Motion om Supportgrupp och supportprocess

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion om Supportgrupp och supportprocess

Inlägg av Kattskrället »

Diskussion och kompromiss lär aldrig leda fram till ett beslut i motionsfrågan, det vet vi redan av erfarenhet här på se.org.

Det blir den vanliga svängen med ett evigt ältande fram och tillbaka...men har vi tur så kanske vi kan nå fram till en uppgörelse....om ett par år eller så.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev:Diskussion och kompromiss lär aldrig leda fram till ett beslut i motionsfrågan, det vet vi redan av erfarenhet här på se.org.

Det blir den vanliga svängen med ett evigt ältande fram och tillbaka...men har vi tur så kanske vi kan nå fram till en uppgörelse....om ett par år eller så.
Aha, du sitter med facit i handen? ;)

Klart att det tar en evig tid om man hellre trycker i skyttegravar än vid förhandlingsbordet. :P

Finns det en vilja från alla håll att uppnå en lösning så kommer det att bli en lösning. Om å andra sidan inte viljan finns så hjälper det inte hur fina motioner man lägger fram, det blir ändå ingenting av det hela. Jag hoppas och tror att det inte är på sistnämnda viset, att vi alla vill ha en hållbar lösning som är hyfsat förankrad, men det uppnås knappast genom låsta positioner utan genom att ge och ta, dvs kompromiss.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Har man gemenskapens bästa för ögonen så finns det inte så stort förhandlings utrymme kvar. Det kapitalet äts sakta men säkert upp i takt med var medlem som lämnar siten och inte kommer åter.

Hur många förtroendevalda är aktiva här på daglig basis?

Hur många administratörer/moderatorer är här på daglig basis? (Är många moderatorer som man inte ser här längre. Varför?)

Hur många av medlemmarna som kan räknas som aktiva är här på daglig basis? (Jag själv räknar mig inte som aktiv då jag inte tillför något i supporten.)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:Jag föreslår att processinriktningen påbörjas genom att vi inrättar en supportgrupp ansvarig för supportprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nominering och val av supportansvarig påbörjas
2.Att supportansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till supportgruppen
3.Att supportansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för supportprocessen
4.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
5.Att supportansvarig får rätt att ställa krav på teknik, moderering, design och annat som krävs för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.
6.Att supportansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
7.Att supportgruppen fortsättningsvis inom sig väljer supportansvarig var sjätte månad. Supportansvarig kan väljas om.
8.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa supportgruppen eller utlysa val av ny supportansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Det är väl det första förslaget du bör jobba med UA !
Alla är överens om att supporten är det absolut viktigaste i vårt LoCo.
Lägg gärna fram en tidsplan på hur lång tid det kan tänkas ta att genomföra förslaget.
T.ex om det tar 3 veckor eller 3 månader eller 3 år.
Vi vanliga medlemmar är inte bortskämda med snabba genomförande av förslag som kommer från ledningen...
Nu har har du chansen att visa vad du går för!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Eftersom alla tycks vara överens om att vi ska ha någon form av supportgrupp enligt mitt eller något annat liknande förslag borde vi redan nu kunna börja fundera på vem som skulle kunna vara lämplig att ansvara för den och dra igång ett nomineringsförfarande, där vi kan föreslå kandidater och där kandidaterna kan föreslå sig själva. Givetvis "under förutsättning att", men så gör man ju med platsannonser också ibland. Säg en vecka för nomineringar, en vecka för själva valet. Sen behöver väl den valda ytterligare en vecka för att hjälpligt bemanna sin grupp. Tre veckor om jag summerat rätt.

Låt oss fundera under dagen på om vi kan göra på det här viset - det är ju onekligen lite okonventionellt, men om ingen kommer med några seriösa invändningar borde vi kunna starta nomineringen under morgondagen. Givetvis kan man redan nu börja fundera på bra namn, själv tänker jag på Eyerouge...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Eftersom alla tycks vara överens om att vi ska ha någon form av supportgrupp enligt mitt eller något annat liknande förslag borde vi redan nu kunna börja fundera på vem som skulle kunna vara lämplig att ansvara för den och dra igång ett nomineringsförfarande, där vi kan föreslå kandidater och där kandidaterna kan föreslå sig själva. Givetvis "under förutsättning att", men så gör man ju med platsannonser också ibland. Säg en vecka för nomineringar, en vecka för själva valet. Sen behöver väl den valda ytterligare en vecka för att hjälpligt bemanna sin grupp. Tre veckor om jag summerat rätt.

