Motion om Supportgrupp och supportprocess

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Motion om Supportgrupp och supportprocess

Inlägg av Urban Anjar »

Jag föreslår att processinriktningen påbörjas genom att vi inrättar en supportgrupp ansvarig för supportprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nominering och val av supportansvarig påbörjas
2.Att supportansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till supportgruppen
3.Att supportansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för supportprocessen
4.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
5.Att supportansvarig får rätt att ställa krav på teknik, moderering, design och annat som krävs för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.
6.Att supportansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
7.Att supportgruppen fortsättningsvis inom sig väljer supportansvarig var sjätte månad. Supportansvarig kan väljas om.
8.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa supportgruppen eller utlysa val av ny supportansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Motion om Supportgrupp och supportprocess

Inlägg av webaake »

+1
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Du tog Bossiemans förslag och lade upp det som en punktlista..? Ofattbart dåligt tycker jag.

Men det är ju som med resten: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 29#p319429
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@ff mitt förslag ingår i en genomtänkt och genomdiskuterad helhet http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595 och ingår i en plan för att ställa saker till rätta här. Givetvis har jag lyssnat på andra, tagit till mig av det bästa och lämnat resten. Du pratar som om det vore något fel och odemokratiskt att lyssna på vad andra tycker.

Det är alltså mitt eget förslag http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595 jag brutit ner i ett antal motioner där jag tagit upp de punkter som snabbast och enklast kan genomföras. Tanken är givetvis att sätta hela planen i verket, men jag är inte helt säker på att vi har resurser att göra rubbet på en gång. Därför har jag brutit ut det akutaste.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:@ff mitt förslag ingår i en genomtänkt och genomdiskuterad helhet http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595 och ingår i en plan för att ställa saker till rätta här. Givetvis har jag lyssnat på andra, tagit till mig av det bästa och lämnat resten. Du pratar som om det vore något fel och odemokratiskt att lyssna på vad andra tycker.
Nej, jag anser endast att man kan länka till en ursprungsidé som man byggt vidare på eller staplat upp en lista efter istället för att skriva om det som om man just återuppfunnit hjulet. Du inser tydligen inte att det finns medlemmar här som tagit mycket illa vid sig att få sina idéer ompresenterade på ett sånt sätt som du har gjort i ett flertal motionstrådar... Du verkar inte se konsekvenskedjor alls, att vad du gör och hur du beter dig påverkar andra och det är väldigt tråkigt. :-[
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
Urban Anjar skrev:@ff mitt förslag ingår i en genomtänkt och genomdiskuterad helhet http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595 och ingår i en plan för att ställa saker till rätta här. Givetvis har jag lyssnat på andra, tagit till mig av det bästa och lämnat resten. Du pratar som om det vore något fel och odemokratiskt att lyssna på vad andra tycker.
Nej, jag anser endast att man kan länka till en ursprungsidé som man byggt vidare på eller staplat upp en lista efter istället för att skriva om det som om man just återuppfunnit hjulet. Du inser tydligen inte att det finns medlemmar här som tagit mycket illa vid sig att få sina idéer ompresenterade på ett sånt sätt som du har gjort i ett flertal motionstrådar... Du verkar inte se konsekvenskedjor alls, att vad du gör och hur du beter dig påverkar andra och det är väldigt tråkigt. :-[
Du ska nog inte snacka för mycket som plankade Fönsterbåges förslag om styrelse rätt av minus att han hade en tydligare syn på medlemskapet.

Många gånger vet man inte exakt varifrån en idé kommer från första början. Ibland kommer den från något man gillar, ibland kommer den från något man inte gillar och känner att man behöver göra bättre. Mina förslag ska ses som en helhet.

