zkab skrev:Har 8.10 AMD64 med GeForce 6150 och det funkar OK ... men uppgradering till 9.04 skapade problem
När jag bootade i 8.10 fick jag följande:
1. Ubuntu splash
2. Nvidia splash
3. Login fönster
Efter uppgradering till 9.04 + reboot får jag Ubuntu splash och en svart särm med ett stort kryss som jag kan röra med musen ... kan också ctrl/alt/Fn för att logga in en terminal session med vet inte vad som bör göras
Gick över från MS Windows för ca 3 år sedan ... men det har alltid varit en soppa vid uppgraderingar ... man måste tillbringa timmar för att hitta en lösning på något forum ... kan inte fatta att det ska vara så här ... har Ubuntu gänget ingen kvalitetskontroll eller introducerar de bara en ny dist-uppgradering och hoppas att allt ska funka ...
Tacksam för tips hur jag ska gå vidare

Det är väl på gott och ont att utvecklingen går så otroligt snabbt, med det följer också att det blir vissa krockar mellan gamla och nya funktioner och dom inställningar du haft tidigare. På min stationära kör jag på 8.04 LTS och installerar vanliga uppdateringar, då har jag inga problem överhuvudtaget. När jag uppgraderar ser jag alltid till att spara mina paketinställningar "sudo dpkg --get-selections > /home/MinaPaket.list" samt att jag kopierar /etc/apt/sources.list och /etc/X11/xorg.conf till /home (+ ev. andra skräddarsydda inställningar). Sen uppgraderar jag genom att nyinstallera/formatera "/" från CD samt att jag behåller "/home" som den är. sen redigerar jag sources.list och kopierar tillbaka denna, kör "sudo dpkg --set-selections < /home/MinaPaket.list", "sudo apt-get update" får ofta lite felmeddelande som jag tar hand om ex. GPG-nycklar. Det hela tar max. 1timma. När du uppgraderar via uppdateringshanteraren, så sparas alla dina gamla inställningar ex. /etc/X11/xorg.conf.xxxx
öppna denna + /etc/X11/xorg.conf och jämför (ev. Copy+Paste). Likaså vad gäller /etc/apt/sources.list...

Du kan väl starta i Recovery mode + grafiksäkert läge, eller i värsta fall Drop to root shell prompt->
ls /etx/X11/xorg.conf*
sudo nano /etc/X11/xorg.conf*
Om inte!?? så kan du alltid fixa det från LiveCDn -kanske enklast-