Fråga om partitioner
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Fråga om partitioner
Jag sitter och leker med Ubuntu för att lära mig hur saker och ting fungerar. Jag har kommit på en fråga rörande hur man bör partitionera sina hårddiskar som jag inte hittat något entydigt svar på nätet om.
Jag har dualboot med Windows XP + Ubuntu på en disk. Ubuntu är uppdelat i Root, Swap och Home, allt enligt rekommendationer.
Förutom detta har jag en andra intern hårddisk som jag använder för backup. En partition på denna är för Ubuntu. Denna är formaterad i Ext 3.
Nu till frågan:
När jag installerar Ubuntu, bör partitionen på den andra disken monteras, och i så fall under vilken beteckning?
Jag har testat fram och tillbaka. Om jag inte monterar den har jag tillgång till hela partitionen och kan lagra de filer jag vill, hur jag vill. Jag har också testat att partitionera den som /var (betyder väl ungefär blandad data???). Då "försvann" den in i filsystemet. På den ligger då under /var i filträdet flera olika mappar med olika namn. en av dem heter backups. Jag antar att Ubuntu menar att det är här jag bör lägga mina backuper.
Jag skulle nog föredra att ha det som den första varianten, utan att montera disken på förhand. Då har jag koll på vad som finns där och slipper en del "onödiga" mappar på disken.
Jag antar att man kan göra på båda sätten, vilket är att rekommendera, eller finns det andra sätt som är bättre? Som sagt partitionen används för backuper så datasäkerhet är det viktigaste.
Jag har dualboot med Windows XP + Ubuntu på en disk. Ubuntu är uppdelat i Root, Swap och Home, allt enligt rekommendationer.
Förutom detta har jag en andra intern hårddisk som jag använder för backup. En partition på denna är för Ubuntu. Denna är formaterad i Ext 3.
Nu till frågan:
När jag installerar Ubuntu, bör partitionen på den andra disken monteras, och i så fall under vilken beteckning?
Jag har testat fram och tillbaka. Om jag inte monterar den har jag tillgång till hela partitionen och kan lagra de filer jag vill, hur jag vill. Jag har också testat att partitionera den som /var (betyder väl ungefär blandad data???). Då "försvann" den in i filsystemet. På den ligger då under /var i filträdet flera olika mappar med olika namn. en av dem heter backups. Jag antar att Ubuntu menar att det är här jag bör lägga mina backuper.
Jag skulle nog föredra att ha det som den första varianten, utan att montera disken på förhand. Då har jag koll på vad som finns där och slipper en del "onödiga" mappar på disken.
Jag antar att man kan göra på båda sätten, vilket är att rekommendera, eller finns det andra sätt som är bättre? Som sagt partitionen används för backuper så datasäkerhet är det viktigaste.
Re: Fråga om partitioner
Hej! Jag har också två hårddiskar på min ena dator. På den första hårddisken (sda) ligger root, home och swap. På den andra (sdb) ligger /data. I katalogen data har jag skapat en katalog som jag har rättigheter till. Den lägger jag som ett bokmärke under Platser i panelen.
Det funkar bra för mig.
Det funkar bra för mig.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Personligen tycker jag inte att man bör lägga sin backup under /var, gör man en ominstallation av root-systemet men vill behålla /home, så skrivs ju backup'en över.Pavel skrev:Jag sitter och leker med Ubuntu för att lära mig hur saker och ting fungerar. Jag har kommit på en fråga rörande hur man bör partitionera sina hårddiskar som jag inte hittat något entydigt svar på nätet om.
Nu till frågan:
jag skulle istället skapat en katalog under /mnt kallad data och några underkataloger varav backup är en, och sen monterat 2a hårddiskens ext3 partition till /mnt/data. Använder du sen ex. sbackup så anger du /mnt/data/backup som målkatalog.
Öppna System->Administration->Partitionsredigeraren (kontrollera vad din datapartition kallas ex. /dev/sdb2)
sudo mkdir /mnt/data
sudo gedit /etc/fstab (redigera filen fstab och lägg till)
/dev/sdb2 /mnt/data ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
Starta om datorn...
sudo mkdir /mnt/data/backup
Backa upp filer till målkatalogen /mnt/data/backup...
-
Hej!
Efter att ha testat bbautos förslag kom jag fram till att jag nog hellre vill ha det som jag hade det tidigare, en ext3 partition som ligger lite "utanför" systemet och som jag kan montera vid behov. bbautos förslag innebär att det blir en del "lås" för partition och backupmappar. Jag arbetar ofta med stora filer, bilder och liknande som jag "skyfflar" mellan backupmappar och Home. Jag brukar sedan ta manuell backup bara på de filer jag ändrat. Automatisk backup på hela mappar betyder 10-30 GB, vilket tar en evighet. Därför fungerar det nog bäst för mig att ha det som jag hade det med en "lös" partition vid sidan av. Jag kan ju bokmärka speciella mappar i denna som Hylas.
