SItter o kikar lite på moblin, ett OP format speciellt för netbooks, då min engelska är lite knagglig så fattar jag inte alltför mkt av det...
Vad säger ni om detta? är det nåt att ha? det ska vara byggt på Linux men vet inte om det är byggt på debian? apt-get är ett bra och jag vet inte om man skulle palla med att lära sig andra kommandon för att lägga till/ta bort, eller finns det rentav något motsvarande synaptic i den disten? Finns det live-funktion eller är det bara installation som gäller?
Jag tycker det verkar snyggt iallafall av det jag sett av det men när släpps det stabilt? verkar som att det bara är beta än så länge iaf men ett test av det kan väl aldrig skada? undrar om det kommer finnas svenskt språkstöd i det eller om det är engelska som gäller?
Emka skrev:SItter o kikar lite på moblin, ett OP format speciellt för netbooks, då min engelska är lite knagglig så fattar jag inte alltför mkt av det...
Vad säger ni om detta? är det nåt att ha? det ska vara byggt på Linux men vet inte om det är byggt på debian? apt-get är ett bra och jag vet inte om man skulle palla med att lära sig andra kommandon för att lägga till/ta bort, eller finns det rentav något motsvarande synaptic i den disten? Finns det live-funktion eller är det bara installation som gäller?
Jag tycker det verkar snyggt iallafall av det jag sett av det men när släpps det stabilt? verkar som att det bara är beta än så länge iaf men ett test av det kan väl aldrig skada? undrar om det kommer finnas svenskt språkstöd i det eller om det är engelska som gäller?
Pröva på du... spara dina dokument till ett USB-minne lr nått bara... Det är det som är så fiiint med Linux, du kan pröva dig fram utan att det kostar di skjortan... Vill du återställa systemet till ubuntu? så är du alltid välkommen... PS! Räkna med lite Kinesiska...
Jag har precis installerat Moblin 2.0 betan på min Eee PC 901 häromdagen, dock har jag inte haft tillfälle att testa det mer än någon halvtimme sammanlagt ännu.
Initalt baserat delvis på Ubuntu med dess .deb-hantering, men numer väl något sånär baserat på Fedora och RPM-varianten de kör med. Moblins pakethanterar är väl Yum tror jag.
Det startar väl på cirka 20 sekunder i alla fall. Så mycket vet jag. Får väl återkomma med lite mer information då jag haft tid att leka lite med det.
Okej, en kort sammanfattning av initiala tester. Det vill säga, första försöket utan pill och trixande alls. Asus Eee PC 901, Moblin beta 2.0.
Kan inte ansluta till vare sig WPA/WPA2-mixade nätverk, WPA eller WPA2. Jag har inga WPE-nätverk så det har jag inte testat ännu.
KJ-45-kabel rakt in i nätverksporten ger inte heller access till internet, och fungerar således alltså inte heller out of the box.
Webcamen hittas inte i Cheese.
I dagsläget finns inget fungerande 3G.
Med från början finns: miniräknare, screenshotprogram, simpel text-editor, några små spel, IM, någon form av sync-program, browser, Cheese webcam, mediaspelare (Som ska vara något begränsad i att hantera format än så länge men som har ett i mitt tycke snyggt överskådligt GUI), PDF-läsare och ljudinspelare (Där både mic och högtalare fungerar). Kalender (Mycket basal sådan), kontakter, och att-göra-lista.
IM-mjukvaran är lite begränsad om man är van vid Pidgin. Den stödjer bara Jabber, Salut och Google-talkprotokollen.
En spontan, men omätt känsla är att Moblin 2.0 inte är riktigt lika snäll emot batteriet som Windows XP är. Och detta är ju som bekant dessvärre ett återkommande problem för linuxdistar. Har som sagt inte mätt batteritiden, men den känns klart mindre än de cirka 5 timmar jag klämmer ur XP. Noteras skall väl att det då är vid slösurf, och med nedklockda processor och så vidare.
I dagsläget finns den inte på svenska, vilket är förståeligt för en beta.
Browsergränssnittet är minimalistens dröm. Mycket sparsmakat och inte plottrigt för fem öre.
Det jag gillar mest är M-zone tanken. Alltså att då man startar datorn så kommer en stilig ruta med översikt över min kalender, min att göra lista, de senaste använda dokumenten samt lite "sociala nätverk". Tyvärr stödjer bara de sociala nätverken Last.fm och Twitter i dagsläget, varav jag inte använder någondera. Men tanken är god.
Tyvärr kan jag inte hålla Moblin installerat efter helgen, för jag behöver ett fungerande OS på datorn i fråga. Men jag ska utan tvekan hålla både ett och två ögon på framtida släpp.
Det kommer ju en remix med Moblin v2. Känns riktigt bra, för jag är helt begeistrad av interfacet på Moblin - men inte grunden och det klena stödet. Ubuntus out-of-the-box-stöd för hårdvara med Moblin-look kan inte bli fel! Och ett linux utan apt går bara inte för sig
Nu vet jag ju inte hur lång tid det kan tänkas ta, men jag väntar tålmodigt