Angående min avgång
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Angående min avgång
Jag har sedan länge deklarerat min avsikt att avgå. Jag har köpt ett hus och har annat att lägga kvällar och helger på kort sagt. Hjärtat klappar fortfarande för Ubuntu, men var sak har sin tid.
Men om man ska följa CoC, LCoC eller vanligt bonnförnuft är det inte bara att knalla iväg sådär, men måste se till att det finns någon som kan ta över. Enklast vore förstås att utlysa nomineringar och val av en ny kontaktperson, men är det en sådan vi vill ha och finns det någon vettig människa som vill ha uppdraget när man sett hur folk kan bära sig åt. Ärligt talat unnar jag inte någon ett uppdrag där man förväntas uträtta storverk utan några befogenheter - det är mission impossible.
Vi måste alltså först komma fram till hur vi vill att "ledningen" ska se ut. Somliga har snackat om en styrelse och andra om en eller flera Team Leaders med lite större befogenheter.
Vi har på det här stället haft en dålig vana att skaffa oss bittra och djävliga föredettingar. Jag känner på mig att jag har anlagen, men det är inte sådan jag vill bli. Jag vill kunna komma tillbaka hit, när flytt och renovering är över. Kanske ingå i någon arbetsgrupp, kanske gräva lite djupare i tekniken än jag har hunnit under de här åren.
Så snart vi har bestämt hur det här stället ska ledas och den nya ledningen finns på plats, demokratiskt vald, lämnar jag mer än gärna över stafettpinnen.
Men om man ska följa CoC, LCoC eller vanligt bonnförnuft är det inte bara att knalla iväg sådär, men måste se till att det finns någon som kan ta över. Enklast vore förstås att utlysa nomineringar och val av en ny kontaktperson, men är det en sådan vi vill ha och finns det någon vettig människa som vill ha uppdraget när man sett hur folk kan bära sig åt. Ärligt talat unnar jag inte någon ett uppdrag där man förväntas uträtta storverk utan några befogenheter - det är mission impossible.
Vi måste alltså först komma fram till hur vi vill att "ledningen" ska se ut. Somliga har snackat om en styrelse och andra om en eller flera Team Leaders med lite större befogenheter.
Vi har på det här stället haft en dålig vana att skaffa oss bittra och djävliga föredettingar. Jag känner på mig att jag har anlagen, men det är inte sådan jag vill bli. Jag vill kunna komma tillbaka hit, när flytt och renovering är över. Kanske ingå i någon arbetsgrupp, kanske gräva lite djupare i tekniken än jag har hunnit under de här åren.
Så snart vi har bestämt hur det här stället ska ledas och den nya ledningen finns på plats, demokratiskt vald, lämnar jag mer än gärna över stafettpinnen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Re: Angående min avgång
Jag har läst alla dina förslag Urban och de är bra. Du har slitit tungt sista veckorna med förslag och motförslag, väl underbyggda av kunskap och erfarenhet.
Tyvärr finns det brister i mottagarnas kunskap och erfarenhet.
Jag tror att efter allt detta tjafs kan det bli svårt att få nya funktionärer till alla poster. Tyvärr kommer då en del av de mest högljudda in, som nya funktionärer och det blir inte bra för framtiden.
Jag har sagt mitt i nån tråd om en ev. ny organisation, men det översvallats av allt tjafs. Jag vet andra vakna och duktiga ännu icke funktionärer, som också uttryckt sin åskit om en ny organisation, att de också tröttnat snabbt.
Jag vill att du skall veta att jag sett vilket fantastiskt arbete och tålamod du lagt ner de sista veckorna för att försöka styra utvecklingen i någon slags riktning. Bra jobbat Urban!
Jag tror att efter allt detta tjafs kan det bli svårt att få nya funktionärer till alla poster. Tyvärr kommer då en del av de mest högljudda in, som nya funktionärer och det blir inte bra för framtiden.
Jag har sagt mitt i nån tråd om en ev. ny organisation, men det översvallats av allt tjafs. Jag vet andra vakna och duktiga ännu icke funktionärer, som också uttryckt sin åskit om en ny organisation, att de också tröttnat snabbt.
Jag vill att du skall veta att jag sett vilket fantastiskt arbete och tålamod du lagt ner de sista veckorna för att försöka styra utvecklingen i någon slags riktning. Bra jobbat Urban!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ok, upplys oss okunniga då webaake, vi oerfarna medlemmar som irrar runt här och ingenting kan. Du och Urban har ju tydligen en kunskap och insikt som vi saknar.webaake skrev:Jag har läst alla dina förslag Urban och de är bra. Du har slitit tungt sista veckorna med förslag och motförslag, väl underbyggda av kunskap och erfarenhet.
Förklara då för mig webaake, vad är det Urban och du vill göra.
Kan du kort sammanfatta Urbans alla motioner så vi övriga oxå kan få en helhetsbild av, vad är det Urban vill genomföra här.
Tack!
