Klar prestandaförbättring!!

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Klar prestandaförbättring!!

Inlägg av Osprey »

Eftersom jag är nyfiken och gärna utforskar möjligheter, så kunde jag inte låta bli att prova om jag kunde förbättra prestanda på burken. Saken är den att det mesta har funkat bra och haft bra prestanda, men filåtkomst och liknande har varit alldeles för seeegt...

Så när jag satt och fixade med script för att hålla ordning på diskarna, så föll det sig naturligt att använda -D -flaggan på e2fsck. På burken har jag förutom Ubuntu, även Chakra, Fedora, Mandriva, openSUSE och de partitionerna där de andra distarna ligger använde jag som testpartitioner när jag fixade med det här.

Det jag märkte var att när jag startade upp något av de här distarna så var de "av någon anledning" väldigt mycket snabbare än innan och undan för undan började jag inse att e2fsck kanske var inblandat. Jag lade också märke till att körningen av e2fsck tog betydligt mycket längre tid den första gången än det gjorde sedan.

Såååå... jag provade då att dra igång burken under Fedora och köra e2fsck på Ubuntus root-disk och ta mig tusan, det gick en bra bit snabbare nu!! Så det här är ett tips om det är någon som vill förbättra prestanda på sin burk på ett enkelt sätt. Konstigt att Ubuntu inte har inlagt så att den automatiska fsck:n som går efter X antal monteringar, kör med den här flaggan!

Kommandot jag kör med är:

Kod: Markera allt

e2fsck -f -y -v -C0 -D /dev/sdXYZ
Där XYZ kan vara t.ex "a2", dvs. /dev/sda2 och de viktiga flaggorna i det här fallet är "-f" och "-D", de andra är till för att göra det hela lite trevligare. För att köra kommandot för de som inte har Fedora och en massa andra distar installerade på burken, så borde det funka precis lika bra med en Ubuntu Live-CD och givetvis ska den disk man fixar till inte vara monterad...

Jo, jag vet iofs att det här kan vara subjektivt, men på min burk märkte jag iaf en klar prestandaförbättring... :)

[Edit] Jag kan tillägga att jag kör ext4 på Ubuntu-rooten och ext3 på de andra, men samma förbättring märktes i båda fallen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
dmz

Re: Klar prestandaförbättring!!

Inlägg av dmz »

Du kanske borde tala om vad -D gör också...
-D Optimize directories in filesystem. This option causes e2fsck to try to optimize all
directories, either by reindexing them if the filesystem supports directory indexing,
or by sorting and compressing directories for smaller directories, or for filesystems
using traditional linear directories.

Even without the -D option, e2fsck may sometimes optimize a few directories --- for
example, if directory indexing is enabled and a directory is not indexed and would ben‐
efit from being indexed, or if the index structures are corrupted and need to be
rebuilt. The -D option forces all directories in the filesystem to be optimized. This
can sometimes make them a little smaller and slightly faster to search, but in prac‐
tice, you should rarely need to use this option.

The -D option will detect directory entries with duplicate names in a single directory,
which e2fsck normally does not enforce for performance reasons.
Vore även intressant att se en bootchart före/efter om du har någon sådan liggandes.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Fick du in -D flaggan i fsck's rutinkörning vid x antal starter, eller körde du med den manuellt och sedan ändå fick bättre prestanda på rutinkörningen? (jag är nog trög)

En dumfråga till; om man kör manuellt flyttas väl nästa rutinkontroll fram - räknaren börjar om på noll?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tyvärr har jag inte haft bootchart installerat nu det sista, så jag har inga sådana mappar liggande...

Jag har kört med -D -flaggan manuellt, men det går antagligen att peta in den i rutinkörningarna på något sätt och räknaren går ner till 0, förutom för de diskar som har negativa värden, när man kör manuellt också...
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Efter ditt tips här skall jag köra manuellt istället med små script. fsck vid boot är ju så störande, speciellt på stora diskar. Bootdisken får man ju hantera lite annorlunda.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag såg också att för att optimera det fullt ut ska man köra "tune2fs -O dir_index /dev/xyz" där xyz är namnet på disken också. Med e2fsck fixar man till alla befintliga directories så de blir optimerade och för att nya directories man skapar också ska bli optimerade behöver man ställa in detta med tune2fs.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"