Angående min avgång

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Angående min avgång

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
Det stämmer rätt bra med det jag försöker beskriva här: De som jobbar med support, marknadsföring, dokumentation och översättning ska få jobba ifred med sina respektive grejor och dessutom få det stöd de behöver i form av teknik, design och moderering. Givetvis får också teknik, design och modereringsfolket jobba ifred med sina grejor, så länge de lämnar de stöd som huvudprocesserna behöver.

De som vill ha inflytande har inte mycket för att rulla runt en massa debatter utan får det enklare och nyttigare genom att kavla upp ärmarna och gå in i någon grupp.

Vad är det för fel med den tanken?
Åter till vår diskussion, det får vara måtta på offtopic ;)
Vi som påpekar "brister i systemet" är ju som bekant gnällspikarna som stör "de som jobbar". Vi är dock inte på väg någonstans och jag tar det som en förolämpning äver den här gången du gör den här definitionen.

Det är inget fel på tanken i sig, den är bara inte applicerbar i den omfattningen eller på det sättet du verkar föreställa dig.
EDIT: Fetingen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

På vilket sätt inte applicerbar. Det är ju bara att sätta igång grupperna och köra. Teknik och moderering är förstås redan befintliga i princip...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:På vilket sätt inte applicerbar. Det är ju bara att sätta igång grupperna och köra. Teknik och moderering är förstås redan befintliga i princip...
Har du ens kollat intresse bland de du anser vara lämpliga, har du räknat på dagligen aktiva och hur många vi faktiskt har att fördela upp i grupper, verkar det som att processtänkandet är något som folk förstår och uppskattar?

Dina förslag väcker många frågor, för min del relaterat till hur genomförbara idéerna faktiskt är.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:På vilket sätt inte applicerbar. Det är ju bara att sätta igång grupperna och köra. Teknik och moderering är förstås redan befintliga i princip...
Har du ens kollat intresse bland de du anser vara lämpliga, har du räknat på dagligen aktiva och hur många vi faktiskt har att fördela upp i grupper, verkar det som att processtänkandet är något som folk förstår och uppskattar?

Dina förslag väcker många frågor, för min del relaterat till hur genomförbara idéerna faktiskt är.
Man får införa det hela steg för steg. För mig är en supportgrupp med stöd av en teknikgrupp och en modgrupp
första steget. Sen kan man gärna ta en liten paus och utvärdera.

Å andra sidan viskas det om en designgrupp, så den kan ju hängas på i modellen.

Så kompletterar man efter hand. Hur svårt kan det vara?
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:

Man får införa det hela steg för steg. För mig är en supportgrupp med stöd av en teknikgrupp och en modgrupp
första steget. Sen kan man gärna ta en liten paus och utvärdera.

Å andra sidan viskas det om en designgrupp, så den kan ju hängas på i modellen.

Så kompletterar man efter hand. Hur svårt kan det vara?
Det är en fråga du bör försöka besvara innan du presenterar förslaget så att inte allt faller på bristande intresse om det faktiskt blir antaget. Känns inte som att det finns förutsättningar för dina förslag helt enkelt, jag vill att du motbevisar det.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Teknikgruppen är helt enkelt våra admins. De jobbar ju på bra idag och jag har inte hört några protester från det hållet angående mitt förslag.

Samma sak med modsen. De finns och jobbar. Kanske kan det behövas en aning förstärkning på den kanten.

Supporten är ju ännu så länge inte organiserad i någon grupp, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon omöjlighet att hitta en supportansvarig och i alla fall några personer till gruppen.

Vad gäller design kan jag inte avslöja alltför mycket för ögonblicket, men det har snurrat en del PM.

Där har vi kärnan. Rullar det se'n på och visar sig i alla fall 25% så bra som jag tror så hänger nog resten på automagiskt mer eller mindre.
ubuntu-leif
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Angående min avgång, upnorth.

Inlägg av ubuntu-leif »

upnorth.
Jag håller med Dig i princip.
Har Du några förslag att nå dit.
Vore väldigt välkommet för de flesta besökare här. kom ihåg. Linux for human beings, ubuntu-linux.
Jag vill sudda ut Linux=Nördar, därför har jag bevisat att bara genom att använda: mus-ubuntu-Linux, funkar perfekt att migrera till från windows.
Det går, och det går bra t o m.
Terminalen skall jag använda framöver,på 8.04.2, hejdlöst med boken "Upptäck ubuntu-linux 8.04"
Det kommer att bli spännande. (även om jag för tillfället använder J J 9.04, vilket är snabbt så det förslår)

/Leif 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

@Urban:

Har jag fattat det rätt nu:

Du vill ta den befintliga verksamheten (bra som dåligt fungerande delar), dela upp folk i grupper efter arbetsuppgifter och få dem att arbeta efter processer (a.k.a. precis som vanligt fast "medvetet") och upprätta någon slags kommunikation mellan grupperna istället för att ta alla diskussionerna i forumet (ett nytt Bollplank?).

