Skall installera ubuntu på en server.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Skall installera ubuntu på en server.

Inlägg av Forcevision »

Tja !

Skall installera ubuntu på en server på ett företag som skall köra webb ftp mail server hos dom. Vilken version av ubuntu skall jag köra och skall jag köra server läge eller desktop ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Skall installera ubuntu på en server.

Inlägg av Osprey »

För en server är ju 8.04 ett bra val eftersom det är en LTS och på en server är man ju ändå inte så intresserad av nyheter och uppdateringar, utan mer stabilitet.

När det gäller om du ska installera den i server eller desktop-version så beror det mest på vad de har för krav på prestanda och hur van du är vid att köra terminal utan grafiskt gränssnitt. Serverversionen ger ju bättre prestanda just genom att den slipper släpa runt på grafik, som man på en server endast möjligen skulle ha nytta av när man håller på med service och underhåll, vid daglig drift gör den ju absolut ingen nytta. Men å andra sidan är du och de ju tvungna att göra allting manuellt via terminalen när något ska göras då, så det beror som sagt mycket på vanan vid att köra Linux/Unix från terminal också...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej så 8.04 skall man då köra kanske. Nja alltså inte proffs på terminal direkt men håller ju på lite med det. Spelar det någon roll rent säkerhetsmässigt sett om man kör desktop eller terminal ?

Prestandard även om man kör desktop drar väll inte desktop så himla mycket om det är en ny dator ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Forcevision skrev:Okej så 8.04 skall man då köra kanske. Nja alltså inte proffs på terminal direkt men håller ju på lite med det. Spelar det någon roll rent säkerhetsmässigt sett om man kör desktop eller terminal ?

Prestandard även om man kör desktop drar väll inte desktop så himla mycket om det är en ny dator ?
Nej det gör ingen större skillnad på en nyare dator, inte säkerhetsmässigt heller. Sen är det alltid så att ju fler komponenter, desto fler saker som kan gå fel. Är det frågan om en server är väl stabiliteten viktigast. jag hade nog valt serverversionen, och lagt på en enklel skrivbordshanterare i efterhand.
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

bbauto skrev:
Forcevision skrev:Okej så 8.04 skall man då köra kanske. Nja alltså inte proffs på terminal direkt men håller ju på lite med det. Spelar det någon roll rent säkerhetsmässigt sett om man kör desktop eller terminal ?

Nej det gör ingen större skillnad på en nyare dator, inte säkerhetsmässigt heller. Sen är det alltid så att ju fler komponenter, desto fler saker som kan gå fel. Är det frågan om en server är väl stabiliteten viktigast. jag hade nog valt serverversionen, och lagt på en enklel skrivbordshanterare i efterhand.
Debian 5 (stable) eller Ubuntu server 8.04 LTS.

Installera inte ett dugg mer än du behöver,
se till att du har välkonfigurerade program och en brandvägg uppe.

Gör det du ska i terminalläge, så kan du ssh:a in i datorn oavsett var du är.
(av någon anledning går saker sönder när du rent fysiskt inte kan åka dit....)

Och ett subtilt tips är att välja Engelska som default språk,
eftersom det bli mycket lättare att googla efter svar på ev felmedelanden.

/Johan
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej tackar.

Så här hade jag tänkt mig installationen och servern upp byggnad.

Hela syftet dom skall ha servern till är att lägga in filer på den via ftp och vart dom än i världen är skall kunna komma åt servern via ftp.

ubuntu 8.04 LTS (server version) och då som jag fick tips default lang engelska då

Vsftpd som ftp program som man endast kan logga in med ssl eller är ssh bättre ?

Något form av virus skydd som ni kanske kan hjälpa mig med ?

Server kommer stå bakom en router med brandvägg. Skall jag ändå ha en mjukvaru brandvägg på servern ?

Och skall jag även köra samba men det kanske inte behövs med tanke på att dom skall använda servern som back up via ftp ?

Och köra openssh för att fjärrstyra servern via tex putty i windows.

Låter detta vettigt till deras användarsyfte ?

/Force
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"