Trådlöst nätverk BBB

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
fumar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Trådlöst nätverk BBB

Inlägg av fumar »

Hej alla Ubuntu-bor!

Är en väldigt ny användare av Ubuntu. Slängde in det på en gammal bärbar HP nx9000 i går och det verkar fungera kalas. Dock får jag inte till det här med den trådlösa anslutningen till BBB-modemet. Om jag kör via TP-kabel så är det inga problem. Men om jag skall ansluta till det trådlösa så ber den mig att ange nån nyckel och redan här sätter det käppar i hjulet för mig.

På min windows burk så har jag för mig att det står WPA-PSK i nån säkerhets-flik och att jag där anger det "lösenord" som strå på modemets undersida. Men i ubuntu hittar jag inte WPA-PSK bara 2 olika WEP och nån annan som jag inte känner igen. Har försökt med bägge "WEPPARNA", men utan resultat. Rutan kommer tillbaka en stund efter det att jag angett mitt lösenord.

Vad göra?

Finns det nån guide eller nåt?

Har "gågglat" en hel del på detta, men utan att hitta ngt resultat. Kanske har jag letat på fel ställe.

Tack på förhand för all hjälp!
Trying is the first step towards failure
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Trådlöst nätverk BBB

Inlägg av Cadryc »

Välkommen

Antagligen är det det trådlösa nätverkskortet som inte fingerar klockrent med Ubuntu, du skulle kunna testa att använda windowsrdrivrutinen, kolla den här guiden http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper

Förutom det så är det lättare att hitta nåt som kan hjälpa om man vet vad det är för nätverkskort. Program → Tillbehör → Terminal och skriv lspci, det kommer fram en massa text, markera med musen och högerklicka → Kopiera och klistra in här. Skriv sen lsusb och gör samma sak.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Ett av BBB:s modem som jag själv har och som stödjer trådlöst är drygt att få igång: Man behöver först logga in i modemet för att få reda på nyckeln eller göra eventuella inställningar, men för att göra det måste man ändra dns(?) så man använder just modemets, annars kan man inte komma in i det på det via ens browser. Oavsett om du har ett sådant eller ej bör du försöka logga in i det och se hur det är inställt. Där kan du eventuellt generera nya nycklar och/eller slå av nycklarna helt (inget som rekommenderas). Jag strulade i 3 timmar med mitt och hade tur som fann ett inlägg på Flashback där någon råkade ha samma modem.
Bild
fumar

Inlägg av fumar »

Cadryc skrev:Välkommen

Antagligen är det det trådlösa nätverkskortet som inte fingerar klockrent med Ubuntu, du skulle kunna testa att använda windowsrdrivrutinen, kolla den här guiden http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper

Förutom det så är det lättare att hitta nåt som kan hjälpa om man vet vad det är för nätverkskort. Program → Tillbehör → Terminal och skriv lspci, det kommer fram en massa text, markera med musen och högerklicka → Kopiera och klistra in här. Skriv sen lsusb och gör samma sak.

Först o främst: Tack!!

Här följer resultatet av lspci
00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS200/RS200M AGP Bridge [IGP 340M] (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc PCI Bridge [IGP 340M]
00:06.0 Multimedia audio controller: ALi Corporation M5451 PCI AC-Link Controller Audio Device (rev 02)
00:07.0 ISA bridge: ALi Corporation M1533/M1535/M1543 PCI to ISA Bridge [Aladdin IV/V/V+]
00:08.0 Modem: ALi Corporation M5457 AC'97 Modem Controller
00:09.0 Network controller: Intersil Corporation Prism 2.5 Wavelan chipset (rev 01)
00:0a.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ6933/711E1 CardBus/SmartCardBus Controller (rev 01)
00:0a.1 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ6933/711E1 CardBus/SmartCardBus Controller (rev 01)
00:0c.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB43AB21 IEEE-1394a-2000 Controller (PHY/Link)
00:0e.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 50)
00:0e.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 50)
00:0e.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 51)
00:10.0 IDE interface: ALi Corporation M5229 IDE (rev c4)
00:11.0 Bridge: ALi Corporation M7101 Power Management Controller [PMU]
00:12.0 Ethernet controller: National Semiconductor Corporation DP83815 (MacPhyter) Ethernet Controller
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon IGP 330M/340M/350M

