bbauto skrev:Nu verkar den ju plötsligt OK?
Pröva en gång till med:
sudo fsck.ext3 -a /dev/sda2
Kod: Markera allt
/dev/sda2: rent, 104787/915712 filer, 549247/3662812 block
bbauto skrev:Nu verkar den ju plötsligt OK?
Pröva en gång till med:
/dev/sda2: rent, 104787/915712 filer, 549247/3662812 block
Jag skulle nog föreslå ändring i /etc/fstab (sda2)Osprey skrev:Det kan hända att den har reparerat något, så nu kan du prova att boota om från sda2 igen...walle skrev:So.. what now?
Jupp, men då är vi tillbaka på ruta ett, enbart läsbart och /home mountar inte i samband med starten av datorn.bbauto skrev:Nja nu kan du ju snabbt och enkelt skifta root, vill du skifta tillbaka så:
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
bbauto skrev:Jag skulle nog föreslå ändring i /etc/fstab (sda2)Osprey skrev:Det kan hända att den har reparerat något, så nu kan du prova att boota om från sda2 igen...walle skrev:So.. what now?
noatime --> relatime, och kanske även errors=continue?? innan reboot, känns säkrare men kanske bara jag som inbillar mig??
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
### Backup ###
# /dev/sda2
UUID=a4474848-c28a-43c2-aa72-bd497a9402c7 / ext3 noatime,errors=remount-rousr,quota,grpquota 0 1
## end backup ###
# /dev/sda2
UUID=a4474848-c28a-43c2-aa72-bd497a9402c7 / ext3 relatime,errors=continue,quota,grpquota 0 1
# /dev/sda6
UUID=37363561-36d0-4528-b0cc-b460454f04d3 /home ext3 noatime 0 2
# /dev/sda5
UUID=e883beef-7bc2-41d0-88ab-2e63c02abf54 none swap sw 0 0
# settings added by eeepc-tweaks
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime,mode=0755 0 0
Då borde vi iaf kunna utesluta att det är något fel i filsystemet på sda2 som är orsak...walle skrev:Jupp, men då är vi tillbaka på ruta ett, enbart läsbart och /home mountar inte i samband med starten av datorn.
Du har alltså prövat nu!? Då är det något annat fel, gjorde du ändringarna i /etc/fstab (sda2) motsvarande /home/etc/fstab (sda6) innan du bootade om?? dvs. relatime och errors=continuewalle skrev:Jupp, men då är vi tillbaka på ruta ett, enbart läsbart och /home mountar inte i samband med starten av datorn.bbauto skrev:Nja nu kan du ju snabbt och enkelt skifta root, vill du skifta tillbaka så:
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
Där har du det!! det finns väl inga såna parametrar vad jag vet?? Hur tusan har det hamnat där??Konservburk skrev:Kan det vara så enkelt som ett syntaxfel i fstab? errors=remount-rousr borde väl vara errors=remount-ro utan något "usr" på slutet?
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
### Backup ###
# /dev/sda2
UUID=a4474848-c28a-43c2-aa72-bd497a9402c7 / ext3 noatime,errors=remount-rousr,quota,grpquota 0 1
## end backup ###
# /dev/sda2
UUID=a4474848-c28a-43c2-aa72-bd497a9402c7 / ext3 relatime,errors=continue,quota,grpquota 0 1
# /dev/sda6
UUID=37363561-36d0-4528-b0cc-b460454f04d3 /home ext3 noatime 0 2
# /dev/sda5
UUID=e883beef-7bc2-41d0-88ab-2e63c02abf54 none swap sw 0 0
# settings added by eeepc-tweaks
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime,mode=0755 0 0
Om vi tänker oss att datorn blev på något sätt koruppt pga. den inte stängdes av på rätt sätt, då kan detta aldrig inträffa? Jag har aldrig ändrat i denna fil på denna dator.bbauto skrev:Där har du det!! det finns väl inga såna parametrar vad jag vet?? Hur tusan har det hamnat där??Konservburk skrev:Kan det vara så enkelt som ett syntaxfel i fstab? errors=remount-rousr borde väl vara errors=remount-ro utan något "usr" på slutet?
Men när sda6 är root så kommer jag väl inte åt fstab på sda2?bbauto skrev:Då får du köra:
sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
quit
Boota om...
mounta sda2 och ändra fstab på sda2...
Montera sda2 någonstans för hand.walle skrev:Men när sda6 är root så kommer jag väl inte åt fstab på sda2?
sudo mount /dev/sda2 /mnt -t ext3walle skrev:Men när sda6 är root så kommer jag väl inte åt fstab på sda2?bbauto skrev:Då får du köra:
sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
quit
Boota om...
Men hur blir sökvägen till fstab på sda2 om jag har bootat från sda6? Skriver jag /etc/fstab så ändrar jag väl på sda6? Eller är det bara jag som är dum i huvudet.bbauto skrev:sudo mount /dev/sda2 /mnt -t ext3walle skrev:Men när sda6 är root så kommer jag väl inte åt fstab på sda2?bbauto skrev:Då får du köra:
sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
quit
Boota om...
redigera filen...
sudo gedit /mnt/etc/fstab
sudo grub
root (hd0,1)...
Resten kan du väl i sömnen nu...
När du bootat upp på sda6 så monterar du sda2 under /mnt (sda6) om du följer mitt förslag ovan.walle skrev:Men hur blir sökvägen till fstab på sda2 om jag har bootat från sda6? Skriver jag /etc/fstab så ändrar jag väl på sda6? Eller är det bara jag som är dum i huvudet.bbauto skrev:sudo mount /dev/sda2 /mnt -t ext3walle skrev:Men när sda6 är root så kommer jag väl inte åt fstab på sda2?bbauto skrev:Då får du köra:
sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
quit
Boota om...
redigera filen...
sudo gedit /mnt/etc/fstab
sudo grub
root (hd0,1)...
Resten kan du väl i sömnen nu...
Se bara till att ändra tillbaka så att den bootar från gamla / igen. Men det har du säkert redan gjort. Därefter ska det bara vara att ta bort allt som egentligen inte hör hemma i /home.walle skrev:Jag antar att jag kan ta bort filerna från /home, eller?
Jag lyckades få fstab korrupt när jag provade någon sådan där grafisk "geggamoja" för att konfigurera diskarna...Konservburk skrev:Den stora mysteriet som kvartstår är hur din /etc/fstab har kunnat ändras sådär utan att du har varit inne och pillat i den på egen hand.
Konservburk får väl mest credit, men det var så lite så... Ja nu borde du kunna ta bort överflödigt under /home... om du törs!? Men spara länken hitwalle skrev:Yes, det fungerar! Tack så j***a mycket! Ni alla har varit till stor hjälp!
Jag antar att jag kan ta bort filerna från /home, eller?