Efter uppgradering till 9.04 kan jag inte installera ett (fristående) paket jag behöver, synaptic säger:
Kod: Markera allt
python-enable:
Depends: python (<2.6) but 2.6.2-0ubuntu1 is to be installed
Kod: Markera allt
python-enable:
Depends: python (<2.6) but 2.6.2-0ubuntu1 is to be installed
Fast om det är ett python 2.5 script som du ska köra så borde det funka. Däremot så kan det ju vara så att om du försöker tvinga in ett gammalt paket som inte är byggt för nya ubuntu 9.04 så kan det skett namnbyten eller liknande i beroendena för att de är uppdaterade mot nya beroendenamn och då kan det ju bli krockar vid paketinstallation. Skriptet i sig borde funka iaf kan man tycka men det kan säker bero på hur det ser ut både som paket och script.ai skrev:shit...men jag installerade ju python 2.5 vid sidan om utan konflikter, kan man ange på något sätt att man vill använda den äldre versionen?
Jo man kan göra en force install men det är i de flesta fall inte rekommenderbart eftersom det kan ställa till det för en beroende på vad det är för paket.ai skrev:hmmm..du tror alltså att det faktiskt kan funka i python 2.6, fast det är gjort för version 2.5? finns det nått sätt att "köra över" pakethanteraren och installera paketet trots att beroendena inte är uppfyllda? står ingenting om nått sånt i man-sidan för apt-get, och verkar inte gå att göra i synaptic. har jag bara missat det nånstans?
Det smidigaste är nog ändå att bygga paket av källkoden vilken finns tillgänglig. Då slipper man strul med .egg-filer som jag inte gett mig på att prova ens. Jag skulle kanske kunna packa chaco för ubuntu 9.04 (jaunty) om du är intresserad av färdiga paket.ai skrev:Chaco heter det, ett bibliotek för att göra tjusiga grafiska plottar i python.
/.../
Hur är det med dom här python-äggen, finns det något smidigt sätt att avinstallera dom om man t.ex. behöver uppgradera ett paket? Har för mej att jag hade ett h-e med att försöka få bort de installerade senast jag pillade med detta...