Öppet för konstruktiva frågor till mig!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Öppet för konstruktiva frågor till mig!

Inlägg av Okänd »

På Diskussionsmötet i onsdags (17/1) stod utfrågning som den stora punkten på dagordningen. Som ordförande för Ubuntu Sverige svarade jag nder 2 timmar och 50 minuter på frågor, för att sedan lämna över till forumansvarige Michael Hamberg.

Min förhoppning är att detta möte var både givande och viktigt för många deltagare. Men alla kanske inte hade möjlighet att delta eller kanske deltog men inte lyckades göra sig hörd bland 37 deltagare. Jag vill därför ge tillfälle till att ställa frågor här på forumet.

Du får gärna en titt på loggen till Diskussionsmötet innan:
Dagordning
Logg

Varsågod, stig fram  :)
Okänd

SV: Öppet för konstruktiva frågor till mig!

Inlägg av Okänd »

Följande länkar kan också vara av intresse:

Senaste mötesprotokollen
    Ubuntu Sverige stadgar
    Stadgarna kommer att skrivas om efter de synpunkter som inkommit.

Övriga länkar:
    http://ubuntu-se.org/Wiki/Forening
    http://ubuntu-se.org/Wiki/Organisation
    http://ubuntu-se.org/Wiki/Ansvarsfordelning
    http://ubuntu-se.org/Wiki/Delansvar

Inlägg på forumet:
    Valberedningen har inte arbetat i enlighet med uppdrag
    Marwals kritik mot ledningen med bemötande
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Hej Johan.

Jag är ganska ny här på forumet och jag har verkligen försökt att hålla mig ute från alla konfliket och sandlådebråk. Kunde dock inte hålla mig vid ett tillfälle när du och n1viking bestämt att ordet skit skulle cencueras utan att se till innehållet. När jag försökte få er att svara på vilka ord som skulle cencueras så fick jag bara svaret att jag skulle vårda mitt språk. Jag hade aldrig använt det ordet förutom i mitt exempel, och när jag påpekade att jag enbart ville rätta mig i ledet och slippa bli cencuerad så fick jag samma svar igen, vådra ditt språk. Jag kände då att jag blev mer och mer irriterad och frustrerad så jag struntade helt enkelt att komma hit på ett par dagar för att lugna ner mig. För det ber jag om ursäkt, min mor har lärt mig att man inte fly från konflikter men jag gjorde det ialla fall. Men det var verkligen som att prata med en vägg, fast lite mer nonchalant och arrogant.
Det är inte lätt att vistas på detta forum och springa slalom mellan alla “trash”-trådar. Men när jag ser att ödmjuke och trevliga “Bruder Tuck” får en varning samt att “Grön Göling” som inte gör mycket väsen postar ett starkt och genomtänkt inlägg så kan inte jag heller hålla käft.

Hur som helst, över en timme har gott sen du postade detta (jag antar att folk har annat att göra en fredags kväll) så jag tänkte bryta tystnaden i denna tråd.

För att jag skall förklara min fråga så måste jag tyvär besvära er med lite bakgrund till varför jag ställer frågan.

Det har inte gått att undivka all smutskastning och raderade trådar, bannlysningar och varningar, och tro mig att jag verkligen försökt. Jag har märkt att du och n1viking har en tendens att svara med att länka till andra trådar på wiki vilket gör det verkligen svårt för en ny användare på forumet att förstå vad du och administrationen verkligen vill och står för. När jag sen läser på hur en konflikt rekommenderas att lösas inom LoCo så undrar jag givetvis om ni vet det (https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems)

Som sagt, jag snubblade in på forumet när konflikten var  full gång och undrar därför två saket.

1.Vad skall administrationen göra för att avsluta denna konflikt, är bannlysning och radering av trådar er strategi eller har ni ytterligare steg att gå?
2.kan administrationen svara på en fråga utan att bara posta en länk?

Tack på förhand.
som sagt, är dyslektiker och orkar inte köra stavningkontroll

Inlägg av Okänd »

Tack Barre!

Jag återkommer med svar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre:
1. Michael Hamberg är forumansvarig och är den som kan svara på denna fråga. Det är ok om han lånar denna tråd en stund ;)
2. Posta länkar som svar, eller som del i ett svar? Ja det har jag gjort många gånger nu i veckorna. En del länkar går direkt till en källa (tex ett protokoll) där svaret framgår och då kan den som läser få en chans att skapa sig sin egen uppfattning. Ibland har frågan redan besvarats, och då blir det också en länk. Om du blir uppmanad att följa en länk och söka svaret där men inte hittar det, så be gärna direkt i tråden att få en närmare anvisning om var svaret går att finna. Känner du att du har fått svar på frågan?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre

Jag tar din första fråga....

