[LÖST]skapande av home partition efter installation[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST]skapande av home partition efter installation[LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Har läst att det ska gå att skapa hem-partition efter man installerat ubuntu.
Skulle behöva göra det nu för jag måste nog formatera om.

Nu till frågan:

Jag kör 9,04 nu men jag har bara en 8,10 skiva. Går det att använda den för att skapa partitionen eller måste jag ha en 9,04 skiva?
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 31 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Fråga angående skapande av home partition efter installation

Inlägg av Osprey »

Det går alldeles utmärkt med 8.10-skivan också, det enda du behöver på den för att skapa partitionen är "gparted". Så vad du ska göra är:
  • 1. Starta från 8-10-skivan
    2. Kör igång gparted och skapa en partition som är tillräckligt stor för /home, inklusive uppskattat framtida behov (dvs. så stor som möjligt).
    3. Kopiera hela gamla /home till den nya partitionen och se till att du får med alla dolda filer
Beroende på hur mycket plats du har så kan du eventuellt behöva krympa root-partitionen först i steg 2, för att göra plats för den nya /home. Om du inte har så mycket fri plats nu så kan du göra den nya /home bara precis så stor att den räcker till för att kopiera över det gamla och sedan kan du förstora den när du tagit bort den gamla (dvs. minska root och förstora home motsvarande).
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

orr3bo skrev:Har läst att det ska gå att skapa hem-partition efter man installerat ubuntu.
Skulle behöva göra det nu för jag måste nog formatera om.

Nu till frågan:

Jag kör 9,04 nu men jag har bara en 8,10 skiva. Går det att använda den för att skapa partitionen eller måste jag ha en 9,04 skiva?
Går det att använda den för att skapa partitionen och svaret blir ja.

Liveskivan i sig, krävs enbart av det skälet att den disk du skall arbeta , inte får vara monterad. Aktiverad.

Som det också står i nedanstående wikisida, kan det vara vettigt att ha en liveskiva, av det skälet, att om något går snett,
så måste man göra en nyinstallation. Så, tänk över det hela i lugn och ro. Att du har en 8.10 idag, som liveskiva, hindrar
dig inte från att göra jobbet i sig. Problemet uppstår först, om något skulle gå fel och först då.

Ändå har du möjligheten att installera om, med den och sedan dra ner en ny version av 9.04, om du så vill.

Att flytta data i förväg till ett annat media, hd eller liknande, är nog inte helt fel.

Här får du hjälp från en sida på vår wiki. Översatt av Lars, från Psychocats eminenta ubuntuwebb. Se min länk här nedan.

Lycka Till!

Tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 29 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

orr3bo skrev: Nu till frågan:

Ska du göra nåt med ext4-filsystem, som inte fanns då? Annars är Gparter och kommandon för att hantera partitioner, filsystem och grub lika i 8.04.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok så man måste ha tillräckligt med plats kvar för att kopiera alla filerna. Det kan bli ett problem. Har inte så mycket plats kvar tyvärr. Har en till hårddisk inkopplad men den är helt fylld.

Blir att ha film maraton då och kolla på alla filmena jag har på disken. Annat går nog in på andra disken så som bilder och musik.
Måste komma ihåg att skapa /home, /root och /swap när jag gör en ominstallation. Är helt ny i ubuntu och linux så det var anledningen till att jag inte gjorde det när jag installerade det.

Anledningen till att jag ska installera om ubuntu är att jag mixtrade för mycket med drivarna för ljudet så nu krånglar det bara. Hade tagit ner 9,04 men jag har inga brännskivor hemma.
Helst skulle jag ha tömt den andra disken också för den är i ntfs-format. Då hade jag kunnat lägga /home där om det går.

Får se hur det blir. Blir en jävla massa filmtittande redan som det är då jag har 23 filmer i /home/Video och skulle jag titta på dom andra också så blir det över 50 filmer ;D

Tackar så mycket för all hjälp :)
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

orr3bo skrev:Helst skulle jag ha tömt den andra disken också för den är i ntfs-format. Då hade jag kunnat lägga /home där om det går.
Om du skapar en tar-fil av hela /home så ska det inte vara några problem att lägga det på ntfs och då kan du ju zippa den också för att spara utrymme...
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Har suttit och flyttat över en massa till andra hårddisken nu. Bara filmerna kvar. Brukar rensa filmerna emellanåt och ta bort dom som jag förmodligen inte kommer titta på ändå.

Tack för förslaget iallfall. Behövde ändå rensa lite på andra disken. Tog bort en massa skit som jag aldrig använder ändå som bara legat där för jag "kan" ju få för mig att använda det ;D
Bild
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Vojne, vojne, du han skriva mycket medan jag filade på nedanstående.

Nåväl, jag postar det ändå, nu, när jag redan har hunnit lägga ner tid på att skriva det.

Nja, föregående förslag tror jag inte att du skall tänka på, i första läget.
Du har ju de facto inget /home att komprimera, utan där finns ju det mesta av allt som
du redan har åstadkommit i ditt Ubuntu. Du har ju heller ingen annanstans att flytta det som ligger
på ntfs-disken.

Det blir lite av "pest" eller "kolera" i det alternativet.

Alternativ skulle ha funnits, om du hade haft någon plats att föra över data till.

Du har aldrig nämnt något om hur du har det på din dator. Storlekar på diskar och liknande, så man
får försöka skapa sig en allmän bild. Men om nu inte dina respektive hårddiskar är allt för stora, så
anser nog jag, att ditt bästa alternativ är, att skaffa dig en extern hårddisk, på något sätt.

