Hur ska val av ny ledning se ut?
Re: Hur ska val av ny ledning se ut?
För det första bör vi väl informera de andra instanserna om planerna?
IRC-kanalen, maillistan, andra webbplatser osv.
IRC-kanalen, maillistan, andra webbplatser osv.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nackdelen med att försöka att vara kortfattad är att man blir missförstådd.
Kartlägga motionerna kan ju vara bra, men då ska de också vägas mot en kartlagd och helst gemensamt överenskommen verklighet. Sen kan var och skapa en plattform varifrån vi kan ta verksamheten.
Jag tror att det kräver lite jobb och tålamod.
Nu är jag inte tillräckligt intelligent för att reda ut i vilken ände i härvan man ska börja att exekvera det hela, Men det känns att man börjar i fel ändå om man ska börja rösta om motionerna i dagsläget.
/förlåt att jag finns*
* hoppas att det är tillräcklig ödmjukt anslag för att ducka för påhopp och ban
Kartlägga motionerna kan ju vara bra, men då ska de också vägas mot en kartlagd och helst gemensamt överenskommen verklighet. Sen kan var och skapa en plattform varifrån vi kan ta verksamheten.
Nu är jag inte tillräckligt intelligent för att reda ut i vilken ände i härvan man ska börja att exekvera det hela, Men det känns att man börjar i fel ändå om man ska börja rösta om motionerna i dagsläget.
/förlåt att jag finns*
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Alla förslag är välkomna och i den här tråden tolererar jag inga påhopp. Den ska absolut inte spåra ur.Ulsak skrev:Nackdelen med att försöka att vara kortfattad är att man blir missförstådd.
/förlåt att jag finns*
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Om jag nu fattat det rätt behövs det tre saker i denna ordning:
1.rösta om motionerna.
2. alla med uppdag avgår.
3. rösta om vilka ska sen leda det som man beslutat om under #1.
om man nu klarar av att genomföra #1 så kunde kandidaterna för att bli ledare få tex max motsvarande en A4:A på sig presentera 1.) hur dom ska göra och 2.)varför just dom är kvalificerade för uppdraget.
Blir det för mkt material orkar inte folk läsa därför max en sida för att nderlätta för folk att ha s.as ett underlag om vad dom röstar på.
#2 motiveras desvärre av det misstroende och annat strul med moderering och annat som uppstått på vägen.
Det gäller ju återupprätta en legitim struktur.
1.rösta om motionerna.
om man nu klarar av att genomföra #1 så kunde kandidaterna för att bli ledare få tex max motsvarande en A4:A på sig presentera 1.) hur dom ska göra och 2.)varför just dom är kvalificerade för uppdraget.
Blir det för mkt material orkar inte folk läsa därför max en sida för att nderlätta för folk att ha s.as ett underlag om vad dom röstar på.
#2 motiveras desvärre av det misstroende och annat strul med moderering och annat som uppstått på vägen.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
- ZX Spectrum
Om vi går på punkt 1, hur ska omröstningen ske?janne-5011 skrev:Om jag nu fattat det rätt behövs det tre saker i denna ordning:
1.rösta om motionerna.
pata66 har ett förslag på hur man kan göra. Annars kan ju två motioner gå igenom och vad gör vi då?
Punkt 2 köper jag direkt.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Pata66'a förslag tar för lång tid tyvärr.
Sen det här med att pussla mellan lösa motioner är också dödsdömt.
Oavsett vilket så behövs det en övergångsansvarig för att ta tag i det... Jag hade önskat Mek. Ap. i denna position men tror inte han är intresserad tyvärr. Fönsterbåge var ett alternativ för mig innan han gjorde bort sig och fick sin time-out. CryingFreeman verkar inte heller han intresserad... Så vem?
Oavsett vilket så behövs det en övergångsansvarig för att ta tag i det... Jag hade önskat Mek. Ap. i denna position men tror inte han är intresserad tyvärr. Fönsterbåge var ett alternativ för mig innan han gjorde bort sig och fick sin time-out. CryingFreeman verkar inte heller han intresserad... Så vem?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- ZX Spectrum
Men hur ska vi gallra bland motionerna som är inlämnade? Övergångsansvarig tror jag på, men då måste något alternativ blivit verklighet.farmfield skrev:Pata66'a förslag tar för lång tid tyvärr.
- janne-5011
pata:66 blir nog bra.
Det sätter gynnar förmodligen en kompromiss i slutändan vilket är bra i de fall när folk står långt ifrån varann.
I det fall motionerna leder till att det blir svårt genomföra dom i prakitken blir det upp till nya ledningen att i sina presentationer visa att dom är kapabla hantera problem inlusive vad nu än motionerna leder till.
Det här sättet kommer att kräva av dom nya att dom kan se sig som funktionärer som ska genomföra det belsutade och inte så mkt som "Ledare genom att vara föredöme" på ett trovärdigt sätt-och dom måste vara kapabla,och vilja, lägga ner att älska sina egna privata ideer hur det ska vara.
Föredömligast av allt är att man sköter sina åtaganden.
Ställer höga krav men det är inget som säger att det ska vara enkelt.
Nu gäller det att nuvanrande ledning sätter ner foten och skakar fram omröstningarna utan att diskutera så mkt.
Det är ert jobb.Gör det.
Det sätter gynnar förmodligen en kompromiss i slutändan vilket är bra i de fall när folk står långt ifrån varann.
I det fall motionerna leder till att det blir svårt genomföra dom i prakitken blir det upp till nya ledningen att i sina presentationer visa att dom är kapabla hantera problem inlusive vad nu än motionerna leder till.
Det här sättet kommer att kräva av dom nya att dom kan se sig som funktionärer som ska genomföra det belsutade och inte så mkt som "Ledare genom att vara föredöme" på ett trovärdigt sätt-och dom måste vara kapabla,och vilja, lägga ner att älska sina egna privata ideer hur det ska vara.
Föredömligast av allt är att man sköter sina åtaganden.
Ställer höga krav men det är inget som säger att det ska vara enkelt.
Nu gäller det att nuvanrande ledning sätter ner foten och skakar fram omröstningarna utan att diskutera så mkt.
Det är ert jobb.Gör det.
Håller medUlsak skrev:Kartlägga motionerna kan ju vara bra, men då ska de också vägas mot en kartlagd och helst gemensamt överenskommen verklighet. Sen kan var och skapa en plattform varifrån vi kan ta verksamheten.