Det du har här är väl i princip samma som mitt förslag, bara det att jag pratar om ansvariga, enskilda personer för att jag inte ser hur vi ska få fram nog med folk för att skapa just grupper och att jag även har presenterat idéer om själva ledningen samt vilka jag anser borde ha vissa poster och vilka som accepterat nomineringarna.

Allt ditt snack om processer är liksom helt onödigt, säg typ "vi borde vara mer medvetna om hur vi faktiskt går tillväga i vårt arbete och hitta schyssta rutiner för att effektivisera det". Eller kan du bara akademiska? ;)

Som sagt tycker jag fortfarande inte att du verkar klara att varken kommunicera med eller leda gemenskapen längre, men har jag rätt i ovanstående har vi åtminstone kommit en liten bit på vägen vad gäller kommunikationen.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Angående min avgång, upnorth.

Inlägg av upnorth »

ubuntu-leif skrev:upnorth.
Jag håller med Dig i princip.
Har Du några förslag att nå dit.
Vore väldigt välkommet för de flesta besökare här. kom ihåg. Linux for human beings, ubuntu-linux.
Jag vill sudda ut Linux=Nördar, därför har jag bevisat att bara genom att använda: mus-ubuntu-Linux, funkar perfekt att migrera till från windows.
Det går, och det går bra t o m.
Terminalen skall jag använda framöver,på 8.04.2, hejdlöst med boken "Upptäck ubuntu-linux 8.04"
Det kommer att bli spännande. (även om jag för tillfället använder J J 9.04, vilket är snabbt så det förslår)

/Leif 8)
Tror mina inlägg i den här tråden borde besvara dina frågor: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39854
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

ZX Spectrum skrev:Det verkar som att denna tråden har gått väldigt offtopics nu. Finns det något mer att säga här om "Angående min avgång"?
Annars kan jag låsa tråden så kan diskussionerna om forumet fortsätta där dom hör hemma istället.
Urban svarar:
Låt det rulla på och dela tråden se'n i stället, vi för konstruktiva samtal här.
Sade den förvirrade "boxaren" och lät sig handgripligen ledas ut ur lokalen, fortfarande kvar i dimmorna . .. . ...

Med "boxare" menar jag detta, saxat från denna tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 42#p320642
Av respekt till Urban, så känns det som om han behöver vila sig en stund, efter allt
flackande runt, i "motionsträsket". Det verkar ha blivit m y c k e t nu, det senaste dygnet.

Påminner mig väldigt mycket om hur det var här inne på forumet för lite drygt två år sedan.
Skillnaden idag, från då, det är, att då var vi på samma sida. Idag har han iklätt sig den fallna
mantel som de dåvarande Ledarna slängde ifrån sig. Där, har han valt sida.

Lika huvudstupa verkar det vara . . . nu, som . . . då . . . .

Det arbetas av honom, idag, på samma sätt som det gjordes då, i massor av inlägg, med tankar och idéer,
l å n g t senare, än i den elfte timmen.

Då, häpnade vi, de omkringstående. Idag, häpnar vi igen. Samma procedur som då!

Vad jag kan konstatera är, att: -Vi är inte längre på samma sida, därvidlag.

Synd. Han skulle ha förtjänat bättre. Trist, att han själv inte har insett vart hans engagemang
och sättet på vilket han låter det få framtona, har fört honom. I tid.

Litet av boxaren som slogs lite för länge, i allt för många, onödiga kamper. . .

Det börjar snart bli dags för att hjälpa den förvirrade mannen till sitt nattläger. I sina drömmar
kan han där gå sina meningsmotståndare till mötes, om inte förr . . . Här verkar det inte kunna ske.?

Här verkar han dessvärre inte göra det. Här hör han inte vad klockorna som ringer i hans huvud, försöker säga. . .

Det känns gott att goda krafter väntar runt hörnet, för att ånyo fatta stafettpinnen, bara "vår boxare" väl kommer under vård och
till insikt om sin förtroendeposition och släpper stafettpinnen till den, som är villig att ta upp den.

Om inte förr, så av hänsyn till Ubuntu Sverige, utanför hans egen kammare.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ubuntu-leif
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av ubuntu-leif »

Upnorth.
Det är bara att kavla upp ärmarna, och köra igång, vad jag förstår.
Workshop is open, go ahead!

/Leif 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:@Urban:

Har jag fattat det rätt nu:

Du vill ta den befintliga verksamheten (bra som dåligt fungerande delar), dela upp folk i grupper efter arbetsuppgifter och få dem att arbeta efter processer (a.k.a. precis som vanligt fast "medvetet") och upprätta någon slags kommunikation mellan grupperna istället för att ta alla diskussionerna i forumet (ett nytt Bollplank?).

Det du har här är väl i princip samma som mitt förslag, bara det att jag pratar om ansvariga, enskilda personer för att jag inte ser hur vi ska få fram nog med folk för att skapa just grupper och att jag även har presenterat idéer om själva ledningen samt vilka jag anser borde ha vissa poster och vilka som accepterat nomineringarna.

