Wake on lan - Ubuntu server 9.04 [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
elektroingenjoren
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Wake on lan - Ubuntu server 9.04 [LÖST]

Inlägg av elektroingenjoren »

Hej !

Jag har problem med att Wol inte fungerar på min Ubuntu-server. Behöver jag stänga av servern på något speciellt (Hibernate?) sätt för Wol ska fungerar eller ska den vakna även om man ex. använder "shutdown -h now"?
Allt verkar vara rätt i Bios och programmet som sänder dom "magiska paketen" från min Xp-dator verkar fungera så jag vet inte riktigt var jag ska leta fel längre ???

Tack på förhand !
Senast redigerad av 1 elektroingenjoren, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Wake on lan - Ubuntu server 9.04

Inlägg av mcNisse »

jag hade problem men wol när jag stångde av med knappen / bröt strömmer. shutdown -h 0 fungerade bra.

stödjer nätverkskortet wol?
elektroingenjoren

Re: Wake on lan - Ubuntu server 9.04

mcNisse skrev:jag hade problem men wol när jag stångde av med knappen / bröt strömmer. shutdown -h 0 fungerade bra.

stödjer nätverkskortet wol?
Okej, bra att veta att man inte behöver stänga av på något särskilt sätt. Jag har ett Asus p4p800-vm moderkort med inbyggt nätverkskort. Enligt manualen så ska det stödja wol, har även försökt hitta några byglar eller liknande att ändra men verkar inte finnas några.
elektroingenjoren

Re: Wake on lan - Ubuntu server 9.04 [LÖST]

Verkar som att problemet låg i inställningar i Bios. Gjorde några småjusteringar och nu fungerar det, jippi!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"