Motion: Vi behöver idéer, inte bara omorganisationer

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
No1Viking

Re: Motion: Vi behöver idéer, inte bara omorganisationer

Inlägg av No1Viking »

fonsterbage 2.0 skrev:Det är inte otroligt att det i kulisserna figurerar någon viking med grumliga motiv men med slipat svärd. Som fixar allt. Jag vet inte. Får dåliga vibbar och associationer.
Om du nu syftar på mig, No1Viking med det nya nicket FreakHead, är jag inte aktuell för ett sånt uppdrag. Jag kommer inte att kandidera även om jag skulle få frågan. Jag skriver det trots att risken för att det skulle inträffa är obefintlig. Nu vet alla det iaf.

I övrigt håller jag med föregående talare, helt och hållet, för det stämmer mycket väl in i mina egna tankar. Föreningsstrukturen är mycket väl beprövad och den fungerar, bara folk får förtroendet att sköta sina uppdrag.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Kattskrället skrev:Glöm det!

Varför ska du blanda in medlemmar från ubuntu.se? Vi kan inte sitta här och handplocka folk efter tycke och smak.

Driver du med oss eller försöker du starta bråk eller nåt?
Det är vad det dummaste jag har läst. Varför är du här och tjatar om förändring och inte vill lägga ner tid? Kan det vara så att tjafset är det som ger dig livslust och energi eller kan det vara något annat?
Som jag ser det är det mest folk från ubuntu.se som är här och skriker om förändring. Tjatar och gnatar hela tiden. Varför förändra om man inte vill hjälpa till?
Det hela stinker ruttet lång väg.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Som jag ser det är det mest folk från ubuntu.se som är här och skriker om förändring. Tjatar och gnatar hela tiden. Varför förändra om man inte vill hjälpa till?
Jag ber alla att ta avstånd ifrån att angripa mig som person här nu.
Jag tror faktisk att du och alla andra är på fel väg. "Även vi från ubuntu.se" bryr oss såklart och försöker komma med förslag. Men istället för att lyssna, blir man angripen och nedtryckt med meningslösa diskussioner, bara för att vi lyckades bygga upp ett annat Ubuntu-ställe som fungerar.
Ubuntu-se.org:s medlemmar borde fundera om lite, istället för att angripa folk som vill hjälpa till. Mycket snack om byråkrati och tillhörande "regler", "ledare ", "den starke mannen" osv hjälper inte att lösa problemet som tydligen finns här.
Alla vi har samma mål och det är att hjälpa till med Ubuntu och sprida Ubuntu. Ett systerforum är i detta samband bara en tillgång. Ingen konkurrens, men om man nu vill se det som konkurens, varför inte? Vem är bäst på supporten? En sunt konkurrens och helt på Bossiemans och många andras linje. Det är därför vi finns. Och bara därför. Support alltså. Att förändra något är enligt min uppfattning hur lätt som helst.
Ger administratören Hund befogenhet och möjlighet att ta hand om det. Låt honom vara "chef" för den tekniska gruppen, med alla globala moderatorer och vanliga moderatorer. Men låt honom göra det ! Utan tjafs och inblandning!
Angående den så kallade ledningen så behövs folk som kan driva stället vidare och jag anser att Urban Anjar, som gjorde ett mycket bra insats här, samt vulfgar, som var en jättebra administrator, inte är lämpliga för jobbet. Det anser jag och detta utan att angripa dom två trevliga medlemmar. Det krävs lite mer för jobbet som "ledare" eller hur vi nu vill kalla dom för. Det krävs entusiasm som varken Urban eller vulfgar har i detta samband. Stället måste drivas med entusiasm, inget annat.
Om någon skulle fråga mig vem jag skulle rekommendera, så vet jag några namn, men jag tvivlar på att dom vågar ställa upp. Det blev så konstigt här.
Demokratin i allt ära, men man kan överdriva också, som skedde här. Medlemmarna kan göra sina röster hörda när det är dags att välja nya ledare, som i alla demokratier. Inget annat. Inga omröstningar för varenda skit, som så gärna genomförs här..
Mitt förslag är alltså:

1. Admistratorn Hund ska organisera en supportgrupp som bara han är ansvarig för. ( det gäller tillsättning samt att "kasta ut" ej lämpliga personer.)
2. En leding av två drivande personer, som är ansvarig för hela webbplatsen. Kalla dom för hur ni vill ( för att undvika det här idiotiska tjafset om Führer eller liknande. Helt knäppt det där ..
3. En person som agera presstaleman. Namnet säger allt.

Svårare en så är det inte.

