Vilken legitimitet har irc-mötet på onsdag?
- fonsterbage 2.0
Vilken legitimitet har irc-mötet på onsdag?
Som den gamla formalist jag är har jag i ett antal trådar försökt läsa mig till vilken status mötet på onsdag egentligen har.
Tyvärr har jag inte hittat något entydigt svar. Jag skulle därför vilja att någon kunnig reder ut en del saker en gång för alla. Jag tror inte jag är ensam om att sväva i okunnighet.
Några exempel:
Kan mötet, som jag förstår en privatperson kallat till, ens ta beslut i övergripande frågor och vilken legitimitet har i sådana fall ett beslut?
Vem ska se till att beslutet i sådana fall effektueras?
Om till exempel mötet finner det lämpligt att avsätta någon för dagen misshaglig person, låt oss till exempel kalla honom Urban, vad händer då? Till exempel om inte den fiktive personen Urban vill avgå?
När sedan Jonny Bono eller vad han heter i efterhand får reda på irc-mötets beslut och kanske blir purken och tycker att Urban är en hyvens grabb som ska ha kvar sin ställning. Kommer han då ta mötesdeltagarna i örat och säga: "Fy på er. Nu har ni tagit fel beslut. Det där får ni göra om och ta ett rätt beslut den här gången"?
Om irc-mötet samlar 15 personer. Påverkar det legitimiten i besluten jämfört med om mötet samlar 300 personer? OM det påverkar legitimiteten - var går då gränsen för att ett beslut ska anses som legitimt?
Det förekommer en rad motioner som jag antar är väckta inför irc-mötet. Om beslut om dessa ska tas på mötet uppstår en mycket svår fråga: Hur ska en riktig propositionsordning se ut?
Som jag ser det saknas det huvudförslag då ingen styrelse eller motsvarande finns. Inte heller finns någon annan instans som berett motionerna eller kunnat yttra sig över dem. Flera av motionerna är mycket lika varandra. En del, även från olika förslagsställare, kan mycket väl bli antagna. Det kan också vara svårt att ställa motionerna mot varandra då innehållet ibland går in i varandra.
En mötesordförande på ett möte irl hade förmodligen föreslagit ajournering och att motionärerna skulle försöka jämka vissa av sina att-satser. Det är, förmodar jag, ganska svårt på ett irc-möte.
Kan några av de här frågetecknen rätas ut kanske vi kan undvika en del kaos på onsdag.
Tyvärr har jag inte hittat något entydigt svar. Jag skulle därför vilja att någon kunnig reder ut en del saker en gång för alla. Jag tror inte jag är ensam om att sväva i okunnighet.
Några exempel:
Kan mötet, som jag förstår en privatperson kallat till, ens ta beslut i övergripande frågor och vilken legitimitet har i sådana fall ett beslut?
Vem ska se till att beslutet i sådana fall effektueras?
Om till exempel mötet finner det lämpligt att avsätta någon för dagen misshaglig person, låt oss till exempel kalla honom Urban, vad händer då? Till exempel om inte den fiktive personen Urban vill avgå?
När sedan Jonny Bono eller vad han heter i efterhand får reda på irc-mötets beslut och kanske blir purken och tycker att Urban är en hyvens grabb som ska ha kvar sin ställning. Kommer han då ta mötesdeltagarna i örat och säga: "Fy på er. Nu har ni tagit fel beslut. Det där får ni göra om och ta ett rätt beslut den här gången"?
Om irc-mötet samlar 15 personer. Påverkar det legitimiten i besluten jämfört med om mötet samlar 300 personer? OM det påverkar legitimiteten - var går då gränsen för att ett beslut ska anses som legitimt?
Det förekommer en rad motioner som jag antar är väckta inför irc-mötet. Om beslut om dessa ska tas på mötet uppstår en mycket svår fråga: Hur ska en riktig propositionsordning se ut?
Som jag ser det saknas det huvudförslag då ingen styrelse eller motsvarande finns. Inte heller finns någon annan instans som berett motionerna eller kunnat yttra sig över dem. Flera av motionerna är mycket lika varandra. En del, även från olika förslagsställare, kan mycket väl bli antagna. Det kan också vara svårt att ställa motionerna mot varandra då innehållet ibland går in i varandra.
