Installera ett nytt NIC, rekomendation?

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Installera ett nytt NIC, rekomendation?

Inlägg av walle »

Jag har funderat på att installera ett nätverkskort i min server. Anledningen är att min nuvarande router inte håller måttet för min 100mbit-lina som jag just har skaffat och behöver bättre utrustning. Jag skulle kunna köpa en ny router för ca 1000 spänn, men i det här fallet så tror jag mer på att låta min server, som ändå står på 24/7, att sköta jobbet istället och då inhandla ett nytt nätverkskort för max 500 kr (eftersom att moderkortet bara har en port).

Då är frågan, vilket kort ska jag välja? Följande krav har jag:

1. Fungera med Ubuntu Server 8.10 eller senare (Vad annars?)
2. Ska klara av gigabit överförning
3. Inte pci! (Vad jag har läst mig till så ger den inte riktigt gigabit, därför är PCI-express att föredra)

Sedan undrar jag om från det att man har monterat nätverkkortet i datorn, vad behöver man göra för att kortet ska fungera till det ändamål som jag har tänkt mig? (Nya kortet ska fungera som skicka vidare informationen till en switch (aka. min gammla router), den inbyggda ska fungera som WAN-port.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera ett nytt NIC, rekomendation?

Inlägg av webaake »

Jag kör själv Realtech 8169 kort men de är inte bra. Nya 9.04 hade initialt problem med Intel Gigabitkort, så kanske nåt 3com-kort?

För att göra din dator till en gateway/router/firewall rekommenderar jag att man själv gör ett eget Netfilter/Iptables-script. När du fått det nya kortet att funka och vet vilket kort som som är eth0 och eth1, så kan du gå till denna sida:

http://easyfwgen.morizot.net/gen/

och generera ett eget script.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

webaake skrev:Jag kör själv Realtech 8169 kort men de är inte bra. Nya 9.04 hade initialt problem med Intel Gigabitkort, så kanske nåt 3com-kort?

För att göra din dator till en gateway/router/firewall rekommenderar jag att man själv gör ett eget Netfilter/Iptables-script. När du fått det nya kortet att funka och vet vilket kort som som är eth0 och eth1, så kan du gå till denna sida:

http://easyfwgen.morizot.net/gen/

och generera ett eget script.
Okej, för att jag är nämligen intresserad av ett intel-kort, men det som du säger nu gör mig lite orolig. :-\ Hur fungerar Intel-kort på 8.10? För att det kör min server i dagsläget och att uppgradera det till 9.04 känns inte aktuellt eftersom, vad jag vet, inte medför något som jag vill ha på min server i dagsläget.

Angående om scriptet, är det allt som behövs för att serven även ska fungera som router?

Sedan så undrar jag fortfarande om hur en installation går till från det att man har monterat i kortet i datorn tills kortet är funktionsdugligt på ett sådant sätt att man sätter i nätverkkabel och låter den ta emot eller skicka trafik. Som sagt, tänkt på att jag kör ubuntu server i enbart terminalmiljö.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Hittade denna bug:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments=all

gör mig lite skeptisk till Intel Gigabitkort.

Ang. script generatorn så räcker det med ett script därifrån. Du lägger scriptet i /usr/local/bin och startar det från /etc/rc.local. Skriv in det näst sist typ; /usr/local/bin/mitt_script
Gör rc.local körbar med sudo chmod +x /etc/rc.local.Testa med; sh /etc/rc.local
Scriptet i /usr/local/bin skall också göras körbart med sudo chmod +x /usr/local/bin/mitt_script

Om du köper rätt kort skall det bara vara att skruva in och starta datorn. De flesta drivrutiner finns redan installerade.

Men googla noga på det kort du skall köpa och Ubuntu 8.10 innan du köper det!
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

webaake skrev:Ang. script generatorn så räcker det med ett script därifrån. Du lägger scriptet i /usr/local/bin och startar det från /etc/rc.local. Skriv in det näst sist typ; /usr/local/bin/mitt_script
Gör rc.local körbar med sudo chmod +x /etc/rc.local.Testa med; sh /etc/rc.local
Scriptet i /usr/local/bin skall också göras körbart med sudo chmod +x /usr/local/bin/mitt_script
Det är alltså en komplett router om man väljer rätt inställningar i generatorn? Det har jag svårt att tro, vad jag förstår det som är det ett script för brandväggen och den kan inte agera som DHCP. Eller är det bara jag som har missuppfattat det?
webaake skrev:Om du köper rätt kort skall det bara vara att skruva in och starta datorn. De flesta drivrutiner finns redan installerade.

Plugin & Play, I like it!:)
webaake skrev:Men googla noga på det kort du skall köpa och Ubuntu 8.10 innan du köper det!
De resultat jag har fått hittills har inte gett så mycket tyvärr, men jag ska leta vidare för att se om jag hittar något. Om det är någon här som har installerat ett nätverkskort med pci-express och fått det att fungera så är det bara hojta till. Skriv gärna då vad det är för kort så att man kan springa till närmsta butik och köpa ett ex. :P
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det är alltså en komplett router om man väljer rätt inställningar i generatorn? Det har jag svårt att tro, vad jag förstår det som är det ett script för brandväggen och den kan inte agera som DHCP. Eller är det bara jag som har missuppfattat det?
Jodå, men just DHCP är inte med där. Det är en separat server som är lätt att installera och konfigurera. Men ett genererat iptables/netfilter-script sköter allt det andra routing/gateway/firewall. Men jag är lite tråkig jag gillar inte DHCP på det lokala nätverket, men det är väl bra om man får gäster eller har bärbara som flyttas runt till andra ställen osv.
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

webaake skrev:
Jodå, men just DHCP är inte med där. Det är en separat server som är lätt att installera och konfigurera. Men ett genererat iptables/netfilter-script sköter allt det andra routing/gateway/firewall. Men jag är lite tråkig jag gillar inte DHCP på det lokala nätverket, men det är väl bra om man får gäster eller har bärbara som flyttas runt till andra ställen osv.
Tänke väl det... Själv kör jag en blandning mellan dynamisk och statisk IP-adressering. När en ny dator kopplas in så skickas alla uppgifter automatiskt, sedan ser jag till att DHCPn alltid delar ut samma IP-nummer till samma dator. Detta minimerar felkällor och som du säger själv, det går snabbare att koppla in en gästdator till nätverket.

Det blev ett Intel-kort:
http://www.dustinhome.se/pd_5010312922.aspx?

Vad jag har läst mig till så ska det fungera utmärkt på en ubuntu-dator, men att linux-kärnan inte har stöd för kortet som standard. Man måste ladda ner drivrutiner från Intel. Får se om det fungerar, annars får man vänta med att köra serven som router.
Skriv svar

Återgå till "Internet"