Ljudet funkar inte
Re: Ljudet funkar inte
ok, men när man trycker på testa, då låter det ett pipande ljud på en "normal" ljudnivå, men när jag sedan spelar upp en låt/film e.t.c så måste jag ha max volym på högtalarna för att höra...
Get rich or die trying
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag gjorde så här.
skriv ->> alsamixer -Dhw i en terminal och höj alla staplarna till högsta med piltangenterna,efter det funkade mitt ljud.
skriv ->> alsamixer -Dhw i en terminal och höj alla staplarna till högsta med piltangenterna,efter det funkade mitt ljud.
ok, inte för mig tyvärr, alla staplarna var redan höjda
Get rich or die trying
är det någon annan som har något tips som ni vill dela med er av?:)
Get rich or die trying
Fixade precis till ljudet på mitt Sound Blaster Audigy. Visade sig att jag var tvungen att stänga av den digitala utgången i alsamixer (eftersom jag kör analogt).
Alltså, om du inte kör digitalt, stäng av den digitala ljudutgången. Det gör du i det program där du höjer sänker staplarna. T.ex. i alsamixer. min digitala utgång heter, i alsamixer, "IEC985 Optical Raw".
För att stänga av /sätta på ljudutgångarna i alsamixer använder du tangenten "m" när du har ljudutgången vald (alla utgångar går inte att stänga av; i alsamixer har de en fyrkant med två "MM" i).

Alltså, om du inte kör digitalt, stäng av den digitala ljudutgången. Det gör du i det program där du höjer sänker staplarna. T.ex. i alsamixer. min digitala utgång heter, i alsamixer, "IEC985 Optical Raw".
För att stänga av /sätta på ljudutgångarna i alsamixer använder du tangenten "m" när du har ljudutgången vald (alla utgångar går inte att stänga av; i alsamixer har de en fyrkant med två "MM" i).

- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Du kan testa att klicka på högtalaren på den övre panelen och där välja volymkontroll och sedan fliken Växlar och lägga till med knappen inställningar växeln Analog/digital output jack (kan heta lite anorlunda).
EDIT: Såg just att det var ett väldigt gammalt inlägg jag svarade på...
EDIT: Såg just att det var ett väldigt gammalt inlägg jag svarade på...
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Fatta kung du är sundberg! Morsan har vart väldigt imponerad över ubuntu o kör det 80% framför xp (dualboot) Men nåt hon saknat nu i ett år är ljud. Har inte fungerat någonsin i ubuntu o har kört 8.04, 8.10 o nu 9.04. Jag har letat o googlat i ett år men inte lyckats få igång det..
Stängde av den digitala utgången o nu har jag kanonfint ljud! :=) Nu har morsan lovat bjuda på god middag,, så tack för middan sundberg. :=)
Stängde av den digitala utgången o nu har jag kanonfint ljud! :=) Nu har morsan lovat bjuda på god middag,, så tack för middan sundberg. :=)
Sundberg skrev:Fixade precis till ljudet på mitt Sound Blaster Audigy. Visade sig att jag var tvungen att stänga av den digitala utgången i alsamixer (eftersom jag kör analogt).
Tack för hjälpen. Jag är ny med Ubuntu, installerade på två äldre PC i veckan men fick inte igång mitt SB Audigy på den ena. Tack vare hjälpen i denna tråden så fixade det sig! Tricket för mig var att stänga av on-board sound i setup, så dök Audigy upp i alsamixer. Där kunde jag sedan sätta på Audigy A som kom ljudet direkt. Däremot spelar inställningen av det digitala ljudet inte någon roll på den maskinen. Tack än en gång!Sundberg skrev:Fixade precis till ljudet på mitt Sound Blaster Audigy. Visade sig att jag var tvungen att stänga av den digitala utgången i alsamixer (eftersom jag kör analogt).