En mötesordförande på ett möte irl hade förmodligen föreslagit ajournering och att motionärerna skulle försöka jämka vissa av sina att-satser. Det är, förmodar jag, ganska svårt på ett irc-möte.
Kan några av de här frågetecknen rätas ut kanske vi kan undvika en del kaos på onsdag.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Vilken legitimitet har irc-mötet på onsdag?
Tydligen ingen som vet, inte ens Urban?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Många av frågorna rör forumet. Det vore olämpligt att ta tvingande beslut på IRC ang forumet, precis som det vore olämpligt tvärtom. När det gäller LoCot som helhet så kan mötet komma överens om vissa delar, men efterom det finns många i forumet som inte kan vara med på mötet så måste ev beslut på IRCmötet också bestlutas om i forumet. Om deltaqgandet på mötet är stort så kommer sannolikt resultatet att bli detsamma i forumet som på IRC. Om resultaten diffar så måste vi ställa upp frågeställningarna på nytt och försöka få ett nytt och mer enigt resultat, förmodligen både i forumet och på IRC.
Det viktigaste är är att dom förslag som ska sättas i verket är väl förankrade bland LoCots medlemmar.
Det viktigaste är är att dom förslag som ska sättas i verket är väl förankrade bland LoCots medlemmar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Har alla förslag/motioner redovisats på ett lätt tillgängligt ställe 

- Ulsak
Jono Bacon hanterar ju communityfrågor och kan styra upp om ett LoCo går överstyr och så att säga skapar Bad Will för Canonical och Ubuntuvarumärket.
Såå långt har det inte gått. Den goda nyheten för alla som oroar sig är att inga pengar är inblandat. Den dåliga nyheten är att IRC-mötets legitimitet är redan ifrågasatt . ( jag är av den hårda skolan som tycker att folk menar att de bryr sig ska också anstränga för att vara på plats så jag tycker personligen att det är OK) Det är många som känner sig obekväma med IRC-mediet . Det finns andra sätt att fatta beslut.
Såå långt har det inte gått. Den goda nyheten för alla som oroar sig är att inga pengar är inblandat. Den dåliga nyheten är att IRC-mötets legitimitet är redan ifrågasatt . ( jag är av den hårda skolan som tycker att folk menar att de bryr sig ska också anstränga för att vara på plats så jag tycker personligen att det är OK) Det är många som känner sig obekväma med IRC-mediet . Det finns andra sätt att fatta beslut.
- vulfgar
- ung forumnörd
Ligger en del i detta, men det finns folk som jobbar och inte har tillgång till internet på sitt jobb. Det finns flera som uttryckt att dom känner sej obekväma med IRC. Vi måste försöka ta hänsyn även till dessa medlemmar. Fördelen med att hålla ett IRC-möte är att det är lite enklare att diskutera "snabbt" jämfört med forumet och att vi når dom som bara hänger på kanalen. Det utesluter dock inte att ev beslut måste förankras även i forumet.Ulsak skrev:Jono Bacon hanterar ju communityfrågor och kan styra upp om ett LoCo går överstyr och så att säga skapar Bad Will för Canonical och Ubuntuvarumärket.
Det är två stora uppfångare för våra medlemmar och i vissa fall har vi "favoriserat" forumet för beslut. Det har kanske inte varit helt lyckat, men inget blir bättre för att vi flyttar "favoriseringen" till kanalen. Det bästa är om beslut som rör hela LoCot förankras på båda ställena.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag personligen tror på <20 deltagande, kanske inte fler än 15... Mötets legitimitet? Nada, zip, zero...
Och IRC? Jag kan upprepa frågan hela dan utan att få ett argument till svar som jag köper... Vadå IRC? IRC? Vansinne...
Jag skrev det i en annan tråd och skriver det igen... VAL!
Vi har fyra förslag. Maila ALLA i gemenskapen att det är val om mötets framtid fr.o.m. en vecka från mailet går ut till en vecka efter - och förslaget med flest röster vinner och genomförs. Jag tippar på iaf 100 röster totalt, alltså mer än dubbelt mot sista valet till förtroenderådet.
