Irreterad

Tezz

Irreterad

Inlägg av Tezz »

Jag sitter här och blir bara mer och mer irreterad på ubuntu jag är redan less på det...vad ska jag göra för att kunna lägga windows xp på min dator så att jag slipper linux?
Jag vet alla säger att det är så himla bra...men vet ni vad jag förstår INGENTING! jag är inte så haj på datorer men windows kan jag med... jag ångrar att jag stoppade i ubuntu skivan över huvud taget...
hjälp mig? ???
Okänd

SV: Irreterad

Inlägg av Okänd »

Välkommen ombord!

Tog du bort XP eller installerade du ubuntu efterråt?
Finns det under uppstart en meny (GRUB) där du kan bläddra ner till "annan operativsystem" eller "windows"?
Okänd

Inlägg av Okänd »

som sagt välkommen

för att fixa till GRUB om du saknar xp

"Starta datorn med XP skivan i, välj Rescue (eller liknande) och skriv sedan i prompten: fixmbr

Då skrivs Grub över och XPs egen starthanterare tar över"  saxat från http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4423.0.html
Tezz

Inlägg av Tezz »

okej jag ahde ingenting typ på datorn innan jag satte in ubuntu... men nu har jag xp och vill få in den.. vad är en GRUB?
jag kan värkligen ingenting om datorer...
jag vet bvad ram och hårddisk är men inte mycket mer... :-[

Edit: testade men jag kom på att jag inte vet vad rescue är eller när mans ak göra det...jag kan ingenting!
snälla hjälp mig att förstå..

Edit2: okej jag hittade GRUB tillslut
> vad ska jag skriva här?

kommandot verkar inte fungera så jag måste juh göra något fel...
Senast redigerad av 1 Tezz, redigerad totalt 20 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tezz, du vill alltså bli av med Ubuntu och installera XP och bara ha det på datorn?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Tezz skrev: Jag sitter här och blir bara mer och mer irreterad på ubuntu jag är redan less på det...vad ska jag göra för att kunna lägga windows xp på min dator så att jag slipper linux?
Jag vet alla säger att det är så himla bra...men vet ni vad jag förstår INGENTING! jag är inte så haj på datorer men windows kan jag med... jag ångrar att jag stoppade i ubuntu skivan över huvud taget...
hjälp mig? ???
All information efter *'an är information du borde hämta från en windowssupportkanal.

*öppna cdläsaren, stoppa i windows skivan, stäng cdläsaren, starta om datorn. Vid uppstarten kommer det upp en meny med olika alternativ, välj "installare windows".

Nu startar windowsinstallationen. Efter att ha letat upp vad som din datorn behöver så får du möjligheten att välja var du vill att windows ska installeras. Har du inget viktigt kan du välja att den ska installeras över hela hårddisken. Formatera i ntfs. Resten av frågorna besvarar sig antagligen själva.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"