Allt ditt snack om processer är liksom helt onödigt, säg typ "vi borde vara mer medvetna om hur vi faktiskt går tillväga i vårt arbete och hitta schyssta rutiner för att effektivisera det". Eller kan du bara akademiska? ;)

Som sagt tycker jag fortfarande inte att du verkar klara att varken kommunicera med eller leda gemenskapen längre, men har jag rätt i ovanstående har vi åtminstone kommit en liten bit på vägen vad gäller kommunikationen.
Jag tror också att vi har kommit en bit på vägen i vår kommunikation.
1) Vi har koll på varför vi finns
2) Vi är överens om åtminstone en del av våra problem
3) Vi har rett ut vad processer betyder
4) Vi är överens om vilka grupper som är viktigast och vilka som finns för att stödja dem
5) Jag tror vi är överens om att de som gör något ska få jobba ifred.

Processerna var ett verktyg för att komma hit och ett verktyg att bära med oss. Om vi t ex tycker att Sture skriver jäkla kassa handledningar med sär skrivning och hnudra staffel, behöver vi inte skälla på honom utan kan i stället framföra önskemål om att man förbättrar dokumentationsprocessen och inför korrekturläsning.

Om vi får någon enmansprocess eller ensam ansvarig i början är kanske inte hela världen, men min förhoppning är i alla fall att det såsmåningom blir grupper.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Alltså vad fan är det här för jävla punkt!?

Kan du specificera vilka det är som "inte gör något" och som ska sluta störa de andra? Det enda jag är "överens om" vad gäller att "göra nytta" här är att alla borde få en chans att hjälpa till oavsett om man bara har åsikter att komma med.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:

Kan du specificera vilka det är som "inte gör något" och som ska sluta störa de andra? Det enda jag är "överens om" vad gäller att "göra nytta" här är att alla borde få en chans att hjälpa till oavsett om man bara har åsikter att komma med.
Där kan vi vara överens om att vi inte är överens.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

@Hatten

;D

Ändock skall du veta, att det känns nog så trist att behöva skriva det jag har skrivit.
För mig känns det tvingande. Jag har kämpat med och för Urban sedan starten.

Men idag känns den kampen mer som en förlust än en seger. Jag hade hoppats på både
mer ansvar och mer självinsikt från hans sida.

Men, det är som det är med den fete, de har "själva" tuggat sig till det.

Tvingas jag till att följa Farmfields exempel härförleden, med avstängning, så får det bli så.

Massbanningar och liknande fick både jag och Urban en gång.....
Bortsett från just det, så agerar han idag, som de som styrde då, gjorde vid den tiden.
Massbanningar förutan, som du förstår. Än så länge . . . :o

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:

Svara på frågan istället, att vi inte är överens är återigen alldeles underbart uppenbart.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Broder Tuck skrev:@Hatten

;D

Ändock skall du veta, att det känns nog så trist att behöva skriva det jag har skrivit.
För mig känns det tvingande. Jag har kämpat med och för Urban sedan starten.

Men idag känns den kampen mer som en förlust än en seger. Jag hade hoppats på både
mer ansvar och mer självinsikt från hans sida.

Men, det är som det är med den fete, de har "själva" tuggat sig till det.

Tvingas jag till att följa Farmfields exempel härförleden, med avstängning, så får det bli så.

Massbanningar och liknande fick både jag och Urban en gång.....
Bortsett från just det, så agerar han idag, som de som styrde då, gjorde vid den tiden.
Massbanningar förutan, som du förstår. Än så länge . . . :o

Tukken
Jodå, jag förstår dig precis Broder Tuck.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:

Som att skicka iväg PM till andra?

Där man talar om för dem vad som är möjligt och inte möjligt?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Drama queen.

(idiomatic) Originally, an effeminate man (a "queen") who behaves and speaks in an overly dramatic manner so as to garner attention.

Nu lugnar vi ner oss, vi tar skydd i skyttegravarna och laddar om. Tänker över vad som kan göras. Vad står om så kallade LoCoTeamContac/team leaders i LoCo. Kan de avsättas under pågående period. I så fall hur?

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ok jag ska hålla mig on-topic:avgångar och dramaqueenande

är det bara jag som tycker det är lite smågalet att under rubriken Angående min avgång TS fortsätter debattera och flytta fram postionerna. Under tiden har en debattör som tidigare själv blivit otroligt dåligt behandlad under dagen (vilket inte ngn moderator gjorde ngt åt) blivit "portad" 48h pga sin, naturligtvis, alldeles egna avgångstråd.

Isf kan inte den personen delta i morgondagens möte vilket i sin tur betyder att en fraktion tappat sin kanske främsta företrädare.

Jag börjar tro att dom här en-om-dan-dramaqueenavgångarna som ju förmedlar " det är synd om jag som så mkt försökt och vill så väl, tyck synd om mig" är en del av valkampanjen.
Man får vänja sig. :)
Alla borde FÅ ha sin egen avgångstråd.

Detta är bara exempel och axplock på dagsläget även om dygnet inte är slut ännu och mer kan hända.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"