Och mitt argument? Allt annat känns odemokratiskt. Val!
PS/ Halva sverige jobbar i skift. Ett möte på en onsdag kl. 19.30 borde då exkludera hälften av alla... Inte mitt argument men från en när & kär polare.
/DS
Och IRC? Jag kan upprepa frågan hela dan utan att få ett argument till svar som jag köper... Vadå IRC? IRC? Vansinne...

Jag skrev det i en annan tråd och skriver det igen... VAL!
Vi har fyra förslag. Maila ALLA i gemenskapen att det är val om mötets framtid fr.o.m. en vecka från mailet går ut till en vecka efter - och förslaget med flest röster vinner och genomförs. Jag tippar på iaf 100 röster totalt, alltså mer än dubbelt mot sista valet till förtroenderådet.
Och mitt argument? Allt annat känns odemokratiskt. Val!
PS/ Halva sverige jobbar i skift. Ett möte på en onsdag kl. 19.30 borde då exkludera hälften av alla... Inte mitt argument men från en när & kär polare.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- micke_nordin
- Kontakt:
Allvarligt talat, spama inte mig, då sticker jag här i från. Det räcker med alla dessa oändliga tjaffstrådar som skymmer sikten om man vill hjälpa nån som har problem med sin installation... Kan ni inte starta ett annat forum någonstans där ni kan leka byråkrati?farmfield skrev: Maila ALLA i gemenskapen att det är val om mötets framtid fr.o.m. en vecka från mailet går ut till en vecka efter - och förslaget med flest röster vinner och genomförs.
IRC är förövrigt ett utmärkt protokoll, gillar ni det inte så vet jag att LysKOMd är släppt under GPL...

/Micke

Håller helt med!micke_nordin skrev:Allvarligt talat, spama inte mig, då sticker jag här i från. Det räcker med alla dessa oändliga tjaffstrådar som skymmer sikten om man vill hjälpa nån som har problem med sin installation... Kan ni inte starta ett annat forum någonstans där ni kan leka byråkrati?farmfield skrev: Maila ALLA i gemenskapen att det är val om mötets framtid fr.o.m. en vecka från mailet går ut till en vecka efter - och förslaget med flest röster vinner och genomförs.
IRC är förövrigt ett utmärkt protokoll, gillar ni det inte så vet jag att LysKOMd är släppt under GPL...![]()
/Micke
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
+100micke_nordin skrev:Allvarligt talat, spama inte mig, då sticker jag här i från. Det räcker med alla dessa oändliga tjaffstrådar som skymmer sikten om man vill hjälpa nån som har problem med sin installation... Kan ni inte starta ett annat forum någonstans där ni kan leka byråkrati?farmfield skrev: Maila ALLA i gemenskapen att det är val om mötets framtid fr.o.m. en vecka från mailet går ut till en vecka efter - och förslaget med flest röster vinner och genomförs.
IRC är förövrigt ett utmärkt protokoll, gillar ni det inte så vet jag att LysKOMd är släppt under GPL...![]()
/Micke

Bågskyttenörd
- fonsterbage 2.0
Hm. Av svaren hittills att döma ställde jag inga lätta frågor. Irc-mötets status verkar lite svävande, minst sagt. Man får ett helt annat intryck när man läser:
http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote
Då jag läser ärendelistan på den sidan blir jag ännu mer förbryllad över vad det här egentligen handlar om. Jag kanske har missuppfattat något, men för mig verkar det som om flera av de som agerar inte ens är överens om vad som egentligen diskuteras:
Farmfield anser att det finns fyra förslag som ska ställas mot varandra och det som får flest röster vinner och att irc-mötet är oviktigt.
Enligt sidan ovan finns det sex motioner som ska behandlas på irc-mötet. Inget sägs om huruvida mötet kan fatta beslut i ärendena, bara har en rådgivande funktion eller något annat.
