Grip hittar inte min CD/DVD spelare

Problem med att spela musik, film osv.
MIMER
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Grip hittar inte min CD/DVD spelare

Inlägg av MIMER »

Kör Ubuntu 8.10.
Har hittat det fina programmet Songbird för att organisera min musiksamling. (Det är nytt och kan bli en MediaMonkey-killer!!) Men det rippar inte CD till FLAC.
Har tittat på flera program som fungerar, men är mest förtjust i GRIP som har bra inställningar för metadata i taggar mm.
Grip installerar bra men jag kan inte få det att hitta den optiska enheten!
Prövar olika inställningar i programmets inställningar, men får bara svaret: Cannot initialaze player!!
Soundjuicer hitter spelaren utan vidare!
När jag lägger in en CD i spelaren öppnar ett fönster där jag kan välja vad jag vill göra. Ingenstans där finns alternativen Grip eller Songbird med.

Någon som har tips eller förslag på lösning?
Användarvisningsbild
khelben1979

Re: Grip hittar inte min CD/DVD spelare

Inlägg av khelben1979 »

Grip är ett grymt program! Jag har använt det själv, men det var väldigt länge sedan och jag hade t.o.m glömt att det hette så. Intressant.

Här har du lite dokumentation för Grip iallafall: http://nostatic.org/grip/doc/index.html Kanske att det är felkonfigurerat? Alternativt att det behövs några extra paket som du saknar, kanske?
MIMER

Inlägg av MIMER »

Hej och tack för tips.
Har bytt upp mig till Ubuntu 9.04. Har också kollat i synaptic, men det finns bara ett paket som heter något med Grip.
Har kollat i filsökaren Nautilus efter exakta sökvägen till min CD-spelare, och prövat att skriva in den. Har också tittat på hjälpsidan i programmet och dokumentationen men hittar inte något avgörande. Det verkar som programmet inte hittar spelaren. Andra program som Totem och Rythmbox t.ex har inga problem att spela mina CD!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Här lite tips:

https://www.linuxquestions.org/question ... ad-156281/

Bl a att starta grip från terminalen och kolla vad det säger då.

Har du testat att lägga in /dev/cdrom0 i grips inställningar för device?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
MIMER

Inlägg av MIMER »

Hej, tack för tips,

Starta programmet från terminal eller som vanligt från meny ger samma dialogruta. "Error: Unable to initialize [cdda://sr0/]

Har kollat i Nautilus och min CD spelare heter så. Har i och för sig provat några andra förslag. Alla med samma Error dialog som svar.
Ber jag programmet att scanna discen igen savara den "No Disc".
Prövade också enligt länken att ändra i .grip filen via gedit. Men det ger bara samma resultat som att ändra i Grips config-flik för inställning av device.
Har redan prövat att ominstallera.

Saknar jag något litet paket?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Har du testat /dev/cdrom0 då? cdrom0 är standard såvitt jag vet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Grip är en gammal hederlig trotjänare som faktiskt är riktigt bra och fram till nyligen så körde jag också Grip. Nu har jag hittat hem med Audex istället som känns mer modern, inte minst för att den är QT4-baserad och bygger på kde4 vilket jag kör och integreras bra. Audex har även stöd för hämtning av albumomslag, metataggar och självklart cddb-data som hämtas. Kan koda till mp3, flac, faac, ogg och wav med enkla färdiga profiler eller så kan man ställa in egna inställningar. Värt en titt för den som inte räds kde4 och qt4-apps... :)

Kan också tillägga att senaste Audex (just nu 0.71b2) finns på min repo för jaunty: http://philip.magicalforest.se
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
MIMER

Inlägg av MIMER »

Har nu provat och får den vanliga dialogrutan:
"Error: Unable to initialize [/dev/cdrom0]"

Jag har två CD-spelare i datorn jag har provat båda med /dev/cdrom0 och /dev/cdrom1.
När jag matar in en CD hittar datorn omedelbart skivan och frågar i vilket program jag vill spela den. (Spelar fint i t.ex Rythmbox).
Där kan jag också välja "Öppna med ett annat program", och får en lång lista med program på datorn. Där finns flera dubbletter av tex skivbrännare Brasero mm.
Men där finns inte Grip att välja! Känns som Grip finns lite vid sidan om, och inte har integrerat sig riktigt.

I Filbläddraren har jag letat efter min CD-spelare. Inte svårt att hitta. Till vänster under platser klickar jag på "Ljudskiva" (det ligger en CD i spelaren). Då kommer följande meddelande som kanske kan vara en ledtråd:

Fel: DBus error org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name :1.91 was not provided by any .service files
Välj en annan visare och försök igen.

Har också kollat tipset med Audex. Har inte KDE (Ubuntu 9.04) men den fanns i Ubuntuförrådet och har installerat sig och öppnar sig bra, och ser trevlig ut. Ok för att den är modernare, jag använder gärna den istället.
MEN, samma problem här. "Drive error" och ingen kontakt med spelaren! Har provat med ovan filnamn (och en del andra) utan resultat.
Phhhuu!!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"