I föreningslivet är det den sittande styrelsen som gör det jobbet och deras utlåtande presenteras sen per motion på stämman före röstning. De har en total överblick av verksamheten och förutsätts kunna se eventuella fördelar och nackdelar både per motion och i kombinatoriken.
Hur tillsätts folk i arbetsgrupperna igen?janne-5011 skrev:2. alla med uppdag avgår.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag ser på saken på samma sätt. Bowmore skiver i början av tråden, något som jag känner mest för. Att vi snabbt kan komma vidare med någon ansvarig att leda forumbiten. Interimistiskt, eller inte, det spelar mindre roll.farmfield skrev:Pata66'a förslag tar för lång tid tyvärr.
CF o/e MA skulle nog ha varit mina kandidater också, till det jobbet.
Det viktigaste måste vara, att planet får en pilot. Sedan får sakfrågorna bearbetas av denne och med dem som vill ställa upp på att hjälpa till.
ZX Spectrum och Vulfgar, t.ex., känns för mig som helt outstanding alternativ att driva på och hjälpa till. Många här inne i tråden likaså.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- janne-5011
ja om det jag skrev gäller så får den nya ledningen ansvara för hur det ska gå till.Bowmore skrev:Hur tillsätts folk i arbetsgrupperna igen?janne-5011 skrev:2. alla med uppdag avgår.
Det är ingen fråga som måste ha ett svar nu.
man får rösta på den ledning som man tror är kapabel att se till att det händer, hur etc.
Det är ingen ide med ngn ha ngn ledning alls om den inte kan klara av att driva dom demokratiska processerna under ordnade former.
Medlemmarna får ha tålamod och vänta tills dom får informationen hur olika delar ska lösas med medbestämamnde intakt.
Blir det ändå massa trollande, OM det hindrar, får man väl gå fram med interimmsregler och permbanna folk så det blir görligt.
Och varför får de inte ansvara även för punkt 2?janne-5011 skrev:ja om det jag skrev gäller så får den nya ledningen ansvara för hur det ska gå till.
Uppriktigt sagt så tycker jag det är en alltför drastisk åtgärd. På företag utnyttjar man den här metoden och kallar det omorganisation. Man säger t.ex upp alla chefer på en viss enhet så får det söka jobbet igen. Ett sätt att bli av med "obekväma" chefer. Men att säga upp hela personalen känns lite magstarkt. Dessutom vad säger at ledningen lyckas bemanna alla arbetsgrupper igen?
- janne-5011
Bowmore: skiver bara för att du ska se att jag läst din fråga.
Jag har inget att tillägga.

Jag har inget att tillägga.
- pata66
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Tycker att ni inom styrelse ledig diskuterar detta internt. Låser alla trådar som innehåller diskussioner om ditten och datten.
Sen lägger ni sonika upp en omröstnings tråd när det är klart.
Vore detta i ett bolag så skulle det lösas så!!
Sen lägger ni sonika upp en omröstnings tråd när det är klart.
Vore detta i ett bolag så skulle det lösas så!!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ta inte detta personlige men jag har svårt att förstå att alla missar att dom redan finns...Bowmore skrev:Hur tillsätts folk i arbetsgrupperna igen?