När jag försökt leta på forumet hittar jag minst 20 motioner och förslag och jag är inte säker på att jag hittat alla! En del kanske inte är ställda till just irc-mötet, men handlar om samma ämnen och borde därför behandlas samtidigt. Frågan är var och hur?
Farmfield och åtta andra har tillsammans skrivit en övergripande motion som jag personligen i stort tycker är bra. Men det gäller intentionerna. Motionen saknar tyvärr att-satser, vilket gör den formellt svårbehandlad.
Man skulle kunna behandla denna motion som en enda att-sats, men då uppstår en ny komplikation:
Flera av undertecknarna har skrivit egna motioner och förslag som delvis är mer detaljerade men med samma inriktning som den "stora" motionen, delvis tar upp andra saker. I något fall kan tvetydigheter förekomma.
Jag ska här kortfattat lista vilka motioner/förslag i vart fall jag har uppfattat finns att behandla på irc-mötet. Fyll gärna på om jag missat eller rätta mig om jag har missuppfattat något:
Som jag ser det i dagsläget:
Jag tror inte att det går att hävda att det finns fyra förslag och att det är dags att gå till val mellan dessa fyra. Kanske vi kommer dit, men vi är inte där nu.
Jag tror heller inte att irc-forumet kan fatta några avgörande beslut. Det finns för mycket tveksamheter om dess status.
Frågan är alltså inte om vi är redo att gå till beslut. Frågan är om vi är redo att komma överens om hur den fortsatta processen ska se ut.
Jag har några idéer om hur den processens SKULLE kunna se ut. Om vi alls är någorlunda överens om den sammanfattning av läget jag här försökt mig på. I så fall ber jag att få återkomma under morgondagen. Nu ska jag ut gräva i potatislandet.
Då jag läser ärendelistan på den sidan blir jag ännu mer förbryllad över vad det här egentligen handlar om. Jag kanske har missuppfattat något, men för mig verkar det som om flera av de som agerar inte ens är överens om vad som egentligen diskuteras:
Farmfield anser att det finns fyra förslag som ska ställas mot varandra och det som får flest röster vinner och att irc-mötet är oviktigt.
Enligt sidan ovan finns det sex motioner som ska behandlas på irc-mötet. Inget sägs om huruvida mötet kan fatta beslut i ärendena, bara har en rådgivande funktion eller något annat.
När jag försökt leta på forumet hittar jag minst 20 motioner och förslag och jag är inte säker på att jag hittat alla! En del kanske inte är ställda till just irc-mötet, men handlar om samma ämnen och borde därför behandlas samtidigt. Frågan är var och hur?
Farmfield och åtta andra har tillsammans skrivit en övergripande motion som jag personligen i stort tycker är bra. Men det gäller intentionerna. Motionen saknar tyvärr att-satser, vilket gör den formellt svårbehandlad.
Man skulle kunna behandla denna motion som en enda att-sats, men då uppstår en ny komplikation:
Flera av undertecknarna har skrivit egna motioner och förslag som delvis är mer detaljerade men med samma inriktning som den "stora" motionen, delvis tar upp andra saker. I något fall kan tvetydigheter förekomma.
Jag ska här kortfattat lista vilka motioner/förslag i vart fall jag har uppfattat finns att behandla på irc-mötet. Fyll gärna på om jag missat eller rätta mig om jag har missuppfattat något:
- Skunken - Två forum
Farmfield m fl - Styrelse
Pink Panter - Förtroenderåd
Pink Panter - Samordning
ZX Spectrum - Forum
Harlekin 33 - Arbetsgrupper
Bossieman - Gräsrotsarbete
Upnorth - Nu får det vara nog
Upnorth - Motion om det mesta
CryingFreeman - Undertavlor
CryingFreeman - Återställa vissa inlägg
Hamberg - Styr/reglerdokument
Urban Anjar - Supportgrupp och supportprocess
Urban Anjar - LoCots ledning
Urban Anjar - Teknikgrupp och teknikprocess
Urban Anjar - Moderniseringsgrupp och moderniseringsprocess
Urban Anjar - Processorienterat arbetssätt
Urban Anjar - Huvudsakligt ansvar
Urban Anjar - Problemskrivning
Urban Anjar - Organisation och ansvarsfördelning
Som jag ser det i dagsläget:
Jag tror inte att det går att hävda att det finns fyra förslag och att det är dags att gå till val mellan dessa fyra. Kanske vi kommer dit, men vi är inte där nu.
