Grafikdrivrutiner i Ubuntu 9.04 Live

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Frila
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Grafikdrivrutiner i Ubuntu 9.04 Live

Inlägg av Frila »

Jag vill testa Ubuntu 9.04 på lite olika maskiner och har valt att skapa en USB-sticka som jag bootar på och kör "persistens" Live.

Denna funkar bra och inställningar bibehålls som de ska. Nackdelen med att köra denna Live är ju att alla drivrutiner inte installeras för fullt grafikstöd. När jag försöker aktivera avancerade skrivbordsfunktioner får jag meddelandet att det saknas drivrutiner mm.

När jag senast installerade Ubuntu 9.04 full version i Virtual Box så funkade allt som det skulle. Jag behövde alltså inte fundera på vilka filer som behövs för fullt grafikstöd.

Kan någon kanske tipsa mig om hur man går till väga för att veta vad som behövs som tillägg för att få igång grafiken fullt?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Grafikdrivrutiner i Ubuntu 9.04 Live

Inlägg av HOLMEN »

Kör du Ubuntu ifrån en LiveCD så ska det gå att installera drivrutiner (antar att du menar properietära drivrutiner. tex AMD eller nVIDIA för grafikkort), men de sparas ju som sagt inte. De brukar även behövas en omstart när man installerat dem och då är jag ju tillbaka på noll igen.

Att det fungerat i VirtualBox är för att det är precis så det ska vara. VirtualBox är ett OpenSource projekt och för grafikkortet som den emulerar finns drivrutinerna för i Linux-kärnar. Precis som det är med Intel-kretsar.

Du skulle kunna lägga till de drivrutiner som du behöver på Ubuntu skivan igenom att använda UCK och bygga den själv: http://ubuntu.se/portal/index.php?view= ... &Itemid=67
Användarvisningsbild
Frila
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Grafikdrivrutiner i Ubuntu 9.04 Live

Inlägg av Frila »

Det är inga problem att spara inställningarna eftersom jag kör med "persistens" USB där alla installationer och inställningar sparas. (http://www.pendrivelinux.com/usb-ubuntu ... l-windows/).
Problemet kommer när jag väljer System -> Administration -> Hardware Drivers och försöker installera de proprietära drivrutinerna för mitt ATI-kort. Allt ser bra ut, installationsmeddelanden säger att de installerades. När jag sedan startar om låses skärmen helt med knasiga tecken. Då är det bara ctrl-alt-del eller strömbrytaren som gäller :'(.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"