SV: Hur skall ordningen upprätthållas
Hur skall ordningen upprätthållas
Jag har lagt märke till att vissa blir direkt otrevliga vid minsta motstånd och skall leka rättshaverist så fort de får minsta påstötning från moderatorer...
De mest fria tyglar i världen skulle inte göra dessa människor nöjda, men frågan är vilket som är det bästa sättet att hantera dem?
Skall verkligen din stackars moster 40 år gammal ( hon är din mammas 10 år yngre lillasyster) komma in och leta efter information om ubuntu och trevliga människor att stöta och blöta problem med, mötas av könsord och personliga påhopp? Inte mot henne, men i inlägg hon läser i sin jakt på kunskap.
Vi börjar här... skriv vad ni vill, inget är för Off topic bara det gäller ordning och mostrar.
De mest fria tyglar i världen skulle inte göra dessa människor nöjda, men frågan är vilket som är det bästa sättet att hantera dem?
Skall verkligen din stackars moster 40 år gammal ( hon är din mammas 10 år yngre lillasyster) komma in och leta efter information om ubuntu och trevliga människor att stöta och blöta problem med, mötas av könsord och personliga påhopp? Inte mot henne, men i inlägg hon läser i sin jakt på kunskap.
Vi börjar här... skriv vad ni vill, inget är för Off topic bara det gäller ordning och mostrar.
Som jag försöker få alla att förstå är att det är inget problem det här.
Ska vara om Linuxvärlden är så proppfull med konflikter att det blivit så här
Låt användarna skapa sina relationer och låt trådarna rulla på.
Enkelt koncept som alla Windoze forum praktiserar.
Men är saker olagliga som tex hot så ska då en moderator direkt ingripa.. Ut härifrån !
Inget svårt eller krångligt.
Ska vara om Linuxvärlden är så proppfull med konflikter att det blivit så här

Låt användarna skapa sina relationer och låt trådarna rulla på.
Enkelt koncept som alla Windoze forum praktiserar.
Men är saker olagliga som tex hot så ska då en moderator direkt ingripa.. Ut härifrån !
Inget svårt eller krångligt.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ett förslag är att göra de interna diskussionerna "Ubuntu Sverige" och "Bakgården" öppna att läsa och skriva bara för medlemmar (hur vi nu definierar det), åtminstone ska man ha registrerat sig för forumet för att få läsa och skriva där, eventuellt ska man också vara registrerad som medlem i föreningen.
De delar som handlar om support verkar rätt "barntillåtna" om man säger så, utan det är de interna diskussionerna som kan hetta till, men där vi å andra sidan måste tillåta största möjliga öppenhet för att inte kringskära den fria debatten. Det HAR ju faktiskt förekommit en del saker i de interna diskussionerna som man inte gärna vill att vem som helst googlar sig till...
Fast nu får vi väl se hur saker och ting utvecklar sig också.
De delar som handlar om support verkar rätt "barntillåtna" om man säger så, utan det är de interna diskussionerna som kan hetta till, men där vi å andra sidan måste tillåta största möjliga öppenhet för att inte kringskära den fria debatten. Det HAR ju faktiskt förekommit en del saker i de interna diskussionerna som man inte gärna vill att vem som helst googlar sig till...
Fast nu får vi väl se hur saker och ting utvecklar sig också.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Men då är vi ju tillbaka där en hel del av diskussionens vågor gick höga - om medlemsskapet i föreningen.Urban Anjar skrev: Ett förslag är att göra de interna diskussionerna "Ubuntu Sverige" och "Bakgården" öppna att läsa och skriva bara för medlemmar (hur vi nu definierar det), åtminstone ska man ha registrerat sig för forumet för att få läsa och skriva där, eventuellt ska man också vara registrerad som medlem i föreningen.
Att vara medlem i forumet skall inte betyda att man måste vara medlem i föreningen, enligt min åsikt. Eftersom det är forum vi pratar om, så tycker jag nog att alla forummedlemmar (registrerade, håller med dig därvidlag) skall ha tillgång till dem.
