Reboot and select proper boot device or insert boot media in

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Reboot and select proper boot device or insert boot media in

Inlägg av Emka »

Jag fick detta felmeddealnde på en föregående dator och då den var rätt crap så uppgraderade jag, bytte ut ALLT utom chassi och hårddisk. en 160gb IDE som är ca två månader gammal... delarna jag satte i var inte nya men de har funkat klockrent tidigare och aldrig varit några problem, (ska tillägga att det är windows på datorn, det förstör visst bara...) ibland när datorn startas så kommer den där starta normalt, felsäkert läge osv upp, låter den räkna ner och starta men då kommer det bara upp att windows kunde inte starta, detta kan bero på bla bla...

Känns inte som om det kan vara något annat än disken va? när jag formaterade den sist efter byte av allt så skulle jag ta quick format, då kom det upp att den hade massa skadade filer osv men så tog jag vanlig format och då gick det bra, datorn har funkat sen i ett par veckor men nu börjas det igen, känns som reklamation på den antar jag, anledningen att jag ens tar upp det är den teoretiska möjligheten att det KAN vara nåt annat och de tar in den för koll och den då funkar perfekt och jag får pröjsa massa cash för det och det är där ni kommer in ;D KAN det öht vara nåt annat än hårddisken?

Edit: Finns det nåt proram i Linux man kan köra från Live-skiva för att se om det finns några trasig filer eller hur disken mår rent allmänt?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Reboot and select proper boot device or insert boot media in

Inlägg av ThinLizzy »

Emka skrev:KAN det öht vara nåt annat än hårddisken?
ja, windows du har på den.

för att testa disken ordentligt så kan du alltid ladda ner och boota på UBCD. där finns verktyg för de flesta fabrikat.
http://www.ultimatebootcd.com/
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Du kan också boota från en Ubuntu CD och kolla in denna tråd:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=40269

Där talas det just om diskkontroll.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emka

Inlägg av Emka »

ThinLizzy skrev:
Emka skrev:KAN det öht vara nåt annat än hårddisken?
ja, windows du har på den.

för att testa disken ordentligt så kan du alltid ladda ner och boota på UBCD. där finns verktyg för de flesta fabrikat.
http://www.ultimatebootcd.com/

J det där hade jag redan i första inlägget konstaterat, då undrar jag om du har nån ide vad det kan vara förutom disken? (och windows)

webaake skrev:Du kan också boota från en Ubuntu CD och kolla in denna tråd:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=40269

Där talas det just om diskkontroll.
Det mesta som står där kunde lika gärna gärna stått på gammelpersiska, jag är en användare av ubuntu som inte vet ett smack av det mesta, vill bara ha ett OS jag fårstår mig på någotsånär och som är stabilt och bra, terminalkommandon känns inte som nåt för mig, likadant med alla /dev/blabla/hitochdit/conf begriper jag inte, finns det inget grafiskt?
Emka

Inlägg av Emka »

Nån?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

När jag haft problem med IDE-diskar har jag antingen slarvat med jumprarna för master/slave eller inte satt i IDE-kabeln riktigt. En gång hade jag en för gammal IDE-kabel, en 40-ledare, när det skulle vara en ny 80-ledare. Det kan vara värt att dubbelkolla.

Annars är ett av symptomen på en dålig disk att det hela tiden uppstår nya dåliga block. Till Linux kan jag inga GUI's för ändamålet utan det är e2fsck som gäller. Detta program kontrollerar och rapporterar just sådana saker. Och ibland är terminalkommandon enda lösningen. Du kan också flytta disken till en windowsmaksin, och köra de verktygen på den.
Emka

Inlägg av Emka »

tänker mer på det som kom förra gången när jag skulle formatera, då jag tog quick format fick jag massa snack om broken files men när jag tog vanlig format gick det bra, sen har disken funkat i ett par veckor till samma problem dök upp igen, och då jag bytt precis ALLT utom disk och chassi ser jag inget annat än disken som e knas...
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Precis , det låter som dåliga block.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"