"Rullknappen" på musen [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
barthus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

"Rullknappen" på musen [LÖST]

Inlägg av barthus »

Något jag saknar från Windows, är att man i många applikationer kunde trycka ner rullknappen på musen och sedan scrolla innehållet i fönstret genom att röra på musen. Har framförallt lagt mig till att använda det för att snabbt komma längst upp på en websida. Finns det något sätt att få till detta? (räcker egentligen att få till det i Firefox)
Senast redigerad av 1 barthus, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: "Rullknappen" på musen

Inlägg av bbauto »

barthus skrev:Något jag saknar från Windows, är att man i många applikationer kunde trycka ner rullknappen på musen och sedan scrolla innehållet i fönstret genom att röra på musen. Har framförallt lagt mig till att använda det för att snabbt komma längst upp på en websida. Finns det något sätt att få till detta? (räcker egentligen att få till det i Firefox)
Det fungerar både på min Ubuntu 8.04 och 9.04. Har du kollat mus-inställningarna? System->Inställningar->Mus
barthus

Inlägg av barthus »

Hittar inte några inställningar för det. Där har jag bara left/right, Locate pointer, speed, drag/drop, dubbelklick timeout samt Accessibilityinställningar
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

barthus skrev:Hittar inte några inställningar för det. Där har jag bara left/right, Locate pointer, speed, drag/drop, dubbelklick timeout samt Accessibilityinställningar
Hmm samma här faktiskt, fast min funkar som den ska... Är det USB eller PS2 mus? Ska googla lite o se om jag hittar något...
barthus

Inlägg av barthus »

Usb. Logitech MX 518.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

barthus skrev:Usb. Logitech MX 518.
Jag har sökt runt lite, men hittar bara äldre trådar, däremot hittade jag ett paket "lomoco" när jag sökte i Synaptic, kan vara värt ett försök. System->Administration->Pakethanteraren synaptic->Sök->lomoco->Högerklicka->Installera
barthus

Inlägg av barthus »

Ok, tack i alla fall - skall testa lomoco.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

barthus skrev:Ok, tack i alla fall - skall testa lomoco.
Ja så här är beskrivningen iaf :)
Logitech Mouse Control for USB mice
lomoco can configure vendor-specific options on Logitech USB mice (or
dual-personality mice plugged into the USB port). A number of recent
devices are supported. The program is mostly useful in setting the
resolution to 800 cpi or higher on mice that boot at 400 cpi (such as
the MX500, MX510, MX1000 etc.), and disabling SmartScroll or Cruise
Control for those who would rather use the two extra buttons as ordinary
mouse buttons. It can also retrieve battery level from wireless mice
barthus

Inlägg av barthus »

Den listas som unsupported :(

Fast jag har inte gett upp ännu - får mecka vidare...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

barthus skrev:Den listas som unsupported :(

Fast jag har inte gett upp ännu - får mecka vidare...
Pröva ändå vetja! :)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

barthus skrev:Något jag saknar från Windows, är att man i många applikationer kunde trycka ner rullknappen på musen och sedan scrolla innehållet i fönstret genom att röra på musen. Har framförallt lagt mig till att använda det för att snabbt komma längst upp på en websida. Finns det något sätt att få till detta? (räcker egentligen att få till det i Firefox)
Jag testade och tryckte på den vänstra rullknappen och till min förvåning så kan jag snurra min cub den som jag aktivera i compizconfig.
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

norhager skrev:
Jag testade och tryckte på den vänstra rullknappen och till min förvåning så kan jag snurra min cub den som jag aktivera i compizconfig.
För att kunna ta och trycka in mitt musknappen och scrolla med på internet sidor så trycker du Redigera -> Inställningar -> Avancerat -> Fliken allmänt och där står det Webbläsning, där är det tre kryssrutor, kryssa i alla (iaf vad jag gjorde) för att kunna dra musen upp och ner för att scrolla i firefox. Om det är vad du ville göra. Sen så har jag ingen aning om hur man ska göra det för andra applikationer.

Hoppas du förstår, nyss börjat använda ubuntu själv, då saknade även jag denna funktionen i firefox, men hittade hur man aktiverar det :D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

virus91 skrev: För att kunna ta och trycka in mitt musknappen och scrolla med på internet sidor så trycker du Redigera -> Inställningar -> Avancerat -> Fliken allmänt och där står det Webbläsning, där är det tre kryssrutor, kryssa i alla (iaf vad jag gjorde) för att kunna dra musen upp och ner för att scrolla i firefox.
För att vara mer precis: det är kryssrutan "Use autoscrolling" där.
barthus

Inlägg av barthus »

virus91 skrev:
norhager skrev:
För att kunna ta och trycka in mitt musknappen och scrolla med på internet sidor så trycker du Redigera -> Inställningar -> Avancerat -> Fliken allmänt och där står det Webbläsning, där är det tre kryssrutor, kryssa i alla (iaf vad jag gjorde) för att kunna dra musen upp och ner för att scrolla i firefox. Om det är vad du ville göra. Sen så har jag ingen aning om hur man ska göra det för andra applikationer.

Hoppas du förstår, nyss börjat använda ubuntu själv, då saknade även jag denna funktionen i firefox, men hittade hur man aktiverar det :D
Yes! Precis det jag var ute efter. Tack!
Användarvisningsbild
virus91

Re: "Rullknappen" på musen [LÖST]

Inlägg av virus91 »

Okej, det är ju skönt det då. Är alltid kul att kunna hjälpa till... saknade själv den funktionen i början, var nära på att fråga jag med. Men sen så kollade jag inställningar innan ;D
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Går detta att på något sätt ordna i Kubuntu?
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

RicchiH skrev:Går detta att på något sätt ordna i Kubuntu?
Jag vet ej, men använder du firefox så borde det ju vara att göra exakt likadant, använder själv GNOME, men borde ju vara likadant om du kör KDE
Redigera -> Inställningar -> Avancerat -> Fliken allmänt och där står det Webbläsning, där är det tre kryssrutor, kryssa i alla
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

naturligtvis hade du rätt.
jag fattade inte att det var i inställningarna i firefox du ändrade när jag skrev meddelandet.
Men förstod det när jag skulle fixa till det hos min far som kör just Ubuntu.
Tack iaf.
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

RicchiH skrev:naturligtvis hade du rätt.
jag fattade inte att det var i inställningarna i firefox du ändrade när jag skrev meddelandet.
Men förstod det när jag skulle fixa till det hos min far som kör just Ubuntu.
Tack iaf.
Okej, men det är ju gött över att det ordnade sig även för dig :D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"