Rödvin på en laptop...

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
nixy

Rödvin på en laptop...

Inlägg av nixy »

Tänkte försöka mig på att laga en laptop, Amilo M1451G, som fått ett glas vin över sig. Den var tydligen avstängd när det hände, har lufttorkat ett par veckor, och nu startar den inte.

Batterilampan lyser när batteriet är monterat, eller när strömsladden sitter i, men batteriet verkar inte bli det minsta varmt. Har för mig att det borde bli åtminstånde lite varmt under tiden det laddas. ..kanske har blivit nåt fel på nätagget då?

Någon här som har erfarenhet av en rödvinsskadad laptop? 8)
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Rödvin på en laptop...

Inlägg av ThinLizzy »

hmm...du har en del jobb framför dig. jag rekommenderar att skruva isär datorn så mycket du kan. använd elektronikrengöring ( http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20823278 ) rikligt. plastdetaljer kan du diska.
sedan så torkar du allt väl med tryckluft, och för säkerhets skull - lufttorkning ytterliggare en natt.
ha det så skoj!
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

heh.. tack för tipset. :)

Tänkte först använda isopropanol som finns att köpa bl.a. hos Kjell & Co, men jag köpte en sån där flaska med elektronikrengöringsmedel hos Clas Olsson. Står inte vad den innehåller, men verkar ju vara avsedd för ändamålet.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ett annat alternativ som ofta brukar fungera väldigt bra och som är en bit billigare, är vanligt kranvatten... ;D

(Ja, jag vet att det inte är perfekt ur alla avseenden, men det har alltid fungerat bra för mig vid de tillfällen jag använt det... ;) )

[Edit] Se till att inte ha batteriet i när du rengör och plocka helst ut småbatterierna för BIOS också... Allra helst skulle man kanske jorda alla kondingar först också, men det är knappast paraktiskt genomförbart...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Osprey skrev:Ett annat alternativ som ofta brukar fungera väldigt bra och som är en bit billigare, är vanligt kranvatten... ;D

(Ja, jag vet att det inte är perfekt ur alla avseenden, men det har alltid fungerat bra för mig vid de tillfällen jag använt det... ;) )

[Edit] Se till att inte ha batteriet i när du rengör och plocka helst ut småbatterierna för BIOS också... Allra helst skulle man kanske jorda alla kondingar först också, men det är knappast paraktiskt genomförbart...
Hmm... Kranvatten brukar innehålla klor, vilket äter upp lödningarna på sikt... Elektronikspray är nog att föredra! :)
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

elektronikrengöring innehåller oftast isopropanol som dunstar, det gör ej kranvatten (inte lika snabbt i alla fall)...
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag "återupplivade" iaf ett USB-minne som dött efter ett längre bad i saltvatten (kallt som fan, dräkten läckte och helikoptereländet hittade oss inte) genom att spola av det i kranvatten och låta det torka, men elektronikrengöringstjosan är kanske bättre ändå.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Urban Anjar skrev:Jag "återupplivade" iaf ett USB-minne som dött efter ett längre bad i saltvatten (kallt som fan, dräkten läckte och helikoptereländet hittade oss inte) genom att spola av det i kranvatten och låta det torka, men elektronikrengöringstjosan är kanske bättre ändå.
Du använde väl varmvatten!? ;D
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"