Behövs det en förening ? Kanske bäst att börja där...Grön Göling skrev: Men då är vi ju tillbaka där en hel del av diskussionens vågor gick höga - om medlemsskapet i föreningen.

Det behövs en förening för att kunna distribuera skivor på ett vettigt vis.
Att "spika" saker och ting är verkligen inte rätt nu.ozamosi skrev: Det behövs en förening för att kunna distribuera skivor på ett vettigt vis.
Saker och ting måste få ta tid. Sedan är det viktigt att ta saker i rätt ordning och att se till att allt är förankrat.
Att börja planera nya regler eller binda upp sig för olika lösningar nu är att hoppa över flera steg.
Sebastean och No1Viking hoppar av. Låt saker vila en tid. "Kombatanter" på båda sidor måste få andas ut och återfinna respekten för varandra.
Sedan kanske banningar borde hävas, två moderatorer från "andra lägret" utses för att blanda upp gruppen lite.
Möte utlysas. Regler som inte förankrats på möte nollställas.
Kanske vi kan utse en grupp individer som sätter sig och planerar för Ubuntu Sveriges framtid. Letar fram modeller och återkommer med ett förslag?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Okej, om vi behöver föreningen, då kan vi tänka på minst två sätt
- minsta möjliga förening som hanterar skivorna (och kanske annat som handlar om penningtransaktioner). Kan göras rätt enkelt och med rätt låga krav på demokrati och byråkrati
Då kvarstår frågorna om hur forumet ska styras och om kontaktmannens roll.
- en förening som driver forumet och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra. Här blir kraven större. Alla som vill vara med ska ha inflytande och information osv. Krångligare men ger en möjlighet till demokratisk kontroll över forumet och kontaktmannen.
Ozamozzi, du har helt rätt, vi ska inte spika något nu. Men dels måste vi börja fundera på framtiden. Dels måste vi skapa någon form av interrimsstrukturer så att vi håller forumet igång och kan förbereda någon form av årsmöte. Har du förslag på nya moderatorer? Föreslår sedan att den nya moderatorsgruppen får i uppdrag att ompröva banningar och varningar.
- minsta möjliga förening som hanterar skivorna (och kanske annat som handlar om penningtransaktioner). Kan göras rätt enkelt och med rätt låga krav på demokrati och byråkrati
Då kvarstår frågorna om hur forumet ska styras och om kontaktmannens roll.
- en förening som driver forumet och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra. Här blir kraven större. Alla som vill vara med ska ha inflytande och information osv. Krångligare men ger en möjlighet till demokratisk kontroll över forumet och kontaktmannen.
Ozamozzi, du har helt rätt, vi ska inte spika något nu. Men dels måste vi börja fundera på framtiden. Dels måste vi skapa någon form av interrimsstrukturer så att vi håller forumet igång och kan förbereda någon form av årsmöte. Har du förslag på nya moderatorer? Föreslår sedan att den nya moderatorsgruppen får i uppdrag att ompröva banningar och varningar.
2 personer har lämnat sina poster, Michael och Johan.
De övriga ska givetvis sitta kvar på de poster som de innehar och fortsätta med det de gjort tidigare.
Som jag ser det så har de skött sina åligganden på ett mycket bra sätt.
(Det är det här med hur reglerna ska tolkas och hur hårt de ska efterlevas, men den diskussionen borde nog tas i en separat tråd.)
Vi behöver hitta ersättare till dessa 2 poster och, som Urban föreslog, så är ju Broder Tuck en eminent och värdig ersättare som kontaktman/ordförande till Johan.
Sedan behöver vi någon med erfarenhet av SMF och forumsadministrativa kunskaper.
(Frågan är väl kanske vilken roll den forumansvarige ska ha i framtiden, om hans roll ska vara som idag, eller om den ska vara rent forumsteknisk. Det är ju trots allt moderatorerna som har till uppgift att hålla ordning på folket. Kanske oxå en ny tråd för en ren diskussion runt forumsansvariges roll i framtiden?)
