OS som påminner om Windows
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: OS som påminner om Windows
Hej, många bra förslag:P Det jag letar efter är typ som linux xp men jag är bara ute efter det utseendet. Jag är nöjd med hur ubuntu eller linux är uppbyggt men vill ha lite windows skrivbordsmiljö känsla på det. Mandriva hade ju någon KDE version som påminde mycket om Xp. Men de nya KDE versionerna känner jag mig ganska vilsen i. Linux Xp var tyvärr inte gratis vilket var synd men jag ska testa pclinux os. har testat react OS och det var inget för mig. Man kan ju ta bort ändra om panelerna i ubuntu men det känns endå lite tamt i så fall har Kubuntu en snyggare skrivbordsmiljö
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Varför inte bara ladda hem ett Windows tema till ubuntu, sen kan du flytta runt paneler och annat och t.o.m använda samma bakgrundsbild, så att det blir väldigt likt?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
jag ska nog lösa det på något sätt!:)
-
Bra där!
Men ännu bättre är att lära sig olika system så blir man mera bevandrad och van vid byten.
Jag hade stora problem vid bytet från Workbench 2.0 på Amigan till Windows och spel till windows ska man inte ens snacka om...inget funka..sen kom plug n´play...senare omdöpt till plug n´pray
Men när man väl lärt sig nåt nytt och testat lite olika så blir det lättare att anpassa sig till nya saker.
Summan av kardeumman: Om man lär sig Gnome och jobbar med det 3-6 månader så vänjer man sig och sen om man testar Windows igen så krafsar man sig i huvudet och undrar...hur sjuttsiken gjorde man det där nu igen.
Men att MS lyckats hjärntvätta alla till att allt måste se ut som i Windows är för mig helt skrämmande!
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Sedan finns ju även xpde, men det är ju långt ifrån färdigt.
När jag började använda gnome så var jag väldigt förvirrad, men jag förstod att det inte handlade om vad som är mest logiskt, utan mer om vad man är van vid. Nu, efter mer än ett år, så är jag väldigt förvirrad när jag använder Windows.
Det handlar alltså om vana. Men om man ska få företag att använda Linux så måste man anpassa sig till Windows. Företagen vill inte ta 3-6 månader på sig att lära sig hur man gör.
När jag började använda gnome så var jag väldigt förvirrad, men jag förstod att det inte handlade om vad som är mest logiskt, utan mer om vad man är van vid. Nu, efter mer än ett år, så är jag väldigt förvirrad när jag använder Windows.
Det handlar alltså om vana. Men om man ska få företag att använda Linux så måste man anpassa sig till Windows. Företagen vill inte ta 3-6 månader på sig att lära sig hur man gör.
- bbauto
Tog det så lång tid för dig? För min sambo tog det några veckor, och för pojken 9år tog det ingen tid alls, han bara körde direkt... t.o.m min 2-åriga dotter klickar på Video och sätter igång Tecknade klipp (fast ibland är det hundra fönster öppna)JeyPeyy skrev:Sedan finns ju även xpde, men det är ju långt ifrån färdigt.

- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Nej, det tog inte speciellt lång tid för mig att lära mig. Det var egentligen mest några enskilda program som jag som jag hade svårt att lära mig, såsom gimp och vissa systemverktyg. Däremot har min mamma ganska svårt att hitta i Ubuntu, hon får nästan fråga mig varje gång. Att man lär sig snabbt när man är ung tror jag de flesta vet, så det är inte så konstigt om dina barn lär sig snabbt.bbauto skrev:Tog det så lång tid för dig? För min sambo tog det några veckor, och för pojken 9år tog det ingen tid alls, han bara körde direkt... t.o.m min 2-åriga dotter klickar på Video och sätter igång Tecknade klipp (fast ibland är det hundra fönster öppna)JeyPeyy skrev:Sedan finns ju även xpde, men det är ju långt ifrån färdigt.
- bbauto
Jo men programmen tar ju lika lång tid i Windows, jag menar att handskas med ett färdiginstallerat OS.JeyPeyy skrev:Nej, det tog inte speciellt lång tid för mig att lära mig. Det var egentligen mest några enskilda program som jag som jag hade svårt att lära mig, såsom gimp och vissa systemverktyg. Däremot har min mamma ganska svårt att hitta i Ubuntu, hon får nästan fråga mig varje gång. Att man lär sig snabbt när man är ung tror jag de flesta vet, så det är inte så konstigt om dina barn lär sig snabbt.bbauto skrev:Tog det så lång tid för dig? För min sambo tog det några veckor, och för pojken 9år tog det ingen tid alls, han bara körde direkt... t.o.m min 2-åriga dotter klickar på Video och sätter igång Tecknade klipp (fast ibland är det hundra fönster öppna)JeyPeyy skrev:Sedan finns ju även xpde, men det är ju långt ifrån färdigt.