Vad gäller nya arbetsgrupper så kan dom väl skapas 'av behov' eller då någon föreslår en arbetsgrupp för ett specifikt problem eller projekt...
Varför snackar ni om detta som om det vore nån avancerad experimentell genetisk forskning, det skall bara funka... Hur svårt är det? Sajten ser ut som skit & därför föreslog vi en grupp för att ta tag i det grafiska. En Support-gugu-grupp enl. Bossiemans förslag låter också vettigt... I övrigt finns det ju mod's & admins är redan separerade i grupper...
Finns det ett intresse i att försöka få detta att verka vara mer avancerat än det är?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Alltså...Jag föreslog att det skulle bildas arbetsgrupper enligt dom förslag på projekt som försigkommit i forumet.
Urban tyckte det var en bra ide´ och spann vidare på den ideń och utvecklade den.
I en arbetsgrupp måste det finnas en gruppledare...det är givet tyvärr.
Jag ser Daniel Nylander som Gruppledare = GL...för översättarna! (ett bra exempel)
Sen när AG = Arbetsgruppen gjort sitt jobb så rapporterar dom till GL = Gruppledaren som in sin tur rapporterar till högre instans att jobbet är klart! (vilken instans vet jag inte)
Arbetsgrupperna är ideélla...alltså... det finns inget tvång eller krav på att man ska vara med i en AG utan det är helt frivilligt att vara med om man vill och helt frivilligt att går ur om man inte klarar eller har tid att göra sin del och då kanske nån annan tar över just den delen.
Jag tycker dessutom inte att det ska finnas nån tidsgräns för när ett projekt ska vara avklarat. Det tar den tid det tar. Och då slipper folk känna press över att dom måste prestera nåt inom en viss tidsram!
Man ska känna att man tycker det är roligt och kul att medverka i den mån man kan!
Om man i bästa fall får nya kompisar IRL så är det ännu bättre om man kan som ett gäng göra roliga projekt tillsammmans!

Urban tyckte det var en bra ide´ och spann vidare på den ideń och utvecklade den.
I en arbetsgrupp måste det finnas en gruppledare...det är givet tyvärr.
Jag ser Daniel Nylander som Gruppledare = GL...för översättarna! (ett bra exempel)
Sen när AG = Arbetsgruppen gjort sitt jobb så rapporterar dom till GL = Gruppledaren som in sin tur rapporterar till högre instans att jobbet är klart! (vilken instans vet jag inte)
Arbetsgrupperna är ideélla...alltså... det finns inget tvång eller krav på att man ska vara med i en AG utan det är helt frivilligt att vara med om man vill och helt frivilligt att går ur om man inte klarar eller har tid att göra sin del och då kanske nån annan tar över just den delen.
Jag tycker dessutom inte att det ska finnas nån tidsgräns för när ett projekt ska vara avklarat. Det tar den tid det tar. Och då slipper folk känna press över att dom måste prestera nåt inom en viss tidsram!
Man ska känna att man tycker det är roligt och kul att medverka i den mån man kan!
Om man i bästa fall får nya kompisar IRL så är det ännu bättre om man kan som ett gäng göra roliga projekt tillsammmans!

Finns och finns? Enl janne-5011's förslag skulle alla avgå, dessutom innan den nya ledningen var tillsatt. Vidare framgick det inte hur grupperna skulle bemannas igen. Val i forumet är ju populärt så ville bara få det på pränt att det är ledningen som tar hand om det ansvaret, och även att ev omplacera, alltså inga avgångar innan ny ledning valts.farmfield skrev:Ta inte detta personlige men jag har svårt att förstå att alla missar att dom redan finns...
Givetvisfarmfield skrev:Vad gäller nya arbetsgrupper så kan dom väl skapas 'av behov' eller då någon föreslår en arbetsgrupp för ett specifikt problem eller projekt...

Vad är det som är avancerat?farmfield skrev:Finns det ett intresse i att försöka få detta att verka vara mer avancerat än det är?
Så här tänkte jag att man kunde lösa det: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=40074Bowmore skrev:Finns och finns? Enl janne-5011's förslag skulle alla avgå, dessutom innan den nya ledningen var tillsatt. Vidare framgick det inte hur grupperna skulle bemannas igen. Val i forumet är ju populärt så ville bara få det på pränt att det är ledningen som tar hand om det ansvaret, och även att ev omplacera, alltså inga avgångar innan ny ledning valts.farmfield skrev:Ta inte detta personlige men jag har svårt att förstå att alla missar att dom redan finns...
...
Jo, såg detupnorth skrev:Så här tänkte jag att man kunde lösa det: viewtopic.php?f=22&t=40074

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!