Låt mig citera det du själv hänvisar till: https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
"Remember, always observe the Code of Conduct when dealing with problems. There is never an excuse for rude, impolite, offensive discussion - always keep discussion fair, honest and on-topic."

Detta är i många stycken det våra regler vilar på och vi måste försöka följa dem så gott vi kan för att vi ska kunna känna oss stolt och kunna skryta om Ubuntu Sverige.

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sebastean...

När räknar du med att ha skrivit om stadgarna?
Kommer 'Ledaren', som den nu är utformad, försvinna eller förändras? (stadgarna)?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre: 2. Jag vill nämna att ett dokument där Ubuntu Sveriges utveckling de senaste 6 månaderna går att följa i detalj är på väg, men kommer att dröja ett tag då det är mycket :)

Omnius: Innan årsmötet som troligen kommer att hållas i april kommer ett eller fler stadgeförslag att stå klara, där även innehållet gemensamt diskuterats och alla fått lufta sin tankar och synpunkter. Hur ordförande- (kontaktperson-, ledar-) uppdraget kommer att se ut i det färdiga förslaget går inte att sia om innan det öppet diskuterats om, vilket kommer att göras om några veckors tid.

Är det ett bra svar? :/
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Johan Lundmark skrev: Barre:
1. Michael Hamberg är forumansvarig och är den som kan svara på denna fråga. Det är ok om han lånar denna tråd en stund ;)
Jag håller inte med om dig att detta är en fråga för forumansvariga. Denna konflikt handlar inte om forumet utan många deltagares förtroende för dig och administrationen.

No1Viking skrev: Barre

Låt mig citera det du själv hänvisar till: https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
"Remember, always observe the Code of Conduct when dealing with problems. There is never an excuse for rude, impolite, offensive discussion - always keep discussion fair, honest and on-topic."

Detta är i många stycken det våra regler vilar på och vi måste försöka följa dem så gott vi kan för att vi ska kunna känna oss stolt och kunna skryta om Ubuntu Sverige.

Micke
Så om jag tolkar dig rätt så har ni ingen plan, ni skall alltså köra på som vanligt. Och det har ju verkligen inte fungerat bra.
Som jag upplever det så finns det relativt många som inte har samma ramar om vad som är respekt och ubuntu som administrationen har. När detta belyses på ett kanske obekvämt sätt så görs mängder med försök att mörklägga detta, detta skapar frustration och irretation och sänker debatten till en bottennivå. Ni är faktiskt delskyldiga till att många lagt mindre genomtänkta inlägg i frustration. Kom ihåg, man skall inte kasta spjut i radhus... eller hur det var ;-)

Inlägg av Okänd »

Barre skrev:
No1Viking skrev: Barre

Micke
Så om jag tolkar dig rätt så har ni ingen plan, ni skall alltså köra på som vanligt. Och det har ju verkligen inte fungerat bra.
Som jag upplever det så finns det relativt många som inte har samma ramar om vad som är respekt och ubuntu som administrationen har. När detta belyses på ett kanske obekvämt sätt så görs mängder med försök att mörklägga detta, detta skapar frustration och irretation och sänker debatten till en bottennivå. Ni är faktiskt delskyldiga till att många lagt mindre genomtänkta inlägg i frustration. Kom ihåg, man skall inte kasta spjut i radhus... eller hur det var ;-)
Barre

Låt mig återigen säga att vi kommer se till att regler följs, för allas bästa, för Ubuntu Sveriges bästa, för Ubuntu Linux bästa och speciellt för nya Ubuntuisters bästa. Det är vår plan. Det du kallar mörkläggning är ett sätt, troligen det enda, att se till att regler följs. Något annat sätt verkar inte fungera, trots att vi verkligen känner att vi provat annat.

Så länge man vill göra debatt av material som inte är ärligt menad med ärliga avsikter, kommer vi att bekämpa den. Nivån och ribban läggs av den som börjar en debatt i en specifik fråga.

Vi är ALLA delansvariga i det som hänt.

Micke
Senast redigerad av 1 No1Viking.gammal, redigerad totalt 20 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"