Och allt detta säger den gamle brumbjörnen

LJ
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

fonsterbage 2.0 skrev:Det kommer bli nödvändigt att formalisera hur det här ska fungera - vi behöver bli som övriga föreningar. Vi behöver bli förening.
japp efter att ett tag försökt sätta mig in detta, utan att kunna historien sen Dackefejden, verkar den struktur som föreingsformen erbjuder lämplig att hantera de mest uppenbara problemen:
-brist på förtroenden.
-flummig organsisation utan utkrävbart ansvar
-demokrati som bygger på mess på ett internetforum och lös sand och "omröstningar"

Vad bestäms när och av vem och varför->föreningsformen överlägsen.

jag tycker det desutom borde vara avgiftsbelagt att vara medlem i föreningen för folk ska visa att dom menar allvar och vill.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hatten skrev:Skulle nåt sånt här kunna fungera tror ni?

Jag tycker att man skall lägga ned detta att alla skall bestämma om allt hela tiden, det skall röstas för minsta lilla sak. Detta håller inte.

Låt de som är admins och mods sköta om forumet och sätta reglerna enligt vad Locot föreskriver, detta behöver inte ens röstas om. Ge Hund och de andra samma makt som admins och mods har i alla andra forum och låt dem sparka bråkstakar utan anmälningar till förtroenderåd och ändlöst tjafs i forumet. Annars så blir allt en evig röra här.

Och sätt någon eller några som får driva Ubuntu Sverige framåt som alla här har förtroende för och som har gjort mycket för föreningen, utan att alla skall lägga sig i och tjafsa om varje litet beslut som tas.

Det är inte diktatoriskt utan fungerar så i övriga föreningar också. Kör vi anarkivägen så blir allt en salig röra för alla. Vi får lita på att de som vi valt gör sitt bästa och ett riktigt bra jobb för Ubuntu, om inte så åker de lika snabbt som de blev tillsatta nästa gång det väljs nya till uppdraget.

Först då kan vi nog få iordning på detta.
Tack! Det är detta jag försöker komma fram till! Kul att det finns andra som vill se detta bli ett forum igen.
Little John skrev:[...] Mitt förslag är alltså:

1. Admistratorn Hund ska organisera en supportgrupp som bara han är ansvarig för. ( det gäller tillsättning samt att "kasta ut" ej lämpliga personer.)
2. En leding av två drivande personer, som är ansvarig för hela webbplatsen. Kalla dom för hur ni vill ( för att undvika det här idiotiska tjafset om Führer eller liknande. Helt knäppt det där ..
3. En person som agera presstaleman. Namnet säger allt.

[...]
Första förlsaget låter jag vara osagt, blev väldigt smickrad dock. :) F.ö. så gillar jag ditt förslag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Little John skrev:Alla vi har samma mål och det är att hjälpa till med Ubuntu och sprida Ubuntu.
Detta gör du genom att vara här och tjata, tjata och gnålla. Istället för att ta tag i något konkret. Jag begriper inget ???
Little John skrev: Ett systerforum är i detta samband bara en tillgång. Ingen konkurrens, men om man nu vill se det som konkurens, varför inte? Vem är bäst på supporten? En sunt konkurrens och helt på Bossiemans och många andras linje. Det är därför vi finns. Och bara därför. Support alltså. Att förändra något är enligt min uppfattning hur lätt som helst.
Jag kan inte se att ditt eviga gnäll här skulle innebära något possitivt för ubuntu. Jag kan inte ens fantisera ihop att du håller på med support. Lås igenom dina poster under din senaste nick och hur mycket support du ger.
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

1: Hur många konkreta förslag (motioner) kommer att behandlas i kväll?

2: Hur skall mötet läggas upp för att kunna behandla varje motion ?

3: Är det utlyst omval av olika befattningar i kväll ?

Hoppas för ubunto.org Att det som beslutas nu i kväll får slut på allt TRAMS här !!
Och hoppas att detta forum blir som det en gång var.
Jag har fått mycket hjälp här, och är tacksam för all den hjälpen jag har fått. !!

/ Pata
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

mcNisse skrev:
Little John skrev:Alla vi har samma mål och det är att hjälpa till med Ubuntu och sprida Ubuntu.
Detta gör du genom att vara här och tjata, tjata och gnålla. Istället för att ta tag i något konkret. Jag begriper inget ???
Little John skrev: Ett systerforum är i detta samband bara en tillgång. Ingen konkurrens, men om man nu vill se det som konkurens, varför inte? Vem är bäst på supporten? En sunt konkurrens och helt på Bossiemans och många andras linje. Det är därför vi finns. Och bara därför. Support alltså. Att förändra något är enligt min uppfattning hur lätt som helst.
Jag kan inte se att ditt eviga gnäll här skulle innebära något possitivt för ubuntu. Jag kan inte ens fantisera ihop att du håller på med support. Lås igenom dina poster under din senaste nick och hur mycket support du ger.
Här ger jag inte support längre men några gamla här vet att jag gjorde det under mer än ett år. Nu gör jag det hos ubuntu.se. Jag anser att det inte spela roll på vilket ställe man gör det. Och jag tjata inte. Visa mig ett enda ställe i mitt inlägg som är gnäll. Jag försöker hjälpa till med det jag kan. Om det inte duger OK då. Jag försökte åtminstone.
Men skitsamma. Vi måste kunna gå vidare eller hur? Kan inte du och alla andra komma med något konstruktivt istället för att bara reagera när ni ser mitt nicknamn? Kan jag läsa dina förslag någonstan?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

mcNisse skrev:
Kattskrället skrev:Glöm det!