Jag kanske får be bbauto om litet ytterligare hjälp med en instruktion om hur man tar bort de förändringar jag gjorde med ditt förslag, jag får väl ändra tillbaka i fstab, men behöver jag ge ytterligare kommandon för att komma tillbaka? De andra instruktionerna var litet för avancerade för mig för att jag ska kunna återställa på egen hand.
Det var tur att jag ställde min fråga. Annars hade jag kanske lagt mina backuper i /var och sedan blivit "glatt" överraskad den dag jag kommer att behöva installera om Ubuntu... Det verkar vara en farlig lösning som man förespråkar från officiellt håll (om det nu finns något officiellt i Ubuntuvärlden).
Tack för förslag och info!
Efter att ha testat bbautos förslag kom jag fram till att jag nog hellre vill ha det som jag hade det tidigare, en ext3 partition som ligger lite "utanför" systemet och som jag kan montera vid behov. bbautos förslag innebär att det blir en del "lås" för partition och backupmappar. Jag arbetar ofta med stora filer, bilder och liknande som jag "skyfflar" mellan backupmappar och Home. Jag brukar sedan ta manuell backup bara på de filer jag ändrat. Automatisk backup på hela mappar betyder 10-30 GB, vilket tar en evighet. Därför fungerar det nog bäst för mig att ha det som jag hade det med en "lös" partition vid sidan av. Jag kan ju bokmärka speciella mappar i denna som Hylas.
Jag kanske får be bbauto om litet ytterligare hjälp med en instruktion om hur man tar bort de förändringar jag gjorde med ditt förslag, jag får väl ändra tillbaka i fstab, men behöver jag ge ytterligare kommandon för att komma tillbaka? De andra instruktionerna var litet för avancerade för mig för att jag ska kunna återställa på egen hand.
Det var tur att jag ställde min fråga. Annars hade jag kanske lagt mina backuper i /var och sedan blivit "glatt" överraskad den dag jag kommer att behöva installera om Ubuntu... Det verkar vara en farlig lösning som man förespråkar från officiellt håll (om det nu finns något officiellt i Ubuntuvärlden).
- bbauto
Nu vet jag inte hur du testat Pavel, men det ena utesluter inte det andra! Om du kör ex. sbackup så kan du välja att backa upp hur mycket eller lite som helst. Det viktigaste att backa upp är ju förrådinställningar och paketinställningar dvs några 100KB, skulle du backa upp hela /home och exkludera filer > 200MB (typ filmer) så kan jag aldrig tänka mig att arkivet skulle bli större än några få GB. Och filerna är inte låsta, dom läggs i ett arkiv som du kan packa upp med arkivhanteraren. Förutom /mnt/data/backup så står det dig fritt att använda resterande utrymme som vilken enhet som helst ex. /mnt/data/filmer... /mnt/data/foton... /mnt/data/musik...Pavel skrev:Hej!
Du kan givetvis lägga upp det precis som du vill, ville bara peka på vissa missuppfattningar.

Misstänker att hylas använder partitionen på liknande sätt??
-
Jaja... Jag tänker fortfarande för mycket som en Windowsmänniska. Där hanterar man ju hela volymer. I Ubuntu får man tänka annorlunda. Ditt sätt att strukturera partitioner och mappar blir jättebra! Jag kan ju skapa vilka mappar, genvägar och automatiska backuper jag vill på partitionen. Tack för hjälpen!
En annan fråga med viss anknytning, mina Windowspartitioner (NTFS), kan eller bör man använda dem för backuper? Jag har läst någonstans att det inte är så bra att läsa/skriva från Ubuntu till NTFS. Sedan några veckor har jag knappt varit inne i Windows och det skulle vara bra att kunna använda dessa delar av datorn till något vettigt. Om det inte är så smart att spara på NTFS blir det att krympa partitioner och ta bort så mycket Windowsutrymme som möjligt!
Det är märkligt hur fort det gått att gå över från Windows (även om det händer olyckor ibland...).
En annan fråga med viss anknytning, mina Windowspartitioner (NTFS), kan eller bör man använda dem för backuper? Jag har läst någonstans att det inte är så bra att läsa/skriva från Ubuntu till NTFS. Sedan några veckor har jag knappt varit inne i Windows och det skulle vara bra att kunna använda dessa delar av datorn till något vettigt. Om det inte är så smart att spara på NTFS blir det att krympa partitioner och ta bort så mycket Windowsutrymme som möjligt!
