Mobilt Bredband med Tele2
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Mobilt Bredband med Tele2
Hej,
Då jag i princip inte laddar ner några större filer alls längre, eller spelar spel. Så tänkte jag att ett mobilt bredband ändå måste vara helt ok för mail, forum och msn (motsv.). Jag bor även ganska nära en Turbo 3G-mast, så lite hastighet borde man kunna få.
Hur funkar Tele 2's mobila bredband med Ubuntu?
Tacksam för svar.
Mvh / John
Då jag i princip inte laddar ner några större filer alls längre, eller spelar spel. Så tänkte jag att ett mobilt bredband ändå måste vara helt ok för mail, forum och msn (motsv.). Jag bor även ganska nära en Turbo 3G-mast, så lite hastighet borde man kunna få.
Hur funkar Tele 2's mobila bredband med Ubuntu?
Tacksam för svar.
Mvh / John
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Mobilt Bredband med Tele2
Det funkar utmärkt. Använder följande program.
http://www.vodafonebetavine.net/web/linux_drivers
Tele2 inställningar:
- Användarnamn: gprs
- Lösenord: internet
- APN: internet.tele2.se
Tele2 inställningar:
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tackar så mycket!
Några Problem med Telia? Sitter och jämför deras avtal nu...
/John
Några Problem med Telia? Sitter och jämför deras avtal nu...
/John
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Har inte provat telias själv men det borde fungera det med.
Har skaffat Huawei E220 modem och Telias abonnemang men får det inte att fungera på Linux. Har letat i forumet efter tips för just Telia, men inte hittat nåt som fungerat för mig. Däremot är det fler som har kopplat upp med Tele2 och det har tydligen fungerat bra. Hör av er om ni kör med Telia!!
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Telia 3G fungerar utan problem för mig, se http://henrikan.wordpress.com/2008/04/0 ... buntu-710/Östen skrev:Har skaffat Huawei E220 modem och Telias abonnemang men får det inte att fungera på Linux. Har letat i forumet efter tips för just Telia, men inte hittat nåt som fungerat för mig. Däremot är det fler som har kopplat upp med Tele2 och det har tydligen fungerat bra. Hör av er om ni kör med Telia!!
Är ovanstående fortfarande aktuellt?bjoost61 skrev:Det funkar utmärkt. Använder följande program.
Tele2 inställningar:
Var inne på sidan och kikade, men hittade inte något som verkade vara för min dator (Asus X59GL AP290C, notebook). Å andra sidan är jag inte särskilt hemma i denna miljö, så jag kanske bara inte fattade...
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
- HenrikAn
Nu för tiden fungerar Network Manager:n automagiskt och utmärkt i de flesta fall.Mirja skrev:Är ovanstående fortfarande aktuellt?bjoost61 skrev:Det funkar utmärkt. Använder följande program.
Tele2 inställningar:
Var inne på sidan och kikade, men hittade inte något som verkade vara för min dator (Asus X59GL AP290C, notebook). Å andra sidan är jag inte särskilt hemma i denna miljö, så jag kanske bara inte fattade...
Enda haken är att man inte kan ha pin-kod på sim-kortet. (gäller det fortfarande?)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- bbauto
Nä man ska kunna ha sin PIN-kod kvarHenrikAn skrev:Nu för tiden fungerar Network Manager:n automagiskt och utmärkt i de flesta fall.Mirja skrev:Är ovanstående fortfarande aktuellt?bjoost61 skrev:Det funkar utmärkt. Använder följande program.
Tele2 inställningar:
Enda haken är att man inte kan ha pin-kod på sim-kortet. (gäller det fortfarande?)
1. Starta upp Ubuntu
2. Stoppa i modemet... vänta till blinkar blått...
3. Nu ska en guide automatiskt uppenbara sig... Välj Svenska och Operatör (om inte högerklicka på nätverksikonen->Redigera anslutningar->Mobilt bredband->Redigera
x Anslut automatiskt
Nummer: *99#
Användarnamn:
Lösenord:
APN: internet.tele2.se
Nätverk:
PIN:
PUK:
Så ser min ut, men jag har tagit bort PIN-Kod m.h.a mobiltelefon.
Enda haken jag har haft, är att jag inte kan starta upp datorn med donglen ipluggad, utan får vänta på att skrivbordet uppenbarat sig.
Kan bara säga WOW!
vad enkelt det gick!
In med stickan, välj nät, knappa in pinkod, byt APN till mobileinternet.tele2.se och vips var man igång... (har E620 modemet) var betydligt smidígare än under M$....
vad enkelt det gick!
In med stickan, välj nät, knappa in pinkod, byt APN till mobileinternet.tele2.se och vips var man igång... (har E620 modemet) var betydligt smidígare än under M$....
- bbauto
Så ska det låta!! och så är det nog för 9 av 10 användare, det är bara det att dom inte vet om det ännnu!?O_Isoz skrev:Kan bara säga WOW!
vad enkelt det gick!

Faktum är att oftas är det ännu enklare:
Vänta tills dongeln har fått kontakt...
Ett konfigurationspgm uppenbarar sig...
Klicka i Sverige
Klicka i operatör ex. Tele2
+ ev PIN Kod (Om man inte tagit bort den)
KLART...
Trist att jag ska var den där tionde då.. Kan inte ropa wow..bbauto skrev:Så ska det låta!! och så är det nog för 9 av 10 användare, det är bara det att dom inte vet om det ännnu!?![]()
Har precis installerat Ubuntu 8.04 igen.
Stoppar i tele2-pinnen. Den blinkar grönt. Sen händer absolut ingenting. Och ingenting.
Klickar jag på nätverksikonen-redigera anslutningar så finns inte valet mobilt bredband.
Vad ska jag göra?
Mvh, Mirja
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Det gäller bara i 9.04 som det fungerar plug-and-play (kanske i 8.10 också). Tror att det går att få igång i 8.04 med lite pill men det kan inte jag nåt om