Jag tror heller inte att irc-forumet kan fatta några avgörande beslut. Det finns för mycket tveksamheter om dess status.
Frågan är alltså inte om vi är redo att gå till beslut. Frågan är om vi är redo att komma överens om hur den fortsatta processen ska se ut.
Jag har några idéer om hur den processens SKULLE kunna se ut. Om vi alls är någorlunda överens om den sammanfattning av läget jag här försökt mig på. I så fall ber jag att få återkomma under morgondagen. Nu ska jag ut gräva i potatislandet.
- farmfield
- Kontakt:
Mmm, jag har då tittat på de fyra mer täckande motionerna, ett val för att staka ut en riktning. Jag lider väl av att vilja få nåt gjort och gå från snack till aktion, men det är ju hopplöst eftersom det inte blir rätt det heller då...fonsterbage 2.0 skrev:Hm. Av svaren hittills att döma ställde jag inga lätta frågor. Irc-mötets status verkar lite svävande, minst sagt. Man får ett helt annat intryck när man läser:
I min mening behövs ett förslag som bestämmer riktning och så genomförs det och luckorna fylls i under förslagets genomförande. Men eftersom alla bara vill bråka och tjafsa så är det väl hopplöst... Jag fick ju 8 pers att komma överens på två dagar och är väl förblindad av det och glömmer att dom flesta inte är intresserade av att samarbeta och kompromissa.Enligt sidan ovan finns det sex motioner som ska behandlas på irc-mötet. Inget sägs om huruvida mötet kan fatta beslut i ärendena, bara har en rådgivande funktion eller något annat.
Med en vettig övergångsansvarig, som t.ex. Fönsyterbåga själv, så är det inga som helst problem att genomföra vårt förslag rakt av. Så gigantiska är inte luckorna så dessa inte kan betas av en efter en på kort tid - om alla bara utgår ifrån att man gör detta för att få igång en stabil situation, för vi vill väl alla att bygget skall fungera?Farmfield och åtta andra har tillsammans skrivit en övergripande motion som jag personligen i stort tycker är bra. Men det gäller intentionerna. Motionen saknar tyvärr att-satser, vilket gör den formellt svårbehandlad.
Ugh... Och motionerna stretar åt alla håll, det finns ingen konsekvens... Det var därför jag skrev om fyra förslag, för det finns såvitt jag förstått bara fyra 'riktiningar' lagda som lite mer kompletta förslag...Jag ska här kortfattat lista vilka motioner/förslag i vart fall jag har uppfattat finns att behandla på irc-mötet. Fyll gärna på om jag missat eller rätta mig om jag har missuppfattat något:
Vid sidan av detta finns det till exempel nomineringar till poster som (ännu) inte finns. Icke formellt framlagda förslag om föreningsdrift av forumet m m.
- Skunken - Två forum
Farmfield m fl - Styrelse
Pink Panter - Förtroenderåd
Pink Panter - Samordning
ZX Spectrum - Forum
Harlekin 33 - Arbetsgrupper
Bossieman - Gräsrotsarbete
Upnorth - Nu får det vara nog
Upnorth - Motion om det mesta
CryingFreeman - Undertavlor
CryingFreeman - Återställa vissa inlägg
Hamberg - Styr/reglerdokument
Urban Anjar - Supportgrupp och supportprocess
Urban Anjar - LoCots ledning
Urban Anjar - Teknikgrupp och teknikprocess
Urban Anjar - Moderniseringsgrupp och moderniseringsprocess
Urban Anjar - Processorienterat arbetssätt
Urban Anjar - Huvudsakligt ansvar
Urban Anjar - Problemskrivning
Urban Anjar - Organisation och ansvarsfördelning
Min tro: Är vi inte där så är bygget kört... För det flyger på ångorna och det måaste tas tag i direkt typ, eller jag tror det iaf... Men samtidigt så förstår jag till 100% hur du menar, men hjälper det att hålla formen nu liksom?Som jag ser det i dagsläget:
Ja, det är väl ungefär som det vi gör här, hehe... Ha'de gott i solen.Jag tror heller inte att irc-forumet kan fatta några avgörande beslut. Det finns för mycket tveksamheter om dess status.