Ja, det kan jag;
Urban har försökt framföra ett processperspektiv Med glasögonen "process" ser man allting som ett flöde av idéer, problem, lösningar, människor. En flod av rörelse. Frågan blir då hur skapa riktning? Hur skapa struktur? Urban har idéer för detta, bra idéer.
Mina glasögon är "Projektidé", Utifrån den teorin blir begrepp som målgrupp, kompetens, värderingar, organisation viktiga.
Andra glasögon som föreslagits är "Traditionell svensk förening", "Total demokrati" m fl.
Jag kommer inte ens ihåg vilken tråd jag skrev om Projektidén längre. Det spelar ingen roll heller. De mest högljudda skriker ändå bara 'flum' när någon nämner vedertagna organisationsteoretiska begrepp. Eller byråkrati. Eller stark ledning! Eller maktgalen ledning!
Ni får för f-sen ha vilken organisation ni vill! Jag skall kompilera nya kärnor! Det finns annat att göra!
Jag kan säga en sak med absolut säkerhet; den nya organisationen kommer att spegla medvetandenivån hos de som aktivit deltagit i debatten, speciellt de som skrikit högst. Det bådar inte gott.
Urban har försökt framföra ett processperspektiv Med glasögonen "process" ser man allting som ett flöde av idéer, problem, lösningar, människor. En flod av rörelse. Frågan blir då hur skapa riktning? Hur skapa struktur? Urban har idéer för detta, bra idéer.
Mina glasögon är "Projektidé", Utifrån den teorin blir begrepp som målgrupp, kompetens, värderingar, organisation viktiga.
Andra glasögon som föreslagits är "Traditionell svensk förening", "Total demokrati" m fl.
Jag kommer inte ens ihåg vilken tråd jag skrev om Projektidén längre. Det spelar ingen roll heller. De mest högljudda skriker ändå bara 'flum' när någon nämner vedertagna organisationsteoretiska begrepp. Eller byråkrati. Eller stark ledning! Eller maktgalen ledning!
Ni får för f-sen ha vilken organisation ni vill! Jag skall kompilera nya kärnor! Det finns annat att göra!
Jag kan säga en sak med absolut säkerhet; den nya organisationen kommer att spegla medvetandenivån hos de som aktivit deltagit i debatten, speciellt de som skrikit högst. Det bådar inte gott.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Lyssna på webaake, han är proffs på det här med organisationer, där jag är en glad amatör, som inte lyckats få en blund i ögonen på personaldagarna på jobbet
Andra verkar ha haft lättare att somna.
Sen Åke, kan vi kompilera kärnor, vi blir nästan grannar om jag förstått saken rätt.

Sen Åke, kan vi kompilera kärnor, vi blir nästan grannar om jag förstått saken rätt.
Nästan grannar! Jag tänkte just att det kan vara mycket viktigare att ta en öl tillsammans än att hänga i ett forum. Kanske t o m viktigare än att kompilera en kärna?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
webaake skrev:Ja, det kan jag;
Det var inte bra skrivet "medvetandenivån" är inte detta överdrivet. Är inte processmetoden en synbar illusion för något som kan beskrivas mycket enklare. Som jag ser på processmetoden räknas den inte som någon större upptäkt eller merit i Lund eller Uppsala. Men det är kanske en stor och viktig upptäckt för
högskolan i Kalmar. De ligger lite efter sin tid. Jobba hårdare Kalmar. Men det klart för de som inte läser mellan raderna och tänker själva är detta en guru (En guru har en väldigt utvecklad andlig kapacitet som gör att de kan förmedla och lära ut till sina lärjungar om hur man når oändlig framgång) som har talat.
Medvetandenivån: Med andra ord idiot förklarar du en massa personer. De här bådar inte gott.
Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
@Pink Panther:
Du förstod inte mitt metaperspektiv: att man kan olika perspektiv på vårt fourm och Ubuntu-Sverige. Jag kallar det glasögon. Jag har mina glasögon, Urban har sina. De är olika. Inte tjafsar vi om det?
Urbans perspektiv är briljant applicerat på precis rätt situation. En definition av kreativitet är att använda grejer på rätt plats i rätt tid. Urbans sätt att framföra sina terorier är kreativit och högst passande.
Att då framföra kritik om en teoris ålder, som du gör PP, är totalt utanför ramarna. Gå till biblioteket och läs på! Återkom med fakta, konstruktivitet och en trevlig ton.
Kolla på hyllan "Organisationsteori".
Du förstod inte mitt metaperspektiv: att man kan olika perspektiv på vårt fourm och Ubuntu-Sverige. Jag kallar det glasögon. Jag har mina glasögon, Urban har sina. De är olika. Inte tjafsar vi om det?
Urbans perspektiv är briljant applicerat på precis rätt situation. En definition av kreativitet är att använda grejer på rätt plats i rätt tid. Urbans sätt att framföra sina terorier är kreativit och högst passande.
Att då framföra kritik om en teoris ålder, som du gör PP, är totalt utanför ramarna. Gå till biblioteket och läs på! Återkom med fakta, konstruktivitet och en trevlig ton.