Låt oss fundera under dagen på om vi kan göra på det här viset - det är ju onekligen lite okonventionellt, men om ingen kommer med några seriösa invändningar borde vi kunna starta nomineringen under morgondagen. Givetvis kan man redan nu börja fundera på bra namn, själv tänker jag på Eyerouge...
Det är bråttom nu att visa sig duktig nu, i "stulna" fjädrar.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Eftersom alla tycks vara överens om att vi ska ha någon form av supportgrupp enligt mitt eller något annat liknande förslag...
Är bara du som snackat om en supportgrupp eller "liknande".

Det som däremot fått lite uppmärksamhet har ingenting med organisation eller hierakier alls att göra - att ge aktiva supportrar moderatorrättigheter, punkt slut.

Du gillar ju att formulera dig i skrift (och det finns gott om inspiration häromkring) men du måste väl inse att dina inlägg klingar ganska falskt och verklighetsfrånkopplade?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:men du måste väl inse att dina inlägg klingar ganska falskt och verklighetsfrånkopplade?
Är det falskt och verklighetsfrämmande att satsa på supporten och att peka ut den som ett av våra fyra viktigaste arbetsområden, så bjuder jag gärna på det.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:men du måste väl inse att dina inlägg klingar ganska falskt och verklighetsfrånkopplade?
Är det falskt och verklighetsfrämmande att satsa på supporten och att peka ut den som ett av våra fyra viktigaste arbetsområden, så bjuder jag gärna på det.
lol, ytterligare exempel på att du tar kritik mot dig som person och ditt agerande och låtsas att det handlar om dina idéer som ändå ingen begeriper sig på nog för att kunna föra en konstruktiv diskussion om det.

Alltså, jag är väldigt intresserad av skriven text och hur man kan använda den i bl.a. marknadsföring. Har jobbat med specifikt det som student. Hur du formulerar dig i skrift (du kan iofs vara lyckligt omedveten om det) visar rätt tydligt hur du undviker att svara på kritik genom att låtsas som att kritiken helt eller delvis gäller något mindre kontroversiellt och känsligt.

Tidigare har du gjort det relativt diskret varför det var så svårt att få några vettiga svar (varför jag lackade ur sist) men nu står ju halva aktiva forumet och pekar på exempel efter exempel.

Kan du inte bara vara "ubuntu" och göra slut på den här farsen en gång för alla? Gruppen med nejsägare kallas IRL för opposition och när de blir många brukar man låta dem ta över.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det skulle iofs vara spännande att se denna så kallade "opposition" försöka komma överens inbördes och genomföra någonting, men så illa vill jag inte Ubuntu Sverige. Några vill ha En Stark Ledare och några andra vill inte att någon bestämmer någonting. Ert enda program är att prata sönder verksamheten här. Fy fan!

Här finns ett gäng med konstruktiva förslag från flera olika medlemmar. Du borde vara smart nog att ignorera högen med skitpratare och bidra med någonting konstruktivt.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:Det skulle iofs vara spännande att se denna så kallade "opposition" försöka komma överens inbördes och genomföra någonting, men så illa vill jag inte Ubuntu Sverige. Några vill ha En Stark Ledare och några andra vill inte att någon bestämmer någonting. Ert enda program är att prata sönder verksamheten här. Fy fan!

Här finns ett gäng med konstruktiva förslag från flera olika medlemmar. Du borde vara smart nog att ignorera högen med skitpratare och bidra med någonting konstruktivt.
Högen med skitpratare, är det de som kommer med kritik tycker du? Då förmodar jag att du menar helt obefogad kritik givetvis? Om du svarar, så tänk dig noga för.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Det skulle iofs vara spännande att se denna så kallade "opposition" försöka komma överens inbördes och genomföra någonting, men så illa vill jag inte Ubuntu Sverige. Några vill ha En Stark Ledare och några andra vill inte att någon bestämmer någonting. Ert enda program är att prata sönder verksamheten här. Fy fan!

Hehe, bara för att vi inte fyller "senaste inläggen" listorna betyder det inte att vi inte bidrar:

Mitt förslag: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39845
"Oppositionens" förslag: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39856