Det här inte kritik mot fonsterbage!
Jag är själv vän av ordning och reda.
Min personliga uppfattning är att den här gemenskapen behöver en ny ledning omgående.
En ledning som kan driva på, så att det går framåt med ubuntu-se.org
Nuvarande ledning förstår jag mej inte på vad dom sysslar med, det verkar mest handla om att blogga på http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ och att det tydligen skulle räcka...
Ett annat exempel är nuvarande omröstning om ny layout till nya regler för forumet.
Lägga ner två veckor på att rösta om det, det är verkligen att bromsa utvecklingen och att få medlemmarna att gäspa över omröstningarna...
Dessutom varför hjälper inte nuvarande ledning till att samla ihop alla motioner på ett ett ställe
Istället läggs det fram motförslag och en massa motioner på saker som nuvarande ledning har haft typ ett år på sej att ordna till.
Vad jag kan läsa ut så är det tydligen väldigt viktigt med att behålla sin fina titel, det är nog det handlar om.
Nu drar jag alla över en kam...
De som känner sej orättvist utpekade hör av er...
Låt oss komma till skott på IRC-mötet som Cryingfreeman utlyst, med att få fram en ny ledning för ubuntu-se.org
Det är nog inte utan anledning som Cryingfreeman utlyst ett IRC-möte...ingen rök utan eld...
Har vi nu ett genomtänkt förslag som farmfields motion, så låt oss rösta om det på IRC-mötet.
mvh Rune.K
Jag är själv vän av ordning och reda.
Min personliga uppfattning är att den här gemenskapen behöver en ny ledning omgående.
En ledning som kan driva på, så att det går framåt med ubuntu-se.org
Nuvarande ledning förstår jag mej inte på vad dom sysslar med, det verkar mest handla om att blogga på http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ och att det tydligen skulle räcka...
Ett annat exempel är nuvarande omröstning om ny layout till nya regler för forumet.
Lägga ner två veckor på att rösta om det, det är verkligen att bromsa utvecklingen och att få medlemmarna att gäspa över omröstningarna...
Dessutom varför hjälper inte nuvarande ledning till att samla ihop alla motioner på ett ett ställe

Istället läggs det fram motförslag och en massa motioner på saker som nuvarande ledning har haft typ ett år på sej att ordna till.
Vad jag kan läsa ut så är det tydligen väldigt viktigt med att behålla sin fina titel, det är nog det handlar om.
Nu drar jag alla över en kam...
De som känner sej orättvist utpekade hör av er...
Låt oss komma till skott på IRC-mötet som Cryingfreeman utlyst, med att få fram en ny ledning för ubuntu-se.org
Det är nog inte utan anledning som Cryingfreeman utlyst ett IRC-möte...ingen rök utan eld...
Har vi nu ett genomtänkt förslag som farmfields motion, så låt oss rösta om det på IRC-mötet.
mvh Rune.K
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Så här skulle jag vilja se irc-mötet.
På mötet ska ALLA motioner gås igenom. Det gäller att få så många som möjligt av dom som är med på irc-mötet att acceptera en fullständig motion.
När vi sen fått majoriteten av mötesmedlemmarna nöjda så går motionen ut till val bland alla medlemmar i forumet.
På mötet ska ALLA motioner gås igenom. Det gäller att få så många som möjligt av dom som är med på irc-mötet att acceptera en fullständig motion.
När vi sen fått majoriteten av mötesmedlemmarna nöjda så går motionen ut till val bland alla medlemmar i forumet.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Men då måste alla motioner samlas på ett ställe!ZX Spectrum skrev:Så här skulle jag vilja se irc-mötet.
Vad jag vet så är det några motioner som dragits tillbaka.
Återigen...Samla alla giltiga motioner på samma ställe!
