Internet: på-av-på-av-på-av-etc... [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
AntY
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Internet: på-av-på-av-på-av-etc... [LÖST]

Inlägg av AntY »

Hej hej. Börjar tröttna lite smått nu. Jag har haft detta problem tidigare i 8.10 och nu även i 9.04.

Då jag slår igång datorn så slår internet på som sig bör. Dock direkt då jag försöker ladda något större (streama till spotify, se klipp på youtube, DRA NER UPPDATERINGAR, ladda ner linux mint ISO) så dör det. Om jag kör Synaptic så börjar programmet att kommunicera med servern men så fort något ska över stannar det. Om jag i terminalen kör "sudo apt-get install" så kommer jag normalt till ca. 10%.

Till på detta kommer att hela nätverket hemma störs. Jag kör trådbundet till en router som också tillhandahåller ett trådlöst nätverk och alla andra datorer störs. Routern startar nämligen om varje gång internet kraschar för mig. Jag måste också lägga in en klyscha: "det här händer inte i windows". Kör dual boot och detta inträffar inte i windows.

Vad kan problemet vara? Finns det någon där ute som kan hjälpa mig? Det är väldigt jobbigt att inte kunna dra ner uppdateringar.
Senast redigerad av 1 AntY, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Internet: på-av-på-av-på-av-etc...

Inlägg av mcNisse »

det låter underligt... vad är det för router? vad kör du för kryptering?
AntY

Inlägg av AntY »

Routern är ganska gammal. Det är en D-Link Di 614+. Det är 64-bit WEP kryptering (mest för att grannar inte ska råka ansluta av misstag) men det borde inte spela någon roll eftersom det är trådbundet jag kör. Jag har misstankar om att det är i moderkortet som felet sitter. Det är ett Gigabyte GA-EP45-DS3.
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

AntY skrev:Till på detta kommer att hela nätverket hemma störs. Jag kör trådbundet till en router som också tillhandahåller ett trådlöst nätverk och alla andra datorer störs. Routern startar nämligen om varje gång internet kraschar för mig. Jag måste också lägga in en klyscha: "det här händer inte i windows". Kör dual boot och detta inträffar inte i windows.
Luktar att du skickar något som din router inte gillar, och för att ta reda på vad detta kan vara så skulle man kunna koppla in sig med en nätverkssniffer...

Fast å andra sidan så ska inte en klient till en router kunna få den att crasha bara genom att skicka lite märklig data ::)

Hade en switch tidigare som hängde sig vid höga laster, och lösningen var att köpa en ny switch och kasta den gamla.
I ditt fall så undrar jag om du inte ska göra det samma, en router kostar inte många hundralappar.

/Johan
AntY

Inlägg av AntY »

En kompis kom med ett bra förslag: att det kunde vara port-krock. Vissa portar i routern är ju inställda till ett visst program från andra datorer på nätverket. Den visar också liknande symptom med omstart och så då det är en IP-krock.

Hur ställer man om portanvändningen för pakethenteraren?

Jag har kollat upp routern på internet och överallt står det att linux ska funka med denna.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

AntY skrev:Hur ställer man om portanvändningen för pakethenteraren?
Det gör man inte. Lika lite som du kan ställa om vilken port google.com lyssnar på.
En ip krock skulle det kunna vara men då måste du köra med statisk ip adress på någon av datorerna i nätverket.
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

AntY skrev:Jag har kollat upp routern på internet och överallt står det att linux ska funka med denna.
Det gör den, och jag har för mig att jag själv hade en sådan för något/några år sedan.
Men jag misstänkter att ditt exemplar är trasig, eller att du har triggat någon form av bugg i den.
Vem vet det kanske går att uppgradera firmware i routern?

Mvh Johan
AntY

Inlägg av AntY »

Det interna IP:t har jag konfigurerat om på alla datorer i nätverket så det är inga krockar på det. Firmware kan nog vara en bra idé då jag är tämligen dålig på att uppdatera sådant. ::)

Jag ska kolla så jag kommer hem.
AntY

Inlägg av AntY »

JA! ;D
Det var en firmware-uppdatering som krävdes. Tack för tipset jsiei97 !

Nu var det här problemet löst, bara att ta itu med nästa: ljudet. Den tråden finns här om någon är intresserad: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=39477 .
Skriv svar

Återgå till "Internet"