USB mus & tangentbord låser sig

Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

USB mus & tangentbord låser sig

Inlägg av Patrik Storm »

Har ett intressant problem...
Min mus hänger sig ganska ofta - ibland tangentbordet, men inte i samma utsträckning.

Det som förvarnar att musen är på g att hänga sig är att fläktarna hoppar igång på högvarv (oftast då man öppnar bilder eller utför något annat grafikintensivt).

Jag dualbootar med Windows och där uppkommer inte problemet alls, så jag har räknat bort hårdvarufel.

Utrustningen som det handlar om är en Acer Aspire med dubbla AMD proppar, ett Nvidia 7500 kort, orginalmus & original tangentbord kopplat via USB..

Några tips eller tankar?
Kan man inte leva med någon här, var skall man då leva?
coolsson

SV: USB mus & tangentbord låser sig

Inlägg av coolsson »

Jag hade problem med min USB-mus (ifs en mousetrapper electronic) och hittade när jag sökte mängder av mer eller mindre komplexa lösningar.

Eftersom jag är lat så testade jag att använda en usb-till-ps/2 övergång och har inte haft ett problem sedan dess.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Att fläktarna går igång på högvarv tyder väl på att processorn är högt belastad (så är det i alla fall på min bärbara). Kan det vara så att datorn är för upptagen för att uppdatera muspekaren? Kör top när fläktarna startar för att se vilken process som hänger, det kan ge en ledtråd om vad som strular.
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Det verkar vara ett vanligare problem än vad jag trodde iaf. Pratade med den lokale datahandlaren - det är tydligt att fler har samma problem. Det verkar som om strömförsörjningen inte räcker till usb portarna när fläktarna går igång, tex vid spel eller tungt grafiskt arbete.

Lösningen som han gav mig (jo jag fick ju betala för det) var en nätdriven USB hubb - och det löste det hela.
Kan man inte leva med någon här, var skall man då leva?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"