En helhet som vuxit fram i full öppenhet och i samverkan med flera av forumets medlemmar http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595

- Jag beskriver vad som är fel här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39835

- Jag beskriver vad Ubuntu Sverige har för huvudsaklig uppgift http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39836

- Jag beskriver en strategi att göra någonting åt det som är fel http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39837

- Och jag beskriver de första konkreta stegen för att införa denna strategi: denna tråd, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39844, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39843 och http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39847

Ska vi komma någon vart med ditt förslag, mitt förslag eller något annat förslag får du lägga av med de här barnsligheterna. Diskutera sakfrågorna. Jämför förslagen med varandra. Försök hitta likheter - inte för att jävlas, utan för att se om det finns möjliga kompromisser.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag är intresserad av support!

Men nu har du verkligen gått offtopic i den egen tråd Urban Anjar.
Varför inte försöka få tillbaka tillbaka fokus på ditt eget första inlägg, du är faktiskt är trådskaparen.
Istället vinglar du iväg med anklagelser...

Skärpning UA!
Försök istället förklara varför du tycker det är viktigt med support, med dina egan ord.
mvh Rune.K
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Diskutera sakfrågorna. Jämför förslagen med varandra. Försök hitta likheter - inte för att jävlas, utan för att se om det finns möjliga kompromisser.
Varför börja att kompromissa nu?

Du själv var ju inte intresserad av kompromisser när Freakhead la ut sin ursprungliga motion.
Istället för att kompromissa och försöka hitta likheter så startade du omgående en "mot" motion.

Det finns idag ett antal motioner framlagda, ska vi börja kompromissa nu och fösöka jämka ihop dem så sitter vi ju med en ny långbänk framför oss som det inte kommer finnas en ände på, igen.

Låt medlemmarna granska motionerna, ställa sina frågor och överlåt åt dem att peka ut i vilken riktning de vill att vi ska gå mot framöver.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev:
Urban Anjar skrev:Diskutera sakfrågorna. Jämför förslagen med varandra. Försök hitta likheter - inte för att jävlas, utan för att se om det finns möjliga kompromisser.

Du själv var ju inte intresserad av kompromisser när Freakhead la ut sin ursprungliga motion.
Istället för att kompromissa och försöka hitta likheter a så startade du omgående en "mot" motion.

Det finns idag ett antal motioner framlagda, ska vi börja kompromissa nu och fösöka jämka ihop dem så sitter vi ju med en ny långbänk framför oss som det inte kommer finnas en ände på, igen.

Låt medlemmarna granska motionerna, ställa sina frågor och överlåt åt dem att peka ut i vilken riktning de vill att vi ska gå mot framöver.
Nja, det finns nog många som är som jag och ine gillar något förslag rakt av men däremot gillar delar av dom flesta. Det vore idiotiskt att binda sej vid något bara för att man måste ha fram något på stört. Då vore ju heller ingen mening med en diskussion öht. Låt oss diskutera även delar av olika förslag och få fram ett eller ett par olika alternativ att rösta om. Det är bättr att göra rätt än att vara snabb. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Du hittar mitt svar på detta i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 70#p319670
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

vulfgar skrev:
Kattskrället skrev:

Istället för att kompromissa och försöka hitta likheter a så startade du omgående en "mot" motion.

Nja, det finns nog många som är som jag och ine gillar något förslag rakt av men däremot gillar delar av dom flesta. Det vore idiotiskt att binda sej vid något bara för att man måste ha fram något på stört. Då vore ju heller ingen mening med en diskussion öht. Låt oss diskutera även delar av olika förslag och få fram ett eller ett par olika alternativ att rösta om. Det är bättr att göra rätt än att vara snabb. ;)
Finner det uppseendeväckande att UA som inte varit intresserad av kompromisser innan, helt plötsligt vänder 180 grader och tycker att en kompromiss vore det bästa tänkbara?

Han har ju det bästa alternativet enligt hans egen utsago, varför vill man kompromissa då när han inte ser något positivt i de övrigas motioner?

