Hej då Windows

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Badger

Hej då Windows

Inlägg av Badger »

Har en en gammal Dell Lattitud C610 som jag har gjort en format C: på
Behöver den "förberedas" innan jag laddar in 9.04?

Jag är användare, ingen hacker, så var gärna övertydlig vid förklaringar
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Hej då Windows

Inlägg av philip5 »

Badger skrev:Har en en gammal Dell Lattitud C610 som jag har gjort en format C: på

Du behöver nog inte göra så mycket mer än att ladda installationscdn och följa instruktionerna så kommer du snart befinna dig i underbara linuxvärlden... :D
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

du kan ju kika här lite för att förbereda dig
http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu_9.04
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

När jag googlar på Dell Lattitud C610 verkar den ha levererats med 256 MB, vilket är i minsta laget för en standardinstallationen av Ubuntu (minst 384 Mb rekommenderas). Installationen kan lyckas ändå, men såvida den inte har mer minne tycker jag du bör välja en lättare variant: t.ex. Xubuntu.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

nixy skrev:När jag googlar på Dell Lattitud C610 verkar den ha levererats med 256 MB, vilket är i minsta laget för en standardinstallationen av Ubuntu (minst 384 Mb rekommenderas). Installationen kan lyckas ändå, men såvida den inte har mer minne tycker jag du bör välja en lättare variant: t.ex. Xubuntu.
Det är sannolikt det bästa, men det kan funka även med vanliga ubuntu.

Jag installerade nyligen ubuntu på en gammal bärbar compaq med 256 MB ram delat minne. 64 MB var alltså dedikerade till grafiken. Det gick otroligt nog att köra ubuntulive-CDn på den, fast det gick trögt. Efter installationen så var datorn betydligt snabbare med vanliga ubuntu än den varit någongång med XP så ägaren är idag otroligt nöjd. Jag funderade på xubuntu, men eftersom den funkar tillräckligt bra ändå så föredrar jag en miljö där jag känner mej mer hemma om hon behöver hjälp.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Beta

Inlägg av Beta »

Kan vara så att du måste använda alternate install skivan i stället för den grafiska vanliga, eftersom du har inte så mycket minne.
Det funkar likadant i princip, du får bara lite mindre snygga menyer när du installerar.
Om du sen lyckas få in ubuntu i datorn, så kommer du nog att se att den är piggare än du trodde den kunde bli. Jag höll på att ge up på min gamla laptop (körde Xp på den) och var på väg att köpa en ny, snabbare dator. La in ubuntu i stället, och datorn används än i dag och funkar fin fint.
Om du har mindre utrymme på hårda disken än du skulle vilja, så kan du i efterhand gå igenom vilka paket som levereras med ubuntu och plocka bort en massa. Dock ska dessa onödiga paket (onödiga för dig, nödiga för nån annan) inte påverka prestandan speciellt, så datorn blir inte snabbare av att de försvinner.

Har du tänkt på hur du vill partitionera? Har du koll på sånt? Om inte, hör av dig för det. Det kan vara bekvämt att ha /home på en separat partition, och swap kan också få en egen.

Lycka till!

/beta
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Badger skrev:Har en en gammal Dell Lattitud C610 som jag har gjort en format C: på

Vet inte vad som skiljer men hade ubuntu på en Dell D610 för 2,5år sedan.
Den fungerade som en dröm... Hade 512 MB RAM. Får du igång LiveCDn så är det bara att köra på, annars väljer du alternate CDn istället. Xubuntu kan också vara ett val, men jag hade prövat ubuntu först. :)
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jag vill ju inte fösa bort folk från Ubuntu men antingen hade jag kört Alternate-skivan och sedan smällt in något väldigt lätt, ännu lättare än XFCE eller så hade jag kört Puppy Linux på den. Den hade ju varit som en dröm med Puppy :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

Dagon^ skrev:Jag vill ju inte fösa bort folk från Ubuntu men antingen hade jag kört Alternate-skivan och sedan smällt in något väldigt lätt, ännu lättare än XFCE eller så hade jag kört Puppy Linux på den. Den hade ju varit som en dröm med Puppy :)
Jag tycker att xfce (xUbuntu) är en bra kompromiss.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Dagon^ skrev:Jag vill ju inte fösa bort folk från Ubuntu men antingen hade jag kört Alternate-skivan och sedan smällt in något väldigt lätt, ännu lättare än XFCE eller så hade jag kört Puppy Linux på den. Den hade ju varit som en dröm med Puppy :)
Ja eller Slitas eller Slax eller DSL eller ubuntu/LXDE det finns många bra distar, har man en separat /home partition, så kan man ju lättare pröva sig fram. :)
Badger

Inlägg av Badger »

:P Tack för inlägg, minne är inte standard så det räcker till...
Det största problemet för mig nu (för att komma vidare) är att efter min format C: "säger" datorn att 'NTLDR saknas'
jag kommer inte vidare ???
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Badger skrev::P Tack för inlägg, minne är inte standard så det räcker till...
Det största problemet för mig nu (för att komma vidare) är att efter min format C: "säger" datorn att 'NTLDR saknas'
Hjälper det här: http://www.tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm ?

Googla "ntldr missing" så kommer du få många resultat.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Badger skrev::P Tack för inlägg, minne är inte standard så det räcker till...
Ställ in bios på att den ska boota från CD/DVD först... Bota på LiveCDn...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"