Installera Seamonkey 1.1.16 [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
euronist
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Installera Seamonkey 1.1.16 [LÖST]

Inlägg av euronist »

Hej

Att installera program som finns upptagen Pakethanteraren Synaptic har jag klarat av men eftersom jag gillar SeaMonkey så har jag installerat Seamonkey via Pakethanteraren Synaptic dess värre så är den installerade versionen 1.1.15 alltså en äldre version så nu vill jag installera den nyaste versionen av SeaMonkey men jag förstår inte hur jag ska göra det, har försök att finna någon guide hur man ska gå tillväga men ej funnit någon.

Så är det någon som kan tipsa mig om en guide eller förklara hur jag ska gå till väga med installationen i nyaste Ubuntu.

Tack på förhand
Henry
Senast redigerad av 2 euronist, redigerad totalt 21 gång.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Installera Seamonkey 1.1.16

Inlägg av philip5 »

Du ska normalt inte behöva uppdatera program som seamonkey själv utan mest uppdatera seamonkey från ubuntu via t ex Synaptic när de släpper nya paket med säkerhetsfixar. Nya seamonkey 1.1.16 är just en säkerhetsuppdatering utan nya funktioner så de borde komma som updates i 1.1.15 med ubuntu som redan innehåller en rad patchar för att ordna med säkerheten i ubuntus paket och alltså portar in säkerhetsfixar i 1.1.15 utan att för den del uppdatera versionsnummret.

Som svar annars på frågan är för det första försöka att inte uppdatera själv om man vill ha ett stabilt system utan använda ubuntus uppdateringar. Vill man ändå uppdatera så kanske man kan se sig om ifall man hittar färdiga paket som någon 3e part källa tillhandahåller och som man känner att man litar på. Det kan vara källor/repos/förråd som min egen repo (rent generellt, jag hur nu just inte seamonkey på min) eller kanske från något av launchpads PPA:er om man litar på någon av dem som har det man vill ha. Sedan kommer ju alltid varianten att bygga själv från källkod om man känner att man har koll på det. Då kan man med fördel bygga paket som följer ubuntus paketsystem så integrationen blir smidig (så som min repo med dess paket gör). Kräver det för mycket kan man kompilera från källkod och installera med checkinstall så kan man enklare avinstallera om man inte vill ha det man installera själv kvar. Sist skulle jag säga att man ger sig på att bygga och installera rakt av enligt källkodens installationsrutiner.

Vad gäller just Seamonkey (och vissa andra program) så tillhandahåller de generiska binärer för linux som man kan installera via deras installationsprogram som finns på deras sajt. Nackdelen med det är att då har inte pakethanteraren koll på om det är installerat eller inte och vad det innehåller vilket kan skapa konflikter mellan versioner av programbibliotek om man har otur. Gör man så här så ser man till att avinstallera ubuntus paket med allt som tillhör seamonkey för att undvika just krockar.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
euronist

Inlägg av euronist »

Philip

Förstår jag dig rätt att du anser att jag inte ska uppdatera själv eftersom Ubuntu sköter detta själv och att jag inte behöver bry mig om versions numret utan det är den senaste versionen jag har av SeaMonkey oavset om det står 1.1.15 eller 1.1.16

Henry
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

euronist skrev:Philip

Förstår jag dig rätt att du anser att jag inte ska uppdatera själv eftersom Ubuntu sköter detta själv och att jag inte behöver bry mig om versions numret utan det är den senaste versionen jag har av SeaMonkey oavset om det står 1.1.15 eller 1.1.16

Henry
Helt riktigt. Du ser bara till att du har uppdateringarna från ubuntu som kommer med t ex synaptic så kommer du få nya säkerhetsfixar som kommer med nyare versioner av t ex seamonkey men däremot så portas inte nya funktioner i program på samma sätt. I fallet med seamonkey så är det bara säkerhetsfixar som är nytt och då vinner man alltså inget på att installera den som uppströms heter 1.1.16 men ubuntus 1.1.15+ kommer alltså uppdateras med säkerhetsfixar men behåller versionsnummer 1.1.15+

Så fungerar alla paket och program för ubuntu. Säkerhetsfixar portas (som patchar) in i nuvarande version medan nya funktioner i programmen får man vänta på tills nästkommande version av ubuntu i sig. Undantaget är vissa program som anses så efterfrågade och ger tillräckligt med extra funktionalitet att de hamnar i ubuntus backports repo/förråd (kallas unsupported updates i synapic).

Man kan läsa i ubuntus changelog för ett paket vad som är nytt och ändrats. Om du t ex tittar på ubuntus changelog för seamonkey så kan du se att ett antal säkerhetsfixar i seamonkey i dagsläget med en update sedan det släpptes för ubuntu 9.04 (jaunty): http://changelogs.ubuntu.com/changelogs ... /changelog
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
euronist

Inlägg av euronist »

Tack då flaggar jag detta som löst

Henry
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"