Driveruppd > grafikproblem - Redigering av xorg.conf >[LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Driveruppd > grafikproblem - Redigering av xorg.conf >[LÖST]

Inlägg av perab »

Hej!
I lördags (23 maj) damp det ner ett par uppdateringar av den öppna drivern till ATI's äldre grafikkort - jag har ett Radeon 9600XT. Vid ny uppstart på söndag, var grafiken "kaputt"; Bildskärmen gick på 60Hz (jag har en Mitsubishi Diamontron 19" rörskärm). Gick jag in i applet "Display", fick jag bara några få val av upplösningar. Ingen möjlighet att ställa svepfrekvensen; den stod faktisk på 0.0Hz! Dessutom kunde inte drivern identifiera min skärm längre. Det stod "Unknown Monitor". Inte heller knappen för att "fråga" monitorn gav något. Mina tankar gick till den berömda filen /etc/X11/xorg.conf.

Som tur är, finns ju ett flertal Ubuntu-fora att fråga. Jag fick där några tips om hur jag kunde konfigurera xorg.conf manuellt. Innan jag gjorde några ändringar, var filen gansk "intetsägande:

Kod: Markera allt

....
Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
	Identifier	"Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Monitor		"Configured Monitor"
	Device		"Configured Video Device"
EndSection
....
Jag ändrade detta till:

Kod: Markera allt

....
Section "Device"
	Identifier	"Radeon 9600"
	Option		"UseFBDev"		"true"
	Driver		"radeon"
EndSection

Section "Monitor"
	Identifier	"Generic Monitor"
	HorizSync 30-96
	VertRefresh 50-160
	Option	"DPMS"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Device		"Radeon 9600"
	Monitor		"Generic Monitor"
	SubSection "Display"
	Depth 24
	Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
	EndSubSection
#	Device		"Configured Video Device"
EndSection
....
Startade om Gnome - och se: Nu fungerade grafiken som den skulle. I applet "Display" fanns nu flera upplösningar att välja mellan, liksom svepfrekvens. Jag använder 85Hz - om flimmer tycker jag inte. Dessutom hittade drivern nu igen bildskärmen, och identifierade den som "Mitsubishi 17" ". OK fel storlek på bildröret, men troligen har 17 och 19" modellerna samma drivelektronik.

Och så några frågor till merkunniga därute:
- Var det för att jag angav grafikkortet explicit i xorg.conf, som grafiken gick igång?
- Det felaktiga, dock begränsat användbara, grafikläget jag fick från början, är det någon form av "felsäkert läge"?
- Verkar konfiguration vettig i övrigt?
- Har någon mer än jag råkat ut för något liknande?
- Vad menas med "Configured xxxx" i det första kodcitatet? Finns det fler ställen där grafikkort m.m. konfigureras?
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Blanders
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Driveruppd > grafikproblem - Redigering av xorg.conf >[L

Inlägg av Blanders »

Tjena,

Jag har oxå ett 9600XT. Av någon anledning har det alltid funkat utan att jag inst någon drivrutin - sedan minst ett år tillbaka - i en gammal burk med ett ASUS A7N266VM. Hur kommer det sig?

Dock, emellanåt blir skärmen alldeles grynig ibland men jag undrar om det är för att jag glömde koppla på strömsladden till fläkten... ::)

Anders
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"