Det börjar bli rätt underhållande att läsa allt ditt skitsnack, särskilt nu när alla ser det. Men nu råkar jag vara den mest envisa "skitprataren" av alla och jag menar att det enda som kommer att fungera här är en total jävla utstädning där varken du eller jag har någon meningsfull roll längre. Därav rekryteringssidan.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det var ett gäng som kom med ett förslag... Men den diskussionen kapades och tjatades sönder, spammades med andras motioner och jag vet inte vad... Dom gav upp eftersom det dom jobbat på med något hundratal mantimmar, det var helt fel tydligen.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det skulle vara ännu mer spännande om någon medlem ställde upp på din sida.
Vad jag kan se är du väldigt väldigt väldigt ensam just nu, eller hur?
Utanför ämnet: Tänk lite på nätetiketten! Svordomar är inte speciellt trevligt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:Det var ett gäng som kom med ett förslag... Men den diskussionen kapades och tjatades sönder, spammades med andras motioner och jag vet inte vad... Dom gav upp eftersom det dom jobbat på med något hundratal mantimmar, det var helt fel tydligen.
Nädå, ert förslag hade en del klara förtjänster, men man måste tåla att svara på frågor om sitt förslag och se det jämföras mot andras. Fegt att dra tillbaka det kan jag tycka att det var däremot. Tolkar man sakliga diskussioner kring ens förslag som SPAM har man en lite förvriden demokratisyn tycker jag.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Från:
Urban Anjar skrev:Det skulle iofs vara spännande att se denna så kallade "opposition" försöka komma överens inbördes och genomföra någonting...
Till:
Urban Anjar skrev:
farmfield skrev:Det var ett gäng som kom med ett förslag... Men den diskussionen kapades och tjatades sönder, spammades med andras motioner och jag vet inte vad... Dom gav upp eftersom det dom jobbat på med något hundratal mantimmar, det var helt fel tydligen.
Nädå, ert förslag hade en del klara förtjänster, men man måste tåla att svara på frågor om sitt förslag och se det jämföras mot andras. Fegt att dra tillbaka det kan jag tycka att det var däremot. Tolkar man sakliga diskussioner kring ens förslag som SPAM har man en lite förvriden demokratisyn tycker jag.
Lägg ner det här nu, jag tror inte ens att Bibelns motsägelser är så här tydliga eller täta efter varandra?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Från:
Urban Anjar skrev:Det skulle iofs vara spännande att se denna så kallade "opposition" försöka komma överens inbördes och genomföra någonting...
Till:
Urban Anjar skrev:
Lägg ner det här nu, jag tror inte ens att Bibelns motsägelser är så här tydliga eller täta efter varandra?
Ja, men de lyckades nog inte hålla sams så länge att de kunde driva sitt förslag fram till omröstningen ens.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Nädå, ert förslag hade en del klara förtjänster, men man måste tåla att svara på frågor om sitt förslag och se det jämföras mot andras. Fegt att dra tillbaka det kan jag tycka att det var däremot. Tolkar man sakliga diskussioner kring ens förslag som SPAM har man en lite förvriden demokratisyn tycker jag.
Det hade inte spelat någon roll vilket förslag vi hade lagt. Hade vi föreslagit en TeamLeader eller två så hade du föreslagit en styrelse.

Och vi var helt överens om att dra tillbaka förslaget eftersom vi inte ansåg det värt att driva vidare när vad som kunde ha varit en vettig diskussion i tråden urartade till en desperat IT-teknikers sista strid om en titel.

Och vill du att alla skriver varför vi drog tillbaka tråden, en och en, som svar på din fullkomligt felaktiga anklagelse om att vi inte kommer överens?

PS/ När kommer siffrorna på att verksamheten är så aktiv och frodig som någonsin förresten? Och glöm inte att vi pratar siffror på aktiva användare o.s.v... /DS
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:
Vad jag vet så kan det här kallas för spam > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=39884
Det är ett bortmodererat halvmeter långt inlägg från UA som han spammade en motion med > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39856
UA måste garanterat vara den kontaktperson/teamleader som har flest bortmoderade inlägg genom tiderna i ett linuxforum.
Det är något för HakanS att kolla upp, HakanS som tydligen gillar statistik eftersom han talar om att en medlem tillbringat 13.5 timmar på vårt forum.
Vi har alla våra hobbies...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Från:
Till:
Urban Anjar skrev:
Ja, men de lyckades nog inte hålla sams så länge att de kunde driva sitt förslag fram till omröstningen ens.
Ok, så hela det här argumentet vilar på din spekulation i att de faktiskt inte enhälligt plitat ner en halv roman med förslag med rätt snygg layout? Du skriver "fösöka komma överens" i citatet ovan, så vad fan har det för betydelse då om de tröttnade på att leka 20 frågor?

Relevant: folk försöker komma med realistiska förslag och spenderar lång tid på att formulera sig bra.
Irrelevant: att de blir trötta på att försvara och förklara idéer som i sig ändå är rätt tydliga.

Utanför ämnet: Kattskrället, läste din tråd och få bara beklaga. Jag har försökt med såna ett par gånger själv men nu är jag fan förbannad igen.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"