9.04 katastrof

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
zkab

9.04 katastrof

Inlägg av zkab »

Har 8.10 AMD64 med GeForce 6150 och det funkar OK ... men uppgradering till 9.04 skapade problem

När jag bootade i 8.10 fick jag följande:

1. Ubuntu splash
2. Nvidia splash
3. Login fönster

Efter uppgradering till 9.04 + reboot får jag Ubuntu splash och en svart särm med ett stort kryss som jag kan röra med musen ... kan också ctrl/alt/Fn för att logga in en terminal session med vet inte vad som bör göras :(

Gick över från MS Windows för ca 3 år sedan ... men det har alltid varit en soppa vid uppgraderingar ... man måste tillbringa timmar för att hitta en lösning på något forum ... kan inte fatta att det ska vara så här ... har Ubuntu gänget ingen kvalitetskontroll eller introducerar de bara en ny dist-uppgradering och hoppas att allt ska funka ...

Tacksam för tips hur jag ska gå vidare :)
Lundberg
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: 9.04 katastrof

Inlägg av Lundberg »

Känner igen problemet och håller med - uppgradering innebär nästan alltid problem så jag tycker man åtminstone borde överväga att ta bort den funktionen helt och hållet. Istället tänker jag att man skulle kunna ha som standardinställning att partioneraren vid ursprungsinstallation gör en egen /home-partition så att man enkelt kan formatera hårddisken som Ubuntu är installerat på vid uppgradering.

Nåt som kan vara till hjälp: När liknande dilemma händer mig loggar jag in i icke-grafiskt läge och redigerar filen /etc/X11/xorg.conf... Då jag har ett nvidia-kort ändrar jag texten "nvidia" till "nv" under Section Device och då kan jag starta X utan 3D-acceleration och på så sätt komma in i datorn och åtgärda problemet med att installera nya drivrutiner alternativt installera om de jag hade. Detta funkar förstås bara på en dator med Nvidia grafikkort... är lite trött & seg i skallen så jag kan inte på rak arm redogöra för alternativen.

För mig som datanörd och linuxanvändare sen 12 år tillbaka är det inga konstigheter alls för mig men jag önskar att det fanns något bättre och smidigare sätt att lösa sånt här på än att rota i textfiler. Kanske någon annan vet... :)
Beta

Inlägg av Beta »

Jag kan förstå att man vill få den nyaste versionen när den kommer, men poängen med versionerna som supportas extra länge är att man ska slippa upgradera jämt om man har hårdvara som av nån anledning brukar strula vid uppgradering.
Jag kan dock också tycka att det skulle vara bra om det fanns ett "testa hur din dator blir om du uppgraderar" verktyg så man kan bestämma om det kommer att bli för mycket strul för att man ska vilja.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

zkab skrev:Har 8.10 AMD64 med GeForce 6150 och det funkar OK ... men uppgradering till 9.04 skapade problem

När jag bootade i 8.10 fick jag följande:

1. Ubuntu splash
2. Nvidia splash
3. Login fönster

Efter uppgradering till 9.04 + reboot får jag Ubuntu splash och en svart särm med ett stort kryss som jag kan röra med musen ... kan också ctrl/alt/Fn för att logga in en terminal session med vet inte vad som bör göras :(

Gick över från MS Windows för ca 3 år sedan ... men det har alltid varit en soppa vid uppgraderingar ... man måste tillbringa timmar för att hitta en lösning på något forum ... kan inte fatta att det ska vara så här ... har Ubuntu gänget ingen kvalitetskontroll eller introducerar de bara en ny dist-uppgradering och hoppas att allt ska funka ...

Tacksam för tips hur jag ska gå vidare :)
Det är väl på gott och ont att utvecklingen går så otroligt snabbt, med det följer också att det blir vissa krockar mellan gamla och nya funktioner och dom inställningar du haft tidigare. På min stationära kör jag på 8.04 LTS och installerar vanliga uppdateringar, då har jag inga problem överhuvudtaget. När jag uppgraderar ser jag alltid till att spara mina paketinställningar "sudo dpkg --get-selections > /home/MinaPaket.list" samt att jag kopierar /etc/apt/sources.list och /etc/X11/xorg.conf till /home (+ ev. andra skräddarsydda inställningar). Sen uppgraderar jag genom att nyinstallera/formatera "/" från CD samt att jag behåller "/home" som den är. sen redigerar jag sources.list och kopierar tillbaka denna, kör "sudo dpkg --set-selections < /home/MinaPaket.list", "sudo apt-get update" får ofta lite felmeddelande som jag tar hand om ex. GPG-nycklar. Det hela tar max. 1timma. När du uppgraderar via uppdateringshanteraren, så sparas alla dina gamla inställningar ex. /etc/X11/xorg.conf.xxxx
öppna denna + /etc/X11/xorg.conf och jämför (ev. Copy+Paste). Likaså vad gäller /etc/apt/sources.list... :) Du kan väl starta i Recovery mode + grafiksäkert läge, eller i värsta fall Drop to root shell prompt->
ls /etx/X11/xorg.conf*
sudo nano /etc/X11/xorg.conf*

Om inte!?? så kan du alltid fixa det från LiveCDn -kanske enklast- :)
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Har nu levat trygg en tid med Ubuntu 9.04 och ext4.
Nu kom emelleretid första motgången. Tydligen finns det skärmsläckarsidor,
som hakar upp sig till den grad att tangentbordet inte reagerar på någonting.
Har valt slumpmässig skärmsläckare. Tur att man inte hade något tidskrävande på
gång när det hakade upp sig.

Har någon något gott råd som liknande Ctrl + Alt + Delete. Hur skall man
stoppa den process, som fått död på tangentbordet ?
Har nödgats starta om med Reset, eller vad nu knappen egentligen heter.
Man kan bli avbruten och det är inte alltid man sparat det man håller på med.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

christer skrev:Har nu levat trygg en tid med Ubuntu 9.04 och ext4.
Nu kom emelleretid första motgången. Tydligen finns det skärmsläckarsidor,
som hakar upp sig till den grad att tangentbordet inte reagerar på någonting.
Har valt slumpmässig skärmsläckare. Tur att man inte hade något tidskrävande på
gång när det hakade upp sig.

Har någon något gott råd som liknande Ctrl + Alt + Delete. Hur skall man
stoppa den process, som fått död på tangentbordet ?
Har nödgats starta om med Reset, eller vad nu knappen egentligen heter.
Man kan bli avbruten och det är inte alltid man sparat det man håller på med.
Har tangentbordet "dött" spelar nog inte Ctrl+Alt+Del någon större roll!?
Jag tror att det är Strömhanteringen som kan stöka till det för vissa (möjligen i kombination med skärmsläckare?) man får ingen "wake up". Kontrollera även Bios-inställningar. Får du någon "wake up" med musen? Isåfall kan du lägga till Systemövervakare på någon panel, och klicka dig fram ev. döda processer.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Har nu systemövervakaren på arbetsyta nr. 3. Hoppas det går att rulla sig till arbetsytan om någon skärmsläckare eller strömhanteringen hakar upp sig.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"