Börjar vi kompromissa och ta motionerna till diskussion för att kompromissa ihop ett "hopkok" av alla motioner...ja då lär vi inte se nån omorganisation och nystart de närmaste åren och som grädde på moset så finns det då kanske bara en handfull aktiva kvar härinne när allt ältats färdigt.

Det slutar bara med en ny diskussionsklubb där ingenting kommer att påbörjas eller slutföras, bara ett evigt tjafsande fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man kan gärna dela upp motionerna lite. Jag måste medge att jag tycker likheterna är större än skillnaderna så att kompromissa ihop ett eller ett par stycken förslag verkar inte särskilt oöverstigligt. ;)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Alltså dela upp motionerna lite?

Vi har lämnat en komplett motion där vi för fram det vi vill ändra på och vilken riktning vi vill se att gemenskapen tar.

Urban har lämnat in 8 st olika motioner med varierande innehåll som är diffusa och svåra att ta på, varav en motion löper över 6 sidor i en tråd.

Sedan har vi ytterliga 6-8 motioner inlagda av olika medlemmar.

Vi pratar redan om 14-16 (om inte fler) olika motioner med olika innehåll, ska vi då börja dela upp dessa och börja kompromissa runt detta?

Allvarligt, hur lång tid tror du det skulle ta?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:Alltså dela upp motionerna lite?

Vi har lämnat en komplett motion där vi för fram det vi vill ändra på och vilken riktning vi vill se att gemenskapen tar.

Urban har lämnat in 8 st olika motioner med varierande innehåll som är diffusa och svåra att ta på, varav en motion löper över 6 sidor i en tråd.

Vi pratar redan om 14-16 (om inte fler) olika motioner med olika innehåll, ska vi då börja dela upp dessa och börja kompromissa runt detta?

Det kanske det som är avsikten, att det ska ta lång tid.
Så att nuvarande ledning kan sitta kvar så länge som möjligt.
Jag förstår inte att det kan vara så viktigt med den fina titeln.

Ta och läs igenom farmfields motion, han är inte ensam att ha arbetat fram den.
Och tänk efter...

Edit: Det var inte riktat till dej Kattskrället, jag ville ha med vad du skrivit.
Det är riktat till nuvarande ledning!
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Alla motioner rör inte samma sak, om tiden rinner iväg kanske en uppdelning skulle kunna hjälpa till att verkligen få fram några beslut. Då kan man bena upp en del i taget och verkligen få fram något vettigt. Just nu verkar dom flesta deltagarna i diskussioner kring motioner mest intresserade av att pinka in revir och att slåss om vem som kom på vad först. ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev: Det kanske det som är avsikten, att det ska ta lång tid.
Det där var faktiskt en av dom minst övertänkta kommentarer jag sett på länge. >:D
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

vulfgar skrev:

Alla motioner rör inte samma sak, om tiden rinner iväg kanske en uppdelning skulle kunna hjälpa till att verkligen få fram några beslut. Då kan man bena upp en del i taget och verkligen få fram något vettigt. Just nu verkar dom flesta deltagarna i diskussioner kring motioner mest intresserade av att pinka in revir och att slåss om vem som kom på vad först. ::)
Är det så konstigt tycker du, att folk som kommit på nåt bra och skriver om det i forumet....för att sedan få se sitt förslag något omskrivet av Urban och som han utropar som "sin modell" och hans ide och förslag?
Tro faan att folk blir förbannade.

Urban har prioriterat bloggandet i ett års tid, det har varit det viktigaste i hans tycke som han kunde göra för gemenskapen. "Göra sig ett namn".
Sedan lägger Freakhead en motion, som UA läser in både stöveltramp och plakat bärande i, för att raskt spamma iväg 8 motioner och peka i alla riktningar att nu ska vi ha 2 team leaders som ska diktera villkoren för våra grupper och vår community.

Urban hade i Freakheads motion svårt att bara ta ett sådant ord som Leader i sin mun då det lät så illa om man översatte det till tyska!
Mycket insinuerande och ren skitsnack av vår gode kontaktperson.

