Bra formateringsprogram sökes!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Bra formateringsprogram sökes!

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag skulle vilja formatera om mitt usb-minne men jag behöver hjälp med att hitta ett bra och enkelt formateringsprogram. Några förslag? O0
KiviE

Re: Bra formateringsprogram sökes!

Inlägg av KiviE »

gparted, finns i förrådet.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

KiviE skrev:gparted, finns i förrådet.
tilläggsinfo:
gparted = System->Administration->Partitionsredigeraren
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Sen då? Jag har pluggat in minnet och öppnat redigerarn, men ingenstans ser jag det.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Svento skrev:Sen då? Jag har pluggat in minnet och öppnat redigerarn, men ingenstans ser jag det.
På LiveCDn finns det som beskrivet ovan, annars öppnar du System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och söker på gparted
högerklicka->Installera... Sen ska du finna det under System->Administration->Partitionsredigeraren
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

bbauto skrev:
Svento skrev:Sen då? Jag har pluggat in minnet och öppnat redigerarn, men ingenstans ser jag det.
På LiveCDn finns det som beskrivet ovan, annars öppnar du System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och söker på gparted
högerklicka->Installera... Sen ska du finna det under System->Administration->Partitionsredigeraren
Jag har gparted men programet ser inte usb-minnet.
Nikke skrev:Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
Ingenstans kan jag se usb-minnet. Går jag in på Media så syns det, men om jag klickar så får jag beskedet att volymen inte kan monteras. XP ber mig sätta in en disk i enheten. Jag har försökt att installera Ubuntu på usb-minnet men får då beskedet att inget root-filsystem är identifierat, och det finns då heller inget klickbart så att jag kan åtgärda saken.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Svento skrev:
Nikke skrev:Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
Ingenstans kan jag se usb-minnet. Går jag in på Media så syns det, men om jag klickar så får jag beskedet att volymen inte kan monteras. XP ber mig sätta in en disk i enheten. Jag har försökt att installera Ubuntu på usb-minnet men får då beskedet att inget root-filsystem är identifierat, och det finns då heller inget klickbart så att jag kan åtgärda saken.
Intressant. Blir det så med alla usb-minnen? Kan du prova samma usb-minne i olika usb-portar på datorn?

(För övrigt. I gparted så väljer man enhet/disk uppe till höger.)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Samma resultat var än jag stoppar det.
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

David Andersson skrev:
Svento skrev:
Intressant. Blir det så med alla usb-minnen? Kan du prova samma usb-minne i olika usb-portar på datorn?

(För övrigt. I gparted så väljer man enhet/disk uppe till höger.)

Så var det, uppe till höger =)
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

När jag ska formatera så kommer det upp ett fönster där det står att jag ej har behörighet att utfärda denna åtgärden:S..jag är ju administratör, är det något jag har missat? Mvh Jonas
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

Starta med sudo från terminalen kanske fungerar bättre.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"