tar.gz" ligger i Downloads i jorgen i home i filsystem.
Vad gör jag för fel?
Jörgen
Kod: Markera allt
sudo cp ~/Downloads/alsa0.4.0.tar.gz
Vilka moment har du gjort? har du skapat /usr/src/alsa redan så ska du först ställa dig i folder /usr/src/alsa enligt nedan (cd /usr/src/alsa) kopiera med "ctrl+c" och klipp in i teminalen med "skift+ctrl+v" så missar du inga mellanslag eller specialtecken...krassegrand skrev:Det verkar som att jag behöver någon som håller mig i handen!
Nu blir det så här!
cp: destinationfilsoperand saknas efter "/home/jorgen/downloads/alsa0.4.0.tar.gz"
Den uppackade filen "alsa-driver-0.4.0.tar.gz" ligger i Downloads i jorgen i home i filsystem.
Vad gör jag för fel?
Jörgen
usr/src/alsa ligger i mappen Filsystem, är det rätt?bbauto skrev:Vilka moment har du gjort? har du skapat /usr/src/alsa redan så ska du först ställa dig i folder /usr/src/alsa enligt nedan (cd /usr/src/alsa) kopiera med "ctrl+c" och klipp in i teminalen med "skift+ctrl+v" så missar du inga mellanslag eller specialtecken...krassegrand skrev:Det verkar som att jag behöver någon som håller mig i handen!
Nu blir det så här!
Vad gör jag för fel?
Jörgen
sudo mkdir -p /usr/src/alsa
cd /usr/src/alsa
sudo cp ~/downloads/alsa* . (<-- Glöm ej sista punkten)
sudo tar xjf alsa-driver*.bz2
sudo tar xjf alsa-lib*.tar.bz2
sudo tar xjf alsa-utils*.tar.bz2
Fortsätt sedan enligt guiden...
Tycker du ska börja med att göra en startare på skrivbordet:krassegrand skrev:usr/src/alsa ligger i mappen Filsystem, är det rätt?bbauto skrev:Vilka moment har du gjort? har du skapat /usr/src/alsa redan så ska du först ställa dig i folder /usr/src/alsa enligt nedan (cd /usr/src/alsa) kopiera med "ctrl+c" och klipp in i teminalen med "skift+ctrl+v" så missar du inga mellanslag eller specialtecken...krassegrand skrev:Det verkar som att jag behöver någon som håller mig i handen!
Nu blir det så här!
Vad gör jag för fel?
Jörgen
sudo mkdir -p /usr/src/alsa
cd /usr/src/alsa
sudo cp ~/downloads/alsa* . (<-- Glöm ej sista punkten)
sudo tar xjf alsa-driver*.bz2
sudo tar xjf alsa-lib*.tar.bz2
sudo tar xjf alsa-utils*.tar.bz2
Fortsätt sedan enligt guiden...
Men i "usr/src/alsa" ligger den ouppackade filen som jag laddade ner och jag kan inte ta bort den!
Ska jag använda roots för att ta bort den så att jag kan böra om ett par steg tillbaka?
Innan sudo cp...krassegrand skrev:Jag tycker det ser ganska likt ut, varför utesluter den "/home/jorgen/downloads/alsa-driver-0.4.0" ?
jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mkdir -p /usr/src/alsa
jorgen@jorgen-desktop:~$ cd /usr/src/alsa
jorgen@jorgen-desktop:/usr/src/alsa$ sudo cp ~/downloads/alsa* .
cp: utesluter katalog "/home/jorgen/downloads/alsa-driver-0.4.0"
jorgen@jorgen-desktop:/usr/src/alsa$ sudo tar xjf alsa-driver*.bz2
tar: alsa-driver*.bz2: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel