Från 8.04 till 9.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Från 8.04 till 9.04

Inlägg av Svento »

Jag skulle alltså ha tagit vägen över 8.10, fick jag just lära mig... Finns det nåt sätt att reparera nu efter att skadan redan är skedd?

Jag la till 9.04-cd:n som Tredjepartsprogram i Programvarukällor och försökte installera 9.04 som automatisk uppdatering. Jag fick meddelande om att det bara gick att göra en delvis uppgradering men jag tackade dumt nog ja till det och nu har allt blivit så dåligt.

- Grafiken är hackig eftersom jag inte kan installera några alls drivrutiner till kortet.
- Jag har ingen knapp för utloggning eller avstängning på menyn.
- Programmenyn är bara delvis på svenska och jag har inte dom vanliga ikonerna till undermenyerna, utan bara vanliga mappikoner.
- Dessutom är det vissa småfunktioner som jag hade i 8.10 men inte i 8.04 som jag borde ha men inte har.

Dom här beskedena får jag:

Misslyckades med att hämta cdrom://Ubuntu 9.04 _Jaunty Jackalope_ - Release i386 (20090420.1)/dists/jaunty/main/binary-i386/Packages Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor

Misslyckades med att hämta cdrom://Ubuntu 9.04 _Jaunty Jackalope_ - Release i386 (20090420.1)/dists/jaunty/restricted/binary-i386/Packages Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor

Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.

Samt från Synaptic:

E: /var/cache/apt/archives/ubuntustudio-menu_0.12_all.deb: det finns inget skript i den nya versionen av paketet - ger upp
Användarvisningsbild
Svento

Re: Från 8.04 till 9.04

Inlägg av Svento »

Efter lite planlöst mixtrande och bockande där i Programvarukällor och därefter lite grejande i Synaptic samt en omstart, har jag styrt upp lite av problemen. Programmenyn ser ut som den brukar nu men jag har fortfarande ingen knapp för avstängning eller utloggning. Grafiken ser lite bättre ut men jag kan fortfarande inte aktivera dom visuella effekterna.

Nu undrar jag fortfarande: Finns det nåt sätt att reparera saker och ting eller måste jag installera om 9.04 för att få ordning? Felet som jag har förstått det är att den inte kan installeras direkt på 8.04 utan att först uppgradera till 8.10 - går det att "ta igen" på nåt vis?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle nog rekomendera att installera om. :) Vad är det för grafikkort du har?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

ATI och det är ju ett kapitel för sig, men det är inte det som är det huvudsakliga problemet. Men jag känner också att jag aldrig kommer att hitta sätt att lösa dom där små irritationerna, så det får väl bli en ominstallation. Jag märker fler och fler grejer, bl a att panelerna inte hänger med systemtemat. Jag prövade bl a att aktivera mac4lin:s kontroller och då hade jag det där gråa, tredimensionella utseendet bakom ikonerna och notifieringsytan och det där, men platt svart därimellan. En acceptabel lösning är ju att inte använda nåt av det temat, men det ska ju inte behöva vara så.

Vad kul att börja från början igen... Är det elfte gången på mindre än ett halvår? Fast å andra sidan tenderar allt att fungera bättre för varje gång jag börjar om. Det blir bara rätt på: installera vad jag vill ha utan att hålla på och testa en massa. Den här gången behöver jag exempelvis inte ens tänka på Cairo-dock eftersom jag vet redan innan att det inte längre går att aktivera dom visuella effekterna med ATI Radeon 9600 kombinerat med Ubuntu 9.04.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det för ATI kort? Modell äldre? Då kommer förmodligen det inte fungera med version 9.04.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hund skrev:Vad är det för ATI kort? Modell äldre? Då kommer förmodligen det inte fungera med version 9.04.
Som sagt.

Fast fungera och fungera... Det finns ju drivrutiner som ger mig skaplig grafik bara det att jag inte kan använda effekterna. Tidigare installationer hade jag dom ju ändå inte aktiverade eftersom det blev så hackigt.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Oj, läste ditt inlägg lite för snabbt. :-[
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hund skrev:Oj, läste ditt inlägg lite för snabbt. :-[
Nej, det är jag som är in och redigerar samtidigt som du skriver...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"