Försöker att migrera från Win XP till Ubuntu, men...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Skates
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Försöker att migrera från Win XP till Ubuntu, men...

Inlägg av Skates »

Hej!
Jag försöker mej på att flytta över min tillvaro från XP till Ubuntu. Så här långt har det gått hyffsat, men inte helt problemfritt.

1) All hårvara har funkat hur bra som helst, skrivare, scanner, extern HD osv. Utom grafiken, som jag haft problem med. Jag har testat med lite olika, nu har jag till sist lyckats att få 1152x864 i upplösning från ett ati 9250 kort, vilket är acceptabelt (bättre än 800x600 från ett nVidia-kort) men egentligen för dåligt.

2) Jag är i stort sett nöjd med de programvaror som finns. Eftersom jag ogillar Firefox så har jag installerat Opera, vilket funkar OK. Jag kan leva med Open Office som officepaket för hemmabruk. Jag kör VLC för att titta på film och Rhythmbox för att spela musik, funkar hur bra som helst. Eftersom jag behöver ett bokföringsprogam så har jag installerat JFS som ser ut att funka hur bra som helst.

Jag behöver gör flygblad och andra enklare trycksaker ibland och har förut använt MS Publisher. Nu har jag tittat lite på Scribius, men det känns som ett monster, alldeles för komplicerat, funkar inte för mina behov. Eventuellt kan jag försöka att hanka mej fram med Open Office.

3) Jag hittar inget sätt att administrera musiken på min mp3-spelare (iRiver Clix2). Irivers win-programvara funkar inte i Wine, och jag lyckas inte att få ifpgui att kommunicera med min spelare.

Jag har haft e-legg/bank-id från Nordea (Nexus Personal 4.10) Men jag har förstått att nån lösning för Ubuntu inte finns? (I år SMS-deklarerade jag i stället för att logga in mig)

Så sammanfattningsvis, jag har lite problem att svårt att slänga ut min gamla sugiga windows-dator. Jag står och väger mellan att fortsätta att strula med Ubuntu eller att gå tillbaka till Windows.
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Försöker att migrera från Win XP till Ubuntu, men...

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Du kan väl installera Windows i VirtualBox?

Då kör du Ubuntu och kan använda de Windows applikationer som du behöver.

Jag har bla en Mac där jag (tyvärr) måste använda vissa Windowsprylar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen till forumet.

Du skriver:
Så sammanfattningsvis, jag har lite problem att svårt att slänga ut min gamla sugiga windows-dator. Jag står och väger mellan att fortsätta att strula med Ubuntu eller att gå tillbaka till Windows.
Varför inte göra som frugan och jag gör? Alla datorer här hemmavid (fyra st.) kör med Ubuntu. I ett par av dem, finns även andra Linuxdistar. Två av dem har dessutom något dammigt, väldigt sällan använt, MS-win (påtvingat oss vid köp av dator), som används för vissa specifika situationer. .

De använder vi till bl.a. det du själv skriver om och "där Linux ännu inte har erbjudits plats i finrummen".

Det säger inte, att vi för den sakens skull, lämnar vårt fria Linux enbart av det skälet att vi "tvingas" till att använda det, enstaka gånger under ett år.

Lika lite som att vi går omkring med stövlar och regnkläder på oss under hela året, bara för att det regnar ibland.
Istället klär vi oss, efter vädret. Njuter av solen och att vi kan slänga av oss vinterplaggen, så snart som värmen kommer. ;D

Felet till nuvarande situation ligger hos den som tillhandahåller servicen/tjänsten och som inte bejakar de "fria" alternativen. Inte ens ser framåt, i detta. De förutsätter att kunder, medborgare, etc., skall styras mot fastlåsta, kostsamma, alternativ.

I drygt 95% av datornyttjandet under ett år och i vår familj, håller vi oss till open source och en virusfri datormiljö. Till ett datoroperativ väl anpassat till datoranvändaren och som lyssnar på sina användare. Ja, vi kan rent av själva vara med och påverka vår situation, i det lilla. I den här världen, med open source, kan även enskilda röster komma att höras.

Det senare operativvalet känns alldeles för bra, tryggt och fritt, för att vi skall byta ut det mot det osäkra, påtvingande i, att använda ett klart sämre alternativ i form av filhantering och hot om datavirus, krav på hårdvaruuppdateringar etc., till vardags. Vi känner oss inte särdeles "strandsatta" i vårt val av miljö.

Istället har vi anpassat oss, accepterar att vi ibland tvingas till att använda oss av ett i våra ögon, sämre alternativ, för att kunna fullgöra de plikter som kan åligga oss från myndigheter och liknande. Vi anser att det mer är en fråga om ett uppvaknande hos dem som tar beslut för kunder och medborgare, att de, i sinom tid, skall komma till insikt om de krav som kan och bör ställas, på dem som utvecklar vårt ITsamhälle.

Behåll du din "gamla sugiga windows-dator", så länge som det behövs för att kunna tillmötesgå de förlegade tankegångar, som finns kvar hos beslutsfattare i olika läger. Men kör även med GNU/Linux och Ubuntu, där det känns bättre.

Det kan det vara värt, för att under resten av året och alla övriga dagar, kunna få ha tillgång till den "fria" världen istället. Du och vi tvingas, ännu en tid, att följa huvudfåran och följa med i den och med det, en påtvingande värld av inlåsthet, tvång på program och hårdvara, krav på att följa med i uppdaterings- och uppgraderingshysteri, för att någon ansvarig inte kan inse vad det är som man pådyvlar meningheten.

Har du kommit till insikt och hunnit så här långt, kommer du nog att kunna acceptera att man måste leva med både och.

Man kan både ha friheten och ibland, tvingas till att svälja förtreten och anpassa sig till pålagda krav, som saknar både rim och reson. MS-win är ett exempel på sådant.

Lycka till, oavsett vilket du nu beslutar dig för.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Skates
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Skates »

Hej!
Jag har (äntligen) fått Rhythmbox att kommunicera med min mp3-spelare, via MTP. (Men det krävdes att att jag formatterade om den, piew...)

Men jag har kommit ett steg närmare :-)

/Skates
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
barthus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av barthus »

E-legitimation med Nexus skall väl gå att få snurr på (har jag läst någonstans)
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

Jodå, Nexus finns nativt för linux.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=45&t=33017

Har inte testat i 9.04 men i 8.10 hade jag problem med att firefox stal certifikaten från banken (tror jag) så det vore värt ett försök att testa med Epiphany (paketet heter: epiphany-browser) eller någon annan webläsare om det inte fungerar med firefox.
I värsta fall får man göra som jag gjorde; lägga in 8.04 i en virtualbox och kopiera hela ~/cbt.

*edit* såg att du använde opera så du kanske inte får samma problem. Berätta gärna hur det går!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"