Hej,
Har bla Webmin installerat på min server, och jag älskar det!
Men jag har ett litet problem. Jag har öppnat upp min router och för lite olika portar som jag dirigerar till servern, och det funkar för webservern och ftpservern, men inte för Webmin.
Det konstiga är att om jag sitter hemma men surfar till mitt externa IP så fungerar det, men när jag kommer till jobb och ska prova så fungerar det inte. Har bara provat med IE, eftersom det är det enda vi har på jobbet och vi får under inga omständigheter installera andra program.
Svaret jag får är kort o gott : Internet Explorer cannot display the webpage, och sen en massa dravel om säkerhetsinställningar men så vitt jag kan se är där inget fel på dom.
Någon som har varit med om liknande. Ett tag misstänkte jag att det kunde ha med säkerhetscertifikatet, efter som IE hemma varnar att det inte är från en bettrod utgivare eller liknande, men där får jag alternativet att fortsätta ändå.
Ingen åtkommst till Webmin utifrån
Ingen åtkommst till Webmin utifrån
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii -
???

Re: Ingen åtkommst till Webmin utifrån
Är du säker att det inte är jobbets nätverk som gör att du inte kommer in då?
Jag har också webmin på min server och det är grymt, jag kommer in från andra ip adresser än interna. I skolan t.ex.
Men kolla under Webmin Configuration så kan du ställa in.
Jag har också webmin på min server och det är grymt, jag kommer in från andra ip adresser än interna. I skolan t.ex.
Men kolla under Webmin Configuration så kan du ställa in.
Re: Ingen åtkommst till Webmin utifrån
Jag ska kolla upp detta när jag kommer hem. Men på vilket sätt skulle man kunna tänka sig att det är företaget som har låst det? HTTPS är annars inga problem, vi har inte några begränsningar vad det gäller IP-nummer.
Det enda jag känner till är att dom har rätt grym filtrering på "adult" och "wares" och dyligt. Kan inte ens surfa in på ex. download.com utan att det filtreras bort annonser som anses vara föbjudet material.
Det är inte bra om det är företaget som lyckats spärra mina möjligheter att komma åt min server, för det är anledningen til att jag har webmin. JAg är nämligen hemmifrån ca 1/3 av året, och vill kunna komma åt servern då!
Det enda jag känner till är att dom har rätt grym filtrering på "adult" och "wares" och dyligt. Kan inte ens surfa in på ex. download.com utan att det filtreras bort annonser som anses vara föbjudet material.
Det är inte bra om det är företaget som lyckats spärra mina möjligheter att komma åt min server, för det är anledningen til att jag har webmin. JAg är nämligen hemmifrån ca 1/3 av året, och vill kunna komma åt servern då!
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
???