De övriga ska givetvis sitta kvar på de poster som de innehar och fortsätta med det de gjort tidigare.
(Det är det här med hur reglerna ska tolkas och hur hårt de ska efterlevas, men den diskussionen borde nog tas i en separat tråd.)
Vi behöver hitta ersättare till dessa 2 poster och, som Urban föreslog, så är ju Broder Tuck en eminent och värdig ersättare som kontaktman/ordförande till Johan.
Sedan behöver vi någon med erfarenhet av SMF och forumsadministrativa kunskaper.
(Frågan är väl kanske vilken roll den forumansvarige ska ha i framtiden, om hans roll ska vara som idag, eller om den ska vara rent forumsteknisk. Det är ju trots allt moderatorerna som har till uppgift att hålla ordning på folket. Kanske oxå en ny tråd för en ren diskussion runt forumsansvariges roll i framtiden?)
Jag är ju bara en liten fluga i det hela men oavsett så lämnar jag min roll. Oavsett vilka som kommer styra forumet så kommer samma grupperingar bildas på nytt och samma diskussion kommer återuppstå och det är upp till nytt friskt blod att ta vid.
Jag önskar de som väljer att stanna kvar lycka till och de nya önskas ännu mer lycka.
Men en sak är säker.. Jag kommer säga: Va va det jag sa
Jag önskar de som väljer att stanna kvar lycka till och de nya önskas ännu mer lycka.
Men en sak är säker.. Jag kommer säga: Va va det jag sa

Angående banningar och varningar:Urban Anjar skrev: Ozamozzi, du har helt rätt, vi ska inte spika något nu. Men dels måste vi börja fundera på framtiden. Dels måste vi skapa någon form av interrimsstrukturer så att vi håller forumet igång och kan förbereda någon form av årsmöte. Har du förslag på nya moderatorer? Föreslår sedan att den nya moderatorsgruppen får i uppdrag att ompröva banningar och varningar.
Jag anser inte att de ska "omprövas". De ska upphävas. De ska upphävas med anledning av att de utfärdats i strid med Ubuntu.
Striden i communityn var en strid mellan två värdegrunder. Båda sidor anser att de agerat för Ubuntus bästa.
Den ena sidan agerade hårt för att skydda Ubuntu från kritik. De stred för communityns rykte genom att kräva respekt.
De insåg inte att respekt kräver man inte, man förtjänar den genom sitt eget agerande.
De försökte skyddade Ubuntu genom att bannlysa kritiker och radera deras inlägg.
Förmodligen har Ubuntu upstream gjort det alldeles klart att det är oacceptabelt. Förmodligen tog några medlemmar med höga uppdrag konsekvenserna av detta.
Jag ska inte tala för Broder Tuck. Men jag skulle bli ytterst förvånad om han tog på sig det uppdraget.Bobcat skrev: Vi behöver hitta ersättare till dessa 2 poster och, som Urban föreslog, så är ju Broder Tuck en eminent och värdig ersättare som kontaktman/ordförande till Johan.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag tror egentligen vi menar samma sak.mar_wal skrev:Angående banningar och varningar:Urban Anjar skrev: Ozamozzi, du har helt rätt, vi ska inte spika något nu. Men dels måste vi börja fundera på framtiden. Dels måste vi skapa någon form av interrimsstrukturer så att vi håller forumet igång och kan förbereda någon form av årsmöte. Har du förslag på nya moderatorer? Föreslår sedan att den nya moderatorsgruppen får i uppdrag att ompröva banningar och varningar.
Jag anser inte att de ska "omprövas". De ska upphävas. De ska upphävas med anledning av att de utfärdats i strid med Ubuntu.
rancor har säkert rätt
Du har säkert rätt, rancor. Förr eller senare dyker en liknande situation upp igen, på så vis att det är en situation då rådande förhållanden ifrågasätts av en grupp väldigt aktiva medlemmar. Jag hoppas verkligen att det är så, tes + antites = syntes. Om vi människor inte funkade på detta sätt skulle spädbarn fortfarande lindas och barn i alla möjliga åldrar få stryk.rancor skrev:Jag är ju bara en liten fluga i det hela men oavsett så lämnar jag min roll. Oavsett vilka som kommer styra forumet så kommer samma grupperingar bildas på nytt och samma diskussion kommer återuppstå och det är upp till nytt friskt blod att ta vid.
