Inget ljud i ubuntu 9.04

Problem med att spela musik, film osv.
newbie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inget ljud i ubuntu 9.04

Inlägg av newbie »

Hej!
Har förlorat ljudet, har testat att ändra i Mixer men utan resultat. Det ser nästan ut som att mina musik & videprogram inte spelar. (Kanske är det då ett fel i programen istället). Vad göra?
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Inget ljud i ubuntu 9.04

Inlägg av corneliusbrother »

newbie skrev:Det ser nästan ut som att mina musik & videprogram inte spelar. (Kanske är det då ett fel i programen istället). Vad göra?
Tror inte att det samtidigt har blivit fel på alla program som spelar upp ljud. (Däremot, kan det vara så att ljudkortet inte sitter fast eller är trasigt? Hade liknande problem när ett ljudkort inte var inkopplat ordenligt. Låt oss hoppas att det inte är så.)

Om du postar lite info om vilket ljudkort du har så kan det underlätta jättemycket för felsökningen.
Kopiera följande till en terminal:

Kod: Markera allt

cat /proc/asound/cards
och posta resultatet här.
Själv skulle jag börja att kolla System-->Inställningar-->Ljud och leka lite med inställningarna där. Annars finns en kanonbra guide här: http://www.ubuntugeek.com/simple-guide- ... users.html
Lycka till, fråga gärna, och om du får igång det så dela gärna med dig om hur du gjorde.
newbie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av newbie »

Kod: Markera allt

christoffer@christoffer-laptop:~$ cat /proc/asound/cards
 0 [SB             ]: HDA-Intel - HDA ATI SB
                      HDA ATI SB at 0xc0400000 irq 16
Om det skulle vara ljudkortet hur listar man ut det då?
Kör en Packard Bell Easy note, med KDE4. Har försökt att hitta System-->Inställningar-->Ljud utan framgång, kanske menade du Inställningar-->volymkontroll (det har jag testat, går inte) likaså har jag testat inställningar-->Inställningar för ljudserver (pulseaudio).
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

newbie skrev:Har försökt att hitta System-->Inställningar-->Ljud utan framgång, kanske menade du Inställningar-->volymkontroll (det har jag testat, går inte) likaså har jag testat inställningar-->Inställningar för ljudserver (pulseaudio).
Åhå, jag visste inte att du körde Kubuntu, själv kör jag Gnome.
Kanske någon annan kan hjälpa till?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"