Så att vanliga medlemmar har möjlighet att läsa igenom motionerna utan att att vara en mästare på att navigera i det här forumet.
Annars blir det bara flum och oändliga diskussioner på IRC-mötet.
- ZX Spectrum
Har har försökt med detta via denna tråden:Rune.K skrev:Men då måste alla motioner samlas på ett ställe!ZX Spectrum skrev:Så här skulle jag vilja se irc-mötet.
Vad jag vet så är det några motioner som dragits tillbaka.
Återigen...Samla alla giltiga motioner på samma ställe!
Så att vanliga medlemmar har möjlighet att läsa igenom motionerna utan att att vara en mästare på att navigera i det här forumet.
Annars blir det bara flum och oändliga diskussioner på IRC-mötet.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 73&t=39698
En del ifrågasatte min tråd för att man inte kunde diskutera i den och därför lät jag den vara. Jag tycker dock att motionerna ska vara uppradade på ett snyggt sätt för att förenkla sökningen efter dessa.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- vulfgar
- ung forumnörd
Instämmer. Tycker gott du kan fortsätta med den tråden.ZX Spectrum skrev:[
En del ifrågasatte min tråd för att man inte kunde diskutera i den och därför lät jag den vara. Jag tycker dock att motionerna ska vara uppradade på ett snyggt sätt för att förenkla sökningen efter dessa.

- ZX Spectrum
Vem ska jag ha som kommentarskrivare till denna kommentaren:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 98#p319903
Jag vill ju inte gärna att andra ska tro att jag är ensam om denna motionen utan det är andra som varit mycket mer flitiga än mig där. Hade varit bra om man kunde använda någon typ av gruppmedlem för att visa att det är en grupp som skrivit motionen, går det?
Jag vill ju inte gärna att andra ska tro att jag är ensam om denna motionen utan det är andra som varit mycket mer flitiga än mig där. Hade varit bra om man kunde använda någon typ av gruppmedlem för att visa att det är en grupp som skrivit motionen, går det?
- vulfgar
- ung forumnörd
Skriv i en fotnot i tråden vilka övriga som är med. Jag är ganska säker på att det inte finns någon funktion för att få flera medlemmar att stå för ett inlägg.ZX Spectrum skrev:Vem ska jag ha som kommentarskrivare till denna kommentaren:

- farmfield
- Kontakt:
Då en majoritet av de som undertecknat denna motion vill att den dras tillbaka, och jag i detta talar för dem, så meddelar jag detta nu.
Vi drar tillbaka motionen presenterad i http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 98#p319903 med omedelbar verkan.
Vi tror inte längre att det finns ett underlag för att genomföra denna i gemenskapen. Det finns helt enkelt för få kvar för att driva igenom en förändring alls. Ett IRC-möte kommer t.ex. ha så få deltagare att en opposition kan ifrågasätta dess validitet bara med utgångspunkt från antalet deltagare.
En majoritet av oss bakom motionen anser att så länge goda intentioner motverkas till det extrema av drivande medlemmar inom gemenskapen så är det fruktlöst att driva någon fråga vidare alls. Vi rekommenderar att gemenskapen omedelbart meddelar Canonical/Ubuntu om att den ej längre är funktionell och med det begär om deras omedelbara hjälp att ta tag i problematiken.
Vi drar tillbaka motionen presenterad i http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 98#p319903 med omedelbar verkan.
Vi tror inte längre att det finns ett underlag för att genomföra denna i gemenskapen. Det finns helt enkelt för få kvar för att driva igenom en förändring alls. Ett IRC-möte kommer t.ex. ha så få deltagare att en opposition kan ifrågasätta dess validitet bara med utgångspunkt från antalet deltagare.
En majoritet av oss bakom motionen anser att så länge goda intentioner motverkas till det extrema av drivande medlemmar inom gemenskapen så är det fruktlöst att driva någon fråga vidare alls. Vi rekommenderar att gemenskapen omedelbart meddelar Canonical/Ubuntu om att den ej längre är funktionell och med det begär om deras omedelbara hjälp att ta tag i problematiken.