[LÖST]problem att ansluta med en netgear wg111t usb-dongle

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Gorgo
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

[LÖST]problem att ansluta med en netgear wg111t usb-dongle

Inlägg av Gorgo »

Hejsan. Jag har länge nu haft ett problem med att ansluta med min trådlösa netgear wg111t usb dongle, kan installera den via ndiswrapper och datorn verkar till att hitta den. Kan också få den till att hitta olika trådlösa nätverk, även mitt eget. Har testat med både säkerhet(wpa2) och utan. har nollställt routern ett flertal gånger. men fortfarande går det ej att ansluta med den, den bara står där och tänker och tänker.

Har provat samma dongle på min vista dator för att säkerställa att den funkar och att den kan ansluta till samma router i samma rum, den får visserligen bara som högst 3 pinnar av 5, så inte jätte bra. men det funkar ju i vista, men inte i ubuntu. Jag vill gärna ha den till att funka i min ubuntu. Har följt ett antal guider på nätet, men inget som har löst mitt problem. jag har kopplat min usb-dongle med en förlängningskabel på baksidan, provade utan, men då blev det inte så stark signal till routern.

routern är en netgear, snart funderar jag på att dra om alla kablar till ett trådbundet nät, men hade varit skönt och få igång den med trådlöst istället.
Senast redigerad av 1 Gorgo, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: problem att ansluta med en trådlös netgear wg111t usb-dongle

Inlägg av janne-5011 »

du kan prova med att installera wicd. prova utan kryptering först. När du gjort det och det funkar så från wicd gå till inställningar/wpastödjande drivrutin och välj ndiswrapper, om du will ha wpa (vilket du vill).
funkar inte wicd så avinstallera det bara så får du tillbaka networkmanager.
du behver inte ta bort networkmanager innan du instalerar wicd.
skrolla ner på denna sida ser du hur du installerar wicd i Ubuntu
http://wicd.sourceforge.net/download.php
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
kjell-anita

Inlägg av kjell-anita »

Hej!
Även jag har haft problem med att få min trådlösa anslutning att fungera, den fungerar utmärkt när jag laddade ner Ubuntu 9.04 som uppgradering av 8.10 men så fort som detta var klart fick jag bara sporadiskt kontakt med Internet trots att signalen var 66%. Försökte därför att installera Wicd och det gick utmärkt med resultatet att jag nu inte har någon som helst Internetförbindelse, wicd säger att det inte finns något nätverk. Jag är alltså tvungen att använda Win XP på min bärbara för att kunna skicka denna replik i ärendet, blir väl tvungen att krypa till korset och sätta mig i knäet på Microsoft för att kunna fortsätta med att använda Internetbanken m.m.

kjell-anita :(
Gorgo
Kontakt:

Inlägg av Gorgo »

hejsan, jag har tyvärr inte heller fortfarande fått det att funka, så numera kör jag faktiskt en del med vista o vissa saker med ubuntu, kanske blir att jag kopplar och drar om kablarna så det slipper vara trådlöst sen. löser du det, får du gärna skriva
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

gorgo:
jag har googlat lite på ditt kort och det har ett atheroschips som verkar vara knepigt att få igång med ubuntu lr linux överhuvudtaget.
finns ju usb-wlan kort som funkar bra med ubuntu och är rätt billiga...

kjell-anita vilket kort har du, eller rättare sagt ni :) ?

ta bort wicd:

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove wicd
starta om.
Gorgo
Kontakt:

Inlägg av Gorgo »

janne-5011 skrev:gorgo:
jag har googlat lite på ditt kort och det har ett atheroschips som verkar vara knepigt att få igång med ubuntu lr linux överhuvudtaget.

ta bort wicd:

sudo apt-get remove wicd
starta om.
Vilka usb-wlan rekommenderar du som funkar bra?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Här är en kille som fått det att fungera efter lite trixande:
http://blog.sperr-objekt.de/content/3-N ... buntu.html
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

det jag använt själv och varit mkt nöjd med är d-link dwa-140. kört det ihop med d-link dir-655.
det är inte allra senaste modellen men har "n". drivrutinerna laddade jag ner hos tillverkaren, ralink.
kanske går att få ett bra pis på ebay på det kortet nu. körde det på ubuntu 8.10.
kollade hur fort det gick mha tptest, jag har 100/100 lina och jag minns inte resultatet ,
men jag var helnöjd det minns jag.
Gorgo skrev:
janne-5011 skrev:gorgo:

ta bort wicd:

sudo apt-get remove wicd
starta om.
Vilka usb-wlan rekommenderar du som funkar bra?
Gorgo
Kontakt:

Inlägg av Gorgo »

Löste sig aldrig, precis som det står på många forum så funkar det lite slumpmässigt. ibland måste man starta om drivaren och dra ut o sätta i dongeln. Jag fick igång det, men fick det aldrig att ansluta till min router.

Så jag gav upp detta kort. köpte ett annat kort som heter Cnet CWP- 854 Wireless-G PCI Adapter. Det skulle enligt guiden på https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide fungera direkt. vilket det gjorde.
Skriv svar

Återgå till "Internet"