Lång version
Jag installerade Ubutnu server för att andvända den för att köra en hemsida, ftp, svn mm. Installationen gick som en dans och allt verkade frid och fröjd

Under installationen gjorde jag 4 partitioner, en rotmapp, swap, home och sist den största som heter /filer.
Tanken var att jag under filer skall ha en mapp för svn och en för ftp. Nu till problemet. Jag misslyckas totalt med att få igång subversionservern. Till min "hjälp" har jag använt mig av ubuntus server guide https://help.ubuntu.com/8.04/serverguid ... rsion.html.
Det enda jag i princip lyckas med är att installera subversion. Nästa steg är att skapa ett repository med koden:
Kod: Markera allt
svnadmin create /path/to/repos/project
svnadmin: Repository creation failed
svnadmin: Could not create top-level directory
svnadmin: Can't create directory '/filer/svn/test': permission denied
Här har jag insett att det är något lurkigt med användarrättigheterna, jag har försökt att göra ägaren till /filer/svn till användaren och inte till root. Samt så har jag även testat att ge fulla rättigheter till alla och då lyckas jag skapa ett repository, men då kommer problem 2. När jag då följer guiden vidare (jag vill bara komma åt svn via svn: protokollet) så försöker jag göra det som står under "Access via custom protocol (svn://)" jag tar bort komenteringen i svnserve.conf-filen och lägger till en användare i passwd-filen. Till sist skall man sparka igång allt genom