Men en sak är säker.. Jag kommer säga: Va va det jag sa Med glimten i ögat (blinkande)
Dock hoppas jag att det inte inträffar den närmsta tiden.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hmm, min mamma skulle alltså vara yngre än mej själv...Skall verkligen din stackars moster 40 år gammal ( hon är din mammas 10 år yngre lillasyster)

Låter vettigt tycker jag, det behöver nog ett litet tag för alla att pusta ut. Det där med respekt för varandra är också viktigt.Att "spika" saker och ting är verkligen inte rätt nu.
Saker och ting måste få ta tid. Sedan är det viktigt att ta saker i rätt ordning och att se till att allt är förankrat.
Att börja planera nya regler eller binda upp sig för olika lösningar nu är att hoppa över flera steg.
Sebastean och No1Viking hoppar av. Låt saker vila en tid. "Kombatanter" på båda sidor måste få andas ut och återfinna respekten för varandra.
Sedan kanske banningar borde hävas, två moderatorer från "andra lägret" utses för att blanda upp gruppen lite.
Möte utlysas. Regler som inte förankrats på möte nollställas.
Låter också vettigt.De övriga ska givetvis sitta kvar på de poster som de innehar och fortsätta med det de gjort tidigare.
En person som jag tror att alla har respekt för och tycker om. Hoppas att han vill ställa upp.Vi behöver hitta ersättare till dessa 2 poster och, som Urban föreslog, så är ju Broder Tuck en eminent och värdig ersättare som kontaktman/ordförande till Johan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

SV: rancor har säkert rätt
När ett forum byggs upp och innan allt satt sig så är det ett mönster som upprepas gång på gång med inte allt för många månader i mellan. Eftersom Ubuntu växer så det knakar är jag rädd för att den nya ledningen inte kommer få någon ro i kroppen tills de måste börja med "gestapo"-metoder för att få lite lugn och ro och för att övertyga att det är rätt väg att gå, varför annars skulle inte plums forum som vars regler han varmt rekommendera innehålla orden likt "till slut är det administrationens ord som gäller".Omnius skrev:Du har säkert rätt, rancor. Förr eller senare dyker en liknande situation upp igen, på så vis att det är en situation då rådande förhållanden ifrågasätts av en grupp väldigt aktiva medlemmar. Jag hoppas verkligen att det är så, tes + antites = syntes. Om vi människor inte funkade på detta sätt skulle spädbarn fortfarande lindas och barn i alla möjliga åldrar få stryk.rancor skrev:Jag är ju bara en liten fluga i det hela men oavsett så lämnar jag min roll. Oavsett vilka som kommer styra forumet så kommer samma grupperingar bildas på nytt och samma diskussion kommer återuppstå och det är upp till nytt friskt blod att ta vid.
Men en sak är säker.. Jag kommer säga: Va va det jag sa Med glimten i ögat (blinkande)
Dock hoppas jag att det inte inträffar den närmsta tiden.![]()
Näh, jag kommer med intresse följa detta med en whiskey i ena handen och en cigarr i andra.
Den som gräver en grop för andra......
Det är synd att du inte kan gå vidare. Att hån och illvilja just nu är motivationskrafter för dig.rancor skrev: Eftersom Ubuntu växer så det knakar är jag rädd för att den nya ledningen inte kommer få någon ro i kroppen tills de måste börja med "gestapo"-metoder för att få lite lugn och ro och för att övertyga att det är rätt väg att gå, varför annars skulle inte plums forum som vars regler han varmt rekommendera innehålla orden likt "till slut är det administrationens ord som gäller".
