[LÖST]Inget ljud spel[LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST]Inget ljud spel[LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Installerade en ny drivrutin till ljudkortet igår. Hade väl pulse audio eller vad det är som installeras när man installerar ubuntu.

Hittade drivrutinen "oss linux 4.1-1052 amd64" som skulle funka till mitt SB x-treme audio. Laddade ner den härifrån: http://www.4front-tech.com/linux.html

Allt funkar annars förutom flash på t.ex. youtube och ljudet vid uppstart (vad jag märkt). Har sökt runt lite på google men inte hittat nått vettigt.

Försökte använda den här guiden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=873749#9 men då funkade inte flash överhuvudtaget och firefox nästan hängde sig. La tillbaka den nya libflashplayer.so i plugin-mappen i .mozilla som jag la in igår och då funkade det igen men dock så har jag fortfarande inget ljud :(
Har inte heller tagit bort installationen som jag in med hjälp av guiden för jag vet inte hur man gör.

Sen upptäckte jag nu att jag kan inte ha youtube igång när jag sätter igång musik för då blir det inget ljud. Verkar krocka. I songbird hittar den inte ens låtarna när jag har youtube igång utan den bara hoppar emellan dom.

Skulle väl kunna gå tillbaka till dom gamla ljuddrivarna men jag tycker ljudet med oss-drivarna är betydligt mycket bättre.

Skulle vara jätte tacksam om nån kunde hjälpa mig. Håller på att söka febrilt på google efter vad det kan vara.
Senast redigerad av 3 xtr3m3, redigerad totalt 26 gång.
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Re: Inget ljud i flash i firefox & vid uppstart

Inlägg av xtr3m3 »

Absolut ingen som vet hur jag kan få till det?

Får väl gå tillbaka till dom gamla skitdrivarna igen då eftersom det inte verkar finnas nån här som vet.
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ditt problem beror förmodligen på att bara ett program får använda ljudkortet åt gången. Det går att komma runt genom att köpa ett bättre ljudkort med hårdvarumixning, använda alsa-dmix, eller pulseaudio, eller någon annan mjukvarumixer eller ljudserver (ljudservern är då det enda programmet som använder ljudkortet... alla andra program kontaktar istället ljudservern).
orr3bo skrev:Får väl gå tillbaka till dom gamla skitdrivarna igen då eftersom det inte verkar finnas nån här som vet.
Du har inte tänkt på att de som vet kanske varken är vakna eller sitter vid datorn natten mellan fredag och lördag? :P
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Har ett hyffsat bra ljudkort. Sound Blaster x-fi Extreme audio. Har inte råd att köpa nått värstingkort för flera tusen tyvärr. Skrev detta igår natt så nån har haft hela fredagen på sig att svara. Skrev dett inlägg i en annan del av forumet för några dagar sen men fick inte nå svar då heller.

Går att titta på youtube via totem men inte via firefox. Måste väl gå att få till det här på nått sätt!

Var in och kollade i synaptic och såg att det var en massa som har med pulseaudio installerat + nån med asa. Kan det vara så at det är det som krockar på nått sätt eller?
Om inte så får jag väl gå tillbaka till dom gamla drivarna som jag tycker har mycket sämre ljud.

Hur installerar jag dom gamla drivarna igen i såna fall? Har en manual för hur jag får bort oss-drivarna iallfall.
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det här med behovet hårdvarumixande ljudkort är en gammal nöt. Förr var det vanligt att även billiga ljudkort hade stöd för det, men eftersom windows har en väl fungerande mjukvarumixning så ser inte ljudkortstillverkarna något egentligt syfte med att sälja sådana ljudkort längre. Numera har även linux helt ok mjukvarumixning iom pulesaudio (som du iofs har dissat).

Den som inte vill använda pulseaudio, men fortfarande vill kunna spela upp flera ljud samtidigt bör förska komma över ett begagnat Soundblaster med EMU10k1-chippet, t.ex. SBLive eller Audigy2/4.

Enda övriga alternativet är att prova andra mjukvarumixrar som t.ex. alsa-dmix och se om du gillar någon av dem bättre än pulseaudio.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Försöker avinstallera oss-drivarna som det står i manualen men det går inte. Får bara upp en massa text. Först använder jag ctrl+alt+f1. Loggar in, skiriver soundoff och sen dpkg -purge oss-linux. Det är när jag skriver det sista som det inte går. Hur ska jag göra?

Kod: Markera allt

orrebo@burken:~$ dpkg -purge oss-linux
    dpkg: okänd flagga -u

Skriv dpkg --help för hjälp om att installera och avinstallera paket [*];
    Använd "dselect" eller "aptitude" för användarvänlig pakethantering;
    Skriv dpkg -Dhelp för en lista över värden för dpkgs felsökningsflagga;
    Skriv dpkg --force-help för en lista över tvingande flaggor;
    Skriv dpkg-deb --help för hjälp om manipulering av *.deb-filer;
    Skriv dpkg --license för upphovsrättslig licens och avsaknad av garanti
                         (GNU GPL) [*].

Flaggor markerade med [*] ger mycket utdata - kör genom "less" eller "more"!

Försökte även "sudo apt-get remove oss-linux" och "dpkg --purge oss-linux". Den verkade avinstallera. Jag startade om datorn men dom var kvar ändå.

Testade även "sudo dpkg --remove --force-depends --force-remove-reinstreq oss-linux" och "sudo dpkg --remove oss-linux" som jag hittade på ett forum men då fick jag bara upp:

Kod: Markera allt

orrebo@burken:~$ sudo dpkg --remove --force-depends --force-remove-reinstreq oss-linux
    [sudo] password for orrebo:
    dpkg - varning: ignorerar begäran att ta bort oss-linux som inte har installerats.

Det verkar ju som om drivarna ligger kvar även efter jag avinstallerat dom. Klickade på oss-installationsfilen som är i .deb-format. När nått är installerat så brukar det stå om man vill ominstallera men det står bara installera nu. Jag har avinstallerat drivarna men dom existerar tydligen fortfarande och funkar.

Ska jag få lov att formatera om och göra en hel nyinstallation av ubuntu?

1. Hur avinstallerar jag oss-drivarna?
2. Hur får jag tillbaka orginaldrivarna?
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Fick till det nu (tror jag). Följde en annan guide på ett forum. Får väl se hur det går. Det löst för nu iallfall :)
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Re: Inget ljud spel

Inlägg av xtr3m3 »

Fick till det tillslut via en guide jag hittade :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"