[LÖST] /home/ borta och systemet ej skrivbar!

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: /home/ borta och systemet ej skrivbar!

Inlägg av walle »

Konservburk skrev:
walle skrev:Jag antar att jag kan ta bort filerna från /home, eller?
Se bara till att ändra tillbaka så att den bootar från gamla / igen. Men det har du säkert redan gjort. Därefter ska det bara vara att ta bort allt som egentligen inte hör hemma i /home.

Den stora mysteriet som kvartstår är hur din /etc/fstab har kunnat ändras sådär utan att du har varit inne och pillat i den på egen hand.
En fråga, hur skulle jag veta att det fungerar om jag inte såg till att den bootar som den borde göra? :P

Men som sagt, jag visste inte att filen fanns så att det är väl lite svårt att pilla i den då. ;)
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: /home/ borta och systemet ej skrivbar!

Inlägg av bbauto »

walle skrev:
Konservburk skrev:
walle skrev:Jag antar att jag kan ta bort filerna från /home, eller?
Se bara till att ändra tillbaka så att den bootar från gamla / igen. Men det har du säkert redan gjort. Därefter ska det bara vara att ta bort allt som egentligen inte hör hemma i /home.

Den stora mysteriet som kvartstår är hur din /etc/fstab har kunnat ändras sådär utan att du har varit inne och pillat i den på egen hand.
En fråga, hur skulle jag veta att det fungerar om jag inte såg till att den bootar som den borde göra? :P

Men som sagt, jag visste inte att filen fanns så att det är väl lite svårt att pilla i den då. ;)
Glöm inte sätta tråden som [LÖST] om du är nöjd så... :)
Användarvisningsbild
walle

Re: [LÖST] /home/ borta och systemet ej skrivbar!

Inlägg av walle »

Jo juste ja, det bör jag också göra. Sedan har du också varit till stor hjälp, fast du inte mådde inte helt 100% förut och gick upp mitt i natten för att "hämta näsdukar" (undrar hur mycket sanning det låg i det :P).

Visst, det är väl så att konservbruken kom med idérna, men du förtydligade hur jag skulle gå till väga, vilket var till stor hjälp för en som ännu inte är jättehaj när det gäller linux. Visst, jag har använt linux under ett år nu och det är först nu som jag äntligen börjar känna mig hemma, eller rättare sagt lika hemma som jag var i Windows. Men jag känner att jag har mycket kvar att lära innan jag kan ge mig på så som att kompilera kränan eller likande.

Linux är så himla härligt, ta detta problem som ett exempel, skulle det kunna gå lösa på samma sätt i Windows? Rätta om jag har fel, men det tror jag knappast.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

walle skrev:Jo juste ja, det bör jag också göra. Sedan har du också varit till stor hjälp, fast du inte mådde inte helt 100% förut och gick upp mitt i natten för att "hämta näsdukar" (undrar hur mycket sanning det låg i det :P).

Visst, det är väl så att konservbruken kom med idérna, men du förtydligade hur jag skulle gå till väga, vilket var till stor hjälp för en som ännu inte är jättehaj när det gäller linux. Visst, jag har använt linux under ett år nu och det är först nu som jag äntligen börjar känna mig hemma, eller rättare sagt lika hemma som jag var i Windows. Men jag känner att jag har mycket kvar att lära innan jag kan ge mig på så som att kompilera kränan eller likande.

Linux är så himla härligt, ta detta problem som ett exempel, skulle det kunna gå lösa på samma sätt i Windows? Rätta om jag har fel, men det tror jag knappast.
Jo för tusan, rena sjukstugan här...Både sambo o barn oxå... har hostat sönder revbenen alt muskler däromkring, så väntar tid till röntgen :( men det är bara att bita ihop :) Är man vetgirig så lär man sig Linux fort. Man kan ofta lösa relativt avancerade uppgifter med lite enkla scriptkunskaper, och det finns dokumentation o exempel på typ ALLT och eftersom det mesta är öppet, så är det bara att sno valda bitar och anpassa efter eget tycke... ;D

Nej ett sånt här problem har jag svårt o se hur man skulle lösa med Windows.
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

@bbauto: Aj då, men då får du och resten av familjen krya på er!

"Nej ett sånt här problem har jag svårt o se hur man skulle lösa med Windows." det vill säga, om vi räknar bort formatering. ;)
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"