Varför ska du blanda in medlemmar från ubuntu.se? Vi kan inte sitta här och handplocka folk efter tycke och smak.

Driver du med oss eller försöker du starta bråk eller nåt?
Det är vad det dummaste jag har läst. Varför är du här och tjatar om förändring och inte vill lägga ner tid? Kan det vara så att tjafset är det som ger dig livslust och energi eller kan det vara något annat?
Det hela stinker ruttet lång väg.
Jag hart varit på en skitkul poker kväll i kväll, men jag tänker börja med att prata med Mr mcnisse.

Jag vet inte faan vart kommunikationen gick fel.....MEN.....Jag skrev:
"Vi kan inte sitta här och handplocka folk efter tycke och smak".

OCH, med det menar jag att VI medlemmar av se.org kan inte luta oss tillbaka och bara handplocka de vi vill ha i ledande positioner, ska vi ha personer handplockade av Úrban Anjar eller vad menar du Mc nisse?
Utan min åsikt är att vi har nomineringar först, för att därefter gå vidare med en omröstning av vilka personer av vårt community vi vill ha för ledning. Jag anser att vi måste ha en ledning som gemenskapen har utsett, annars är vi körda.

FÖR ATT, Gör vi inte det, så kan vi rakt av låta Urban plocka ihop vilket jävla kålsuparteam som helst som har planer på att dricka pilsner på hans brygga i sommar, utan att vi medlemmar av se.org kan påverka ett skit.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev:[
Utan min åsikt är att vi har nomineringar först, för att därefter gå vidare med en omröstning av vilka personer av vårt community vi vill ha för ledning. Jag anser att vi måste ha en ledning som gemenskapen har utsett, annars är vi körda.
Instämmer. :)

Det är fö så det går till här idag, alla har möjlighet att nominera sej själva eller någon annan dom tycker är lämplig och sedan hålls val mellan dessa. Är väl mer eller mindre så det går till i alla demokratiska sammanhang, fast ibland förekommer nomineringar mer strukturerat av en valberedning.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Kattskrället skrev:OCH, med det menar jag att VI medlemmar av se.org kan inte luta oss tillbaka och bara handplocka de vi vill ha i ledande positioner, ska vi ha personer handplockade av Úrban Anjar eller vad menar du Mc nisse?

FÖR ATT, Gör vi inte det, så kan vi rakt av låta Urban plocka ihop vilket jävla kålsuparteam som helst som har planer på att dricka pilsner på hans brygga i sommar, utan att vi medlemmar av se.org kan påverka ett skit.
uppenbarligen har kommunikationen bratat ihop helt och hållet. jag tycker att du borde ta i och hjälpa till istället för att konsentrera dig på att försöka själpa skutan.

personerna som hatten nominerade är väl personer som du inte skulle ha något mot att var ledande personer hår? det är väl precis det du skriver?

jag menar att är man här och skriker och håller på måste man även vara beredd att hjälpa till och jag tolkade ditt inlägg som att du inte tänker göra ett skvatt.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Little John skrev:Här ger jag inte support längre men några gamla här vet att jag gjorde det under mer än ett år. Nu gör jag det hos ubuntu.se. Jag anser att det inte spela roll på vilket ställe man gör det. Och jag tjata inte. Visa mig ett enda ställe i mitt inlägg som är gnäll. Jag försöker hjälpa till med det jag kan. Om det inte duger OK då. Jag försökte åtminstone.
Men skitsamma. Vi måste kunna gå vidare eller hur? Kan inte du och alla andra komma med något konstruktivt istället för att bara reagera när ni ser mitt nicknamn? Kan jag läsa dina förslag någonstan?
'
Hur var det med inlägget om att portalen var en skam för ubuntu? var det månne inte lite gläll där ???
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

I väntan på bättre tider så låser jag denna tråden också, jag tycker att den har urartat lite till
en fråga om vem som bär skulden för sakernas tillstånd istället för trådrubriken som handlade
om idéer vs. omorganisationer.

Jag har förståelse för att det finns upprörda känslor i båda lägren och att kritik är befogad åt
alla möjliga håll, men det som har hänt har hänt och det är dags att blicka framåt.

Vi är alla människor och människor begår misstag och gör saker i affekt. Det är lite det som det
innebär att vara mänsklig. :) Jag hoppas att ni har förståelse för mitt beslut och att det inte ska
räknas som något personligt, för det är det inte.

Invändningar mot detta beslut kan skickas via PM till mig.

MVH Mathias Friman
a.k.a. petitesspolisen :)
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"