Dit du kan föra över vad som behövs, för att du skall kunna frigöra utrymme för att sedan kunna fixa
till plats för en blivande installation för:
a) en rootpartition på c:a 10 gig
b) en /homepartition på rimlig storlek för dina behov
c) en swap-partition, vars storlek grundar sig på vad för typ av dator du har och hur mycket
arbetsminne den har installerat.

För egen del, skulle jag förmodligen redan ha bestämt mig för en ominstallation på en förändrad
partitionering enligt wikilänken. Under förutsättning att jag redan har hunnit spara på mig mycket
även i Ubuntu. Programinstallationer. Egna filer, etc.. Ntfs-disken som sådan, den skulle jag själv nog
ha behållit som den är. Den finns det i ett sådant här alternativ, ingen anledning att dra in i "problemet".

Det måste rimligtvis vara mer personligt "värde" för dig, i det som redan ligger i ntfs-disken.

Då skulle jag ge en sådan prioritet ETT.

Återstår att lösa fri volym för det du nu vill ändra på.

En extern hårddisk får du för runt 3-500 bagis. Beroende på storlek m.m..

Finns det någon möjlighet för dig, avvakta en tid, till dess att du kan lösa sådant.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Har en disk på 142gb och ntfs-disken är på 229gb. Är väl inte så mycket peronliga saker. Det är det att jag har all min musik och film på den disken. Filmerna är väl inte det viktigaste utan det är väl all musik + att jag har projekt filer till Fruity Loops där.

Skulle faktiskt behöva en till disk så man får lite utrymme. Just nu har jag inte ekonomin till det men det blir nog en intern disk när jag köper en. Hade en extern förr men jag sålde den till en kompis. Ångrar det nu.

Har nyss köpt en till dator för 500 kronor som jag ska köra windows på för spel m.m.

Datorn jag har för ubuntu är ett hemmabygge:

Moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H (har jag för mig)
Prosessor: 2,6ghz AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+
Ram: Kingston 4gb 800Mhz DDR2 PC-6400
Ljud: Creative Sound Blaster X-FI Extreme Audio
Grafik: Nvidia Geforce 6600
Hårddiskar: 142gb och 229gb (märke har jag inte koll på)

Windowsdatorn som jag ska göra iordning är:

Prosessor: 2,66ghz Intel Celeron Pentium 4
Ram: 512mb

Mer än så har jag inte kollat än.
Bild
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Kod: Markera allt

Hårddiskar: 142gb och 229gb (märke har jag inte koll på)
Då är det detta vi har att utgå ifrån. En av dem har dina NTFS-filer, den andra har ditt Ubuntu.
NTFS-disken bryr vi oss inte om i detta fall. Den kommer vi åt senare, inifrån Ubuntu.

Frågan är: vilken av dem som är Ubuntudisken och om det på den, finns plats att
tillfälligt lägga in det övriga på samma disk, ännu en gång, som du annars har till ditt Ubuntu.
Är det ont om plats, behöver man fundera kring, om den plats som finns, räcker till för det som är dina
personliga filer i Ubuntu.

Kan de "föras undan", till en egen mapp, eller liknande, fortfarande på den disken, i så fall finns det
möjligheter att rädda det som finns. De får i ett övergångsläge ta en egen, tillfällig, partition. Sedan kan du
arbeta med det som återstår, för att skapa din nya partitionering. Men, inte utan en ominstallation på
kvarvarande utrymme.

Detta måste du själv, först beräkna.

Beroende på vad du kommer fram till, kan man ev. göra en förberedande/tillfällig/ partitionering för att rädda
detta. Föra över viktiga filer till den tillfälliga partitionen. Sedan återgå till att partitionera det kvarvarande
till root, home och swap. Men, som sagt, det måste du försöka få ett grepp om.

Även med en sådan lösning, kommer du i slutänden att behöva ytterligare en annan plats för att
"mellanlagra" de data som du "räddat" på detta vis och anser dig vilja behålla, innan vi slutligen är framme
vid en korrekt lösning av partitioneringen på hela hårddisken, om du vill ha den så som du har sagt.

Där även den tillfälliga partitioneringen överförs till att bli en del av ditt nya /home. Alternativt, så låter man
det vara som det är, men förutom att ditt /home blir mindre än vad det skulle behöva vara, så är ingen större skada skedd.

Det är din /homepartition och kravet på den (ditt krav), som blir avgörande för hur detta skall kunna hanteras.

Rooten är tämligen klar. Där bör du ha c:a tio gig. Du har fyra gig ramminne installerat idag. Du kommer
ledigt att klara dig med en gig för swap i Ubuntu. Rent av lite lägre, i värsta fall. (Om det inte är en laptop
som vi talar om. Jag har eventuellt missat noteringar om detta).

Nåväl, du får fundera ytterligare ett tag.

Hälsningar
Tukken
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om det behövs så går det som sagt var att lägga /home på ntfs-disken tillfälligt också med:

Kod: Markera allt

sudo tar -cvzf /ntfs-diskens-monteringspunkt/home.tar.gz /home
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Nu har jag formaterat om skiten och jag kom ihåg att skapa root, swap och home.

Var lite genrös vid installationen kanske :) Gav root 15gb och swap 5gb.

Nu är det löst iallfall :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"