Raid 5 fråga med mdadm

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Raid 5 fråga med mdadm

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Jag håller på att sätta upp en raid 5 med mdadm, följer denna guiden http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=860087 och allt har gått bra systemet är mountat och klart. Ända tills jag kom på att jag körde mke2fs -j /dev/md0 som komando för att formatera arrayen. Men detta skapar väll ett ext3 system, och jag funderar på om jag inte ska ha ext4 nu när det är officielt ute med nya 9.04. Vad ska jag köra för komando då? Och är det bara att köra det eller måste jag ta bort det gammla systemet först? Om det gör nån skillnad så gjorde jag diskarna individuelt partionerade i ext4 i gparted innan jag gjorde arrayen.

Sen til mitt andra problem. Det är den biten för att få datorn att lägga till arrayen vid start. Jag förstår inte riktigt hans instruktioner.

Kod: Markera allt

UPDATE SYSTEM FILES TO AUTOMATICALLY LOAD RAID
-System File to Load Raid ARRAY

mdadm --detail --scan --verbose
santhony@ubuntu:~$ sudo mdadm --detail --scan --verbose
mdadm: metadata format 00.90 unknown, ignored.
ARRAY /dev/md0 level=raid5 num-devices=4 metadata=00.90 UUID=67350c39:89f0ac91:0f5b4e61:2c17f314
devices=/dev/sda1,/dev/sdb1,/dev/sdc1,/dev/sdd1
This output is placed into the mdadm.cfg file. YOu should see a previous entry in this file, the default configuration... If you get it wrong, it shouldn't blow up your array or cause any irreverisble damage. This just helps the array to auto build during the boot process.

-Edit the mdadm.cfg with the new array info from the command mentioned above.
/etc/mdadm/mdadm.cfg
Först och främst är det väll mdadm.conf nuförtiden i ubuntu? sen så ser den filen helt annerlunda ut, ska jag bara ta bort det och lägga till det jag fick av komandot mdadm --detail --scan --verbose ?

ARRAY /dev/md0 level=raid5 num-devices=6 metadata=00.90 UUID=bc6c31bd:dd54e5a5:fd41e532:66b1feea
   devices=/dev/sda1,/dev/sdb1,/dev/sdc1,/dev/sdd1,/dev/sde1,/dev/sdf1
mvh K-G
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: Raid 5 fråga med mdadm

Inlägg av Barre »

jag hoppas att jag uppfattat dina frågor korrekt :-\

fråga 1:
Jag har skapat en md-device av typer raid5 som /dev/md0 som jag formaterat som ext3. Nu undrar jag hur jag kan uppgradera detta till ext4. Behöver jag skapa om min md-device?

Nej, du behöver inte skapa om din md-device. Antingen formaterar du om din /dev/md0 som som ext4, eller (som jag har uppfattat det) så migrerar du ditt befintliga ext3 till ext4. Jag tror mig läst att det skall vara möjligt.

fråga 2:
hur skall jag se till att mitt system har rätt md-configuration så att den kan göra en korrekt "assamble" vid uppstart?

Nu för tiden så "letar" systemet ignom diskarna för att kontrollera om den hittar någon "meta-data" om md-devices så att de monteras "automagist". Och det är ju bra så länge allt fungerar som det skall. Därfor rekommenderar jag att, precis som du skriver, att ha en configurationsfil med denna meta-data så att det går att montera md-devices om något skulle vara fel.
Denna information skall ligga i /etc/mdadm/mdadm.conf.
det finns ett skript som skapar en korrekt "out-put" som går att klistra in i mdadm.conf, du kan också hänvisa utskriften firekt till mdadm.conf. Så här gjorde jag.
först bli root, och sen köra skriptet och styra output till mdadm.conf

$ sudo -i 
$ /usr/share/mdadm/mkconf > /etc/mdadm/mdadm.conf 
hoppas att jag uppfattade dig korrekt...
p.s.
ta backup på filer innan du gör förändringar i dem
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Tack, Första frågan fixade jag genom att migrera hitta nå komandon nånstans =)

Jag gjorde nått med conf filen. Det funkar nu men kanske skulle ta och göra som du föreslog. Ska titta på det i morn. =) Tack för hjälpen i alla fall.

Det funka ju fint. Men jag vet inte om jag gjorde nått konstigt när jag migrerade från ext3 till ext4. När jag kör en fdisk -l så får jag

Disk /dev/md0 innehåller inte en giltig partitionstabell

Är det bra?
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

eriksson25 skrev: När jag kör en fdisk -l så får jag

Disk /dev/md0 innehåller inte en giltig partitionstabell

Är det bra?
Det är helt i sin ordning, du använder inte fdisk mot md-devices, och den innehåller inte någon partitionsinformation.
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Tack, Då är allt klart. Men jag har en sista fråga. Det är så att denna raid fil server ska stå som media lagring åt en kompis. Han är inte jätte inne på Linux men det man visar honom det kan han klara. Så jag fundera på vad är lättaste sättet för honom att hålla koll på raid systemet? Att märka av ev hårdisk fel eller liknande? Typ via putty eller går det via nån modul i webmin?
fno
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av fno »

Bästa sättet är nog att använda den inbyggda monitorfunktionen med e-postlarm: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=528735
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

fno skrev:Bästa sättet är nog att använda den inbyggda monitorfunktionen med e-postlarm: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=528735
Vilket är igång per default sen ... jag vet inte när..

Default så mailas root användaren (vilket också bör lämnas så, istället sätter du upp ett mail alias för root till den mail-adress du vill ha larmen, enligt min högst personliga åsikt)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

vill du bara göra en snabb koll från terminalen kan du kolla i filen /proc/mdstat

$ cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
md2 : active raid5 sdc2[0] sdf2[3] sde2[2] sdd2[1]
      1860736320 blocks level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]

md1 : active raid1 sda3[0] sdb3[1]
      141636992 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
      9767424 blocks [2/2] [UU]
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Tack för alla tips, kommer fixa till mail delen tror jag då det kommer bli smidigast =)

Mvh K-G
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"