Det är märkligt hur fort det gått att gå över från Windows (även om det händer olyckor ibland...).
- bbauto
Det går alldeles utmärkt att både läsa och skriva till NTFS numera, man bör dock montera med force kommandot se nedan...Pavel skrev:Jaja... Jag tänker fortfarande för mycket som en Windowsmänniska. Där hanterar man ju hela volymer. I Ubuntu får man tänka annorlunda. Ditt sätt att strukturera partitioner och mappar blir jättebra! Jag kan ju skapa vilka mappar, genvägar och automatiska backuper jag vill på partitionen. Tack för hjälpen!
Jag skulle inte lagt min backup av ubuntu på NTFS men media går ju alldeles utmärkt, man vill ju inte ha dubblerade dokument/filer. När ett Windows system krashar, är det oftast Windows i sig, och inte filsystemet som brakar ihop.
/etc/fstab kan se ut så här (skapa först katalog "sudo mkdir /mnt/ntfs"):
/dev/sdb1 /mnt/ntfs ntfs-3g rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000,force 0 0
Browsa med nautilus till /mnt/ntfs/Dokument och inställningar/.../Mina dokument...
och skapa dom bokmärken du vill ha...
Vill du lägga genvägar på skrivbordet, så går det också bra...
browsa till /mnt/ntfs.../Mina dokument->Högerklicka på Bilder->Skapa länk
klipp ut länken och klistra in på ditt skrivbord... så har du dina bilder/dokument/filmer/musik tillgängliga med ett musklick.
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 17 gånger.
-
Tack för förslagen!
Bra att veta att man inte sabbar något om man flyttar filer till NTFS partitionerna.
Jag kommer att testa detta framöver. Som det nu är har jag alldeles för många versioner/backuper av samma filer (original/backup Windows; original/backup Ubuntu på två olika datorer + USB hårddisk + det viktigaste på DVD skivor). Jag ville ha både hängslen och livrem när jag gick över till Ubuntu. Nu vet jag att det fungerar.
Närmaste veckan kommer att ägnas åt upprensning bland alla backuper. NTFS partitionerna blir där jag lägger stora saker som inte används så ofta, som filmer, musik med mera.
Bra att veta att man inte sabbar något om man flyttar filer till NTFS partitionerna.
Jag kommer att testa detta framöver. Som det nu är har jag alldeles för många versioner/backuper av samma filer (original/backup Windows; original/backup Ubuntu på två olika datorer + USB hårddisk + det viktigaste på DVD skivor). Jag ville ha både hängslen och livrem när jag gick över till Ubuntu. Nu vet jag att det fungerar.
Närmaste veckan kommer att ägnas åt upprensning bland alla backuper. NTFS partitionerna blir där jag lägger stora saker som inte används så ofta, som filmer, musik med mera.
- bbauto
Det är bättre att ha 1 riktig backup, som är up to date än många som man inte riktigt vet status på. =o) Hör av dig när du ska ställa in backup, så har jag några tips till...Pavel skrev:Tack för förslagen!
"Misstänker att hylas använder partitionen på liknande sätt??"
@bbauto: Jo, det stämmer
@bbauto: Jo, det stämmer

-
Givetvis är det bättre med ett centralt backupsystem som man sedan kan sprida till flera platser och olika media.
Jag är forskare/författare och har mängder med data i burken. Att gå över till Ubuntu var ett vågspel från min sida. Innan jag visste hur det skulle falla ut har det under några veckor varit nervöst med "dubbla produktionslinjer".
Som det visat sig är Ubuntu stabilare och lättare att arbeta i än Windows. Jag har enormt mycket att lära, men även som nybörjare går det snabbt att jobba i Ubuntu. Jag är själv förvånad över detta. Jag var beredd på en betydligt längre inskolningsperiod.
Hädanefter blir det en enda produktionslinje. Windows blir stödbenet för de saker som inte funkar i Ubuntu.
Jag återkommer då jag börjar trixa med att ställa in backuper!
Jag är forskare/författare och har mängder med data i burken. Att gå över till Ubuntu var ett vågspel från min sida. Innan jag visste hur det skulle falla ut har det under några veckor varit nervöst med "dubbla produktionslinjer".
Som det visat sig är Ubuntu stabilare och lättare att arbeta i än Windows. Jag har enormt mycket att lära, men även som nybörjare går det snabbt att jobba i Ubuntu. Jag är själv förvånad över detta. Jag var beredd på en betydligt längre inskolningsperiod.
Hädanefter blir det en enda produktionslinje. Windows blir stödbenet för de saker som inte funkar i Ubuntu.
Jag återkommer då jag börjar trixa med att ställa in backuper!