Go figure....
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev: Det kanske det som är avsikten, att det ska ta lång tid.
Det där var faktiskt en av dom minst övertänkta kommentarer jag sett på länge. >:D
Är du säker på det?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev: Alla motioner rör inte samma sak, om tiden rinner iväg kanske en uppdelning skulle kunna hjälpa till att verkligen få fram några beslut. Då kan man bena upp en del i taget och verkligen få fram något vettigt. Just nu verkar dom flesta deltagarna i diskussioner kring motioner mest intresserade av att pinka in revir och att slåss om vem som kom på vad först. ::)
" Då kan man bena upp en del i taget och verkligen få fram något vettigt." skriver vulfgar...
Hur lång tid skulle det ta ???
Ledningen har haft mer än ett år på sej att komma med förslag för att förbättra LoCot, det är väldigt väldigt väldigt märkligt att de förslagen kommer just nu.

Jag tror på fullt allvar att tåget redan har gått för den nuvarande ledningen.
Ett exempel: det hade varit lämpligt för ledningen att samla alla motioner på ett ställe...
Det borde vara självklart, men det verkar vara svårt...eller är det för att tiden ska gå ???
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
vulfgar skrev: Alla motioner rör inte samma sak, om tiden rinner iväg kanske en uppdelning skulle kunna hjälpa till att verkligen få fram några beslut. Då kan man bena upp en del i taget och verkligen få fram något vettigt. Just nu verkar dom flesta deltagarna i diskussioner kring motioner mest intresserade av att pinka in revir och att slåss om vem som kom på vad först. ::)
" Då kan man bena upp en del i taget och verkligen få fram något vettigt." skriver vulfgar...
Hur lång tid skulle det ta ???
Ledningen har haft mer än ett år på sej att komma med förslag för att förbättra LoCot, det är väldigt väldigt väldigt märkligt att de förslagen kommer just nu.

Jag tror på fullt allvar att tåget redan har gått för den nuvarande ledningen.
Ett exempel: det hade varit lämpligt för ledningen att samla alla motioner på ett ställe...
Det borde vara självklart, men det verkar vara svårt...eller är det för att tiden ska gå ???
LMFAO!!! ;D ;D ;D

Du är rolig du, Rune.K. ;D Det är fullkomligt ointressant för mej - och jag är övertygad om att samma gäller för Urban, han har ju just köpt hus - om jag kommer att sitta kvar eller inte. Faktum är att jag egentligen helst vill att någon annan ska hoppa in istället för mej, men jag tänker inte svika genom att lämna in redan nu, först måste vi ha ett vettigt alternativ.

@kattskrället. Visst kan man bli irriterad när någon annan "tar över" ens egna idéer. Om man vet att man plockar idéer från någon annan så är det givetvis god ton att hänvisa till denna. Jag tror nog dock att vi alla då och då fått en ljus idé som egentligen kommer från någon annan och där vi inte är medvetna om det. Ibland kan en diskussion föda likartade idéer hos mer än en av diskussionsdeltagarna. Hur som helst så hjälper det inte verksamheten framåt att älta vem som kom på vad. Det viktigaste är att vi plockar dom bästa bitarna oavsett vems idé det var. Möjligen kan man i efterhand plocka ut vem som ursprungligen kom med idén och ge den personen en eloge för det, men att älta sådant nu blåser bara under konflikter och motsättningar.

Det jag finner så irriterande här är att inställningen hos många tycks vara att man måste hålla med om allt. Jag tycker det finns många bra delar i flera olika motioner och även en del mindre bra delar. Eftersom flera av motionerna spänner över flera delar så skulle jag i dagsläget inte stötta någon av dom.

Jag är övertygad också om att det tar längre tid att benhårt hålla fast vid kompromisslösa helhetsalternativ framför att få fram en eller ett par tänkbara lösningar som kanske kommer från lite olika håll. Jag har också svårt att tro att det bara är jag som tycker så.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"