Näh, jag kommer med intresse följa detta med en whiskey i ena handen och en cigarr i andra.
Vi som kämpade för förändring hade inte den motivationen, det kan jag försäkra.
Hoppas du kommer över bitterheten och snart vill börja bidra till communityn igen.
/Mårten
Ingen illvilja, men lite hån får jag erkänna. Jag hoppas verkligen att det skall gå bra men jag har verkligen ingen som helst känsla för att det kommer göra det.mar_wal skrev:Det är synd att du inte kan gå vidare. Att hån och illvilja just nu är motivationskrafter för dig.rancor skrev: Eftersom Ubuntu växer så det knakar är jag rädd för att den nya ledningen inte kommer få någon ro i kroppen tills de måste börja med "gestapo"-metoder för att få lite lugn och ro och för att övertyga att det är rätt väg att gå, varför annars skulle inte plums forum som vars regler han varmt rekommendera innehålla orden likt "till slut är det administrationens ord som gäller".
Vi som kämpade för förändring hade inte den motivationen, det kan jag försäkra.
Hoppas du kommer över bitterheten och snart vill börja bidra till communityn igen.
/Mårten
Du måste förstå att eftersom jag varit med om liknande saker förr, både aktivt och passivt så finns samma mönster på alla forum och jag är helt övertygad om att modellen som finns idag är helt rätt. Att 10-20 pers av 2200 inte håller med måste ignoreras eftersom "ledarna" var valda under en period och hade rätt att handlar i vad de trodde vara det bästa för Ubuntu. Om det sedan var fel så blir de automatiskt inte omvalda.
Det kommer alltid finnas en grupp som kommer skrika missförtrodendeförklaring vid minsta beslut en ledning tar, oavsett om det är på jobbet, politiskt eller på ett forum men eftersom det är så ursäkta uttrycket "jävla lätt" att sitta dygnet runt och posta hundratals inlägg / person så blir det i längden ohållbart för en 6 personer att stå till svars mot 20 där resten är helt tysta.
Detta är inget vi behöver fortsätta traggla, gjort är gjort. Flera har mått psykiskt dåligt och har nu fått ge upp, de som varit kritiska har säkert knappt brytt sig om vad de har gjort och nu ser ni resultatet.
Men återigen, jag vill Ubuntus bästa och jag i alla fall har hela tiden handlat för det, jag hoppas att nästa grupp gör samma sak och oavsett så önskar jag dem all lycka även om jag är skeptiskt till att de kommer fram till något annat än vad som redan är beslutat... för eller lite senare.
Ska man börja med att måla fan på väggen redan innan väggen är färdig? Är det inte litet mer konstruktivt att istället göra vad man kan för att begränsa skadorna och jobba fram något bra istället?rancor skrev: Jag är ju bara en liten fluga i det hela men oavsett så lämnar jag min roll. Oavsett vilka som kommer styra forumet så kommer samma grupperingar bildas på nytt och samma diskussion kommer återuppstå och det är upp till nytt friskt blod att ta vid.
Men en sak är säker.. Jag kommer säga: Va va det jag sa![]()
Nej, det är ju dumt att måla på en vägg som inte finns men jag har försökt vara konstruktiv och jag har nu gjort mitt.Grön Göling skrev:Ska man börja med att måla fan på väggen redan innan väggen är färdig? Är det inte litet mer konstruktivt att istället göra vad man kan för att begränsa skadorna och jobba fram något bra istället?rancor skrev: Jag är ju bara en liten fluga i det hela men oavsett så lämnar jag min roll. Oavsett vilka som kommer styra forumet så kommer samma grupperingar bildas på nytt och samma diskussion kommer återuppstå och det är upp till nytt friskt blod att ta vid.
Men en sak är säker.. Jag kommer säga: Va va det jag sa![]()
Nu är det din tur att vara med i ledningen och driva Ubuntu framåt för du har uppenbarligen många förslag som jag tycker du skall arbeta för. Du är väl inte bara en sådan person som bara klagar utan att sedan när chansen finns vara med och göra något bra av saken?