Avinstallera Ubuntu 9.04 [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
dahrlin
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Avinstallera Ubuntu 9.04 [LÖST]

Inlägg av dahrlin »

Ta't lugnt! Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men läs färdigt innan ni dömmer mig. ;-)

Jag är inte på något sätt missnöjd med Ubuntu, snarare tvärtom. Jag är inte på långa vägar färdig med Ubuntu!

Jag har en bärbar med Ubuntu 9.04 installerad och vill avinstallera OS'et och installera XP. Trots att det enligt datorns BIOS kommer att boota från CD'n först, så gör datorn inte det utan Ubuntu tuffar igång som vanligt.

Behöver jag göra något speciellt för att boota från XP-skivan, och därmed installera XP?

Visst ja, jag är ju skyldig en förklaring. Det är nämligen så att jag har en dator över (med Ubuntu) som jag skall ge till mina föräldrar. De behöver en bättre dator, för deras gamla XP-maskin har gjort sitt. Okej, säger ni, men då är väl Ubuntu ett alldeles utmärkt alternativ för dem att köra vidare på. Jo, jag håller med! Problemet är att min kära föräldrar är 65+ och i den åldern är allt som heter annorlunda eller kan påminna om förändring lika med TVÄRSTOPP.

Tack så länge! :-)
Senast redigerad av 2 dahrlin, redigerad totalt 26 gång.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Avinstallera Ubuntu 9.04

Inlägg av ebbot »

Detta felet ligger i BIOS eller att skivan inte är startbar. Om du verkligen ställt in att starta från CD:n först korrekt i BIOS så finns det en annan möjlighet. Man brukar få valet att trycka på exempelvis F10 för att välja vilken enhet att starta från. Pröva det så bör det gå vägen.

Glöm inte att formatera bootsektorn (MBR) från windows startskiva.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
dahrlin

Inlägg av dahrlin »

Tack så långt, jag har nu lyckats att boota upp och installera XP med min recovery-skivor. Men, när jag bootar om så kickar GRUB (tror jag den kallas) igång iallafall. I och med att Unbuntu är borta så klagar datorn ju på att den inte hittar Ubuntu-partitionen misstänker jag.

Antar att ditt tips ang. formatteringen av MBR kommer in här. Kan det vara så att du menar att jag skall köra FDISK /MBR för att på så sätt skriva över Ubuntu MBR med Win XP MBR?

Mange takk!
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antingen så eller från Windows (eller Windows startskiva). I dosprompten skriver du:

Kod: Markera allt

fixboot
fixmbr
När du startar om datorn borde allt fungera igen.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Liten kommentar..

Dina föräldrar är +65 och allt nytt är tvärstopp ....??
Jag är själv nyss fyllda 61 och började med Ubuntu för nått år sedan. Just för att det är så djäkla kul med nya utmaningar och framtidsprojekt. Visa "de gamle" Ubuntu så tror jag nog att de tycker det är super, de med.
Hälsningar
en gamling, som fortfarande tänker nytt
dahrlin

Inlägg av dahrlin »

Naturligtvis så fanns ju inte fdisk, fixboot eller fixmbr på datorn efter ominstallationen. Men efter en stunds letande hittade jag något på burken som hette gdisk; som var riktigt användbart. Det rekommenderar jag verkligen. I mitt fall så gjorde kommandot "gdisk 1 /mbr" susen, och Ubuntu var long gone :-(

Tack för hjälpen Ebbot, det var verkligen till stor hjälp!

Och visst... jag kunde inte skriva till det här forumet utan att trampa i klaveret. Till dig gamling, som fortfarande tänker nytt, det var inte meningen att dra alla över en kam. Självklart finns det de som behåller upptäckarlusten och viljan att lära sig nya saker; respekt!

(Nu måste jag bara skaffa en ny dator som jag kan installera Ubuntu på)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"