- Urban Anjar
- Kontakt:
+1webaake skrev:Nästan grannar! Jag tänkte just att det kan vara mycket viktigare att ta en öl tillsammans än att hänga i ett forum. Kanske t o m viktigare än att kompilera en kärna?
"Keep it simple"webaake skrev:@Pink Panther:
Brukar vara en bra formel för att få något att fungera, ju enklare något kan göras, desto bättre. Så, varför krångla till det så?
"Motion om Processer"
Som att införa dagordning med tillhörande motioner...för ett kafferep.
- Du kan detta bäst,
- Och du är rätt man här.
- Nu kör vi
Svårare än så behöver det inte vara. Och bästa drivmotorn är att brinna för det man gör.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
_______________________________________________________________________________________________________________________webaake skrev:@Pink Panther:
Ja! Det skall jag göra. För nu skall jag städa. Hoppas att jag hittar något om organisationsteori, men kanske finner jag bara dammråttor.
Jag kallar det glasögon. Jag har mina glasögon.
Jag förstod!
Men för bövelen kom ner på jorden. Det är helt vanliga människor vi talar med. Använd ett språk som passar alla. Stava fel, gör fel, gör bort dig och försök vara rolig.
Vi har så mycket att vinna på att komma ner från våra självutnämnda piedestaler.
Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Ingår processer, delprocesser, motioner och prepositioner i städningen?Pink Panther skrev:För nu skall jag städa. Hoppas att jag hittar något om organisationsteori, men kanske finner jag bara dammråttor.
Jag kallar det glasögon. Jag har mina glasögon.
Jag förstod!
Men för bövelen kom ner på jorden. Det är helt vanliga människor vi talar med. Använd ett språk som passar alla. Stava fel, gör fel, gör bort dig och försök vara rolig.
Vi har så mycket att vinna på att komma ner från våra självutnämnda piedestaler.
Pink Panther

Urban och Webaake, lägg ned krånglet.
Precis min poäng; det vissa kallar teorier och problemlösningar, kallar andra krångel.
För övrigt har jag ingen humor.
- bbauto
Öl är aldrig fel, men det ena utesluter väl inte det andra -skål-webaake skrev:Nästan grannar! Jag tänkte just att det kan vara mycket viktigare att ta en öl tillsammans än att hänga i ett forum. Kanske t o m viktigare än att kompilera en kärna?

PS! Tråkigt med allt tjafs, håller mig helst utanför...
Kan dessa appliceras utanför forumet och organisationen kanske? Det blir mindre krångel på det viset.webaake skrev:Precis min poäng; det vissa kallar teorier och problemlösningar, kallar andra krångel.
Vi diskuterar denna organisation och detta forum. Här behövs struktur. Vilken?
Jag har inte tid med er längre. Jag skall kompilera 2.6.30 nu. Och Xfce 4.6.2, Och SMPlayer SVN. Och rtorrent SVN. Och HandBrake SVN.
Kanske testa Gentoo eller Arch?
Jag har inte tid med er längre. Jag skall kompilera 2.6.30 nu. Och Xfce 4.6.2, Och SMPlayer SVN. Och rtorrent SVN. Och HandBrake SVN.
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
men man får anstänga sig lite ibland också hur andra tänker innan man skippar det.
jag tror webaake har fattat grejen här.men ska inte haka upp sig på enskilda ord och meningar i de olika förslagen som är rätt lika.
Det är självklart att man behver ngn sorts ide om hur man ska styra, och det finns redan angivit i ubuntureglerna hur.
byt ut: process mot (ungefär): förlopp eller vilka olika steg behövs, eller funktion, eller arbetsuppgift. tex
byt ut: team mot självstyrande grupp,eller arbetsgrupp
osv.
sen är det upp till alla som vill att rösta vilket förslag man tror fungerar bäst.
jag tror webaake har fattat grejen här.men ska inte haka upp sig på enskilda ord och meningar i de olika förslagen som är rätt lika.
Det är självklart att man behver ngn sorts ide om hur man ska styra, och det finns redan angivit i ubuntureglerna hur.
byt ut: process mot (ungefär): förlopp eller vilka olika steg behövs, eller funktion, eller arbetsuppgift. tex
osv.
sen är det upp till alla som vill att rösta vilket förslag man tror fungerar bäst.
Senast redigerad av 1 janne-5011, redigerad totalt 19 gånger.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Enklast möjliga?webaake skrev:Vi diskuterar denna organisation och detta forum. Här behövs struktur. Vilken?
Jag tror att jag kan ha en ide om hur det skulle kunna se ut, som jag postar sen.
Förslaget bygger egentligen bara på en sak, men det får du se sen.
Som Hund och många andra säger, varför krångla till det? Gör det enkelt så att alla förstår istället. Hur många har inte frågat om Urbans förslag och begriper ingenting av dessa trådar?janne-5011 skrev:men man får anstänga sig lite ibland också hur andra tänker innan man skippar det.
osv.
Då får man göra om så att alla förstår.
SÅ stora är vi inte att vi behöver krångla som om det gällde ett storföretag med hundratusentals anställda i länder världen över.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Precis, varför göra en enkel sak komplicerad? Övergår allt sunt förnuft.