Och här är resultatet av lsusb
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Efter en snabb sökning på nätet hittade jag den här buggrapporten https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/63989
Där föreslås en par grejer som funkade för dom som du kan kolla på om du vill. Jag hinner inte kolla mer just nu, men nån gång framöver så kan jag förklara närmare vad det är de gör där (eller om nån annan hoppar in och förklarar ;) )

fumar

Inlägg av fumar »

Cadryc skrev:Efter en snabb sökning på nätet hittade jag den här buggrapporten https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/63989
Där föreslås en par grejer som funkade för dom som du kan kolla på om du vill. Jag hinner inte kolla mer just nu, men nån gång framöver så kan jag förklara närmare vad det är de gör där (eller om nån annan hoppar in och förklarar ;) )
Hmmm, ja jag begriper inte ett smack!

Men tack ändå:-)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Program → Tillbehör → Terminal
Kopiera det här

Kod: Markera allt

sudo rmmod prism2_pci hostap_pci hostap orinoco_pci orinoco hermes
högerklicka i terminalen → Klistra in och tryck Enter. Lösenord efterfrågas, när du skriver det syns inga tecken, tryck bara enter när du skrivit lösenordet. "sudo" betyder att man gör nåt mer administrativa rättigheter, "rmmod" stänger ner en modul dvs drivrutin, resten är bara olika moduler som vi stänger ner.

Klistra sen in

Kod: Markera allt

sudo modprobe orinoco_pci
och tryck enter. "modprobe" laddar in en modul. Du behöver inte ange lösenord nu eftersom du skrev in det nyss.

Testa och se om det trådlösa funkar. De här ändringarna försvinner vi nästa uppstart så det gör inget om det orsakar krångel. Men om det hjälper så kan vi ställa in att det görs automatiskt vid varje uppstart.

fumar

Re: Trådlöst nätverk, nu Telia

Inlägg av fumar »

Hej igen!
Efter att helt ha gett upp, så har jag nu installerat senaste ver av Ubuntu. Den hittar numera mitt nätverkskort, och som om det inte vore nog, den hittar även min accespunkt (har bytt till Felia). MEN, När jag väl har angett WEPnyckel så står den o tänker lite, sen skall jag ange WEP nyckel igen, sen tänker den lite för att till sist ta beslutet att inte "logga in" mig.

Vad kan det vara nu?

Ja, det är rätt nyckel ;D
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk, nu Telia

Inlägg av Kirill »

fumar skrev:Hej igen!
Efter att helt ha gett upp, så har jag nu installerat senaste ver av Ubuntu. Den hittar numera mitt nätverkskort, och som om det inte vore nog, den hittar även min accespunkt (har bytt till Felia). MEN, När jag väl har angett WEPnyckel så står den o tänker lite, sen skall jag ange WEP nyckel igen, sen tänker den lite för att till sist ta beslutet att inte "logga in" mig.

Vad kan det vara nu?

Ja, det är rätt nyckel ;D
Du sitter inte på en Dead-Link router eller?! Detta är en obekräftad bugg som jag med flera har dykt på då det kommer till Ubuntu och Dead-Link, nån utav dessa vägrar fatta... Frågan är bara vilken ::)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
fumar

Inlägg av fumar »

Hmmm, kanske jag som uttryckte mig galet :D . Den hittar alltså accesspunkten som är mitt modem, som ju har en ehhh..antenn?? på sig. Vad grunkan heter vet jag ej. Var den som följde med när jag tecknade abonnemanget.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Jag har googlat runt en massa och problemet verkar ligga i den här:
lspci skrev:00:09.0 Network controller: Intersil Corporation Prism 2.5 Wavelan chipset (rev 01)
Jag misstänker, men du får gärna verifiera det här från någon annan dator som lyckas koppla upp sig, att din accesspunkt använder WPA och inte WEP.

Orinoco-modulen som cadryc föreslog att man skulle ladda tidigare fungerar tydligen inte med prism 2.5 sedan någon viss version/kernel, enligt vad jag kunnat hitta. Eventuellt så gäller det bara WPA, så man skulle ju kunna prova att köra WEP, även om jag inte kan rekommendera det.
De fall där kortet funkar så verkar folk ha använt sig av hostap istället, men såklart så verkar inte det funka för de som kör något nyare än ubuntu intrepid (8.10).

En tråd som verkar innehålla alla de trick jag kunnat hitta är denna: http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org ... ?t=1289342 där trådskaparen såklart INTE fick igång sitt kort, men man kan ju prova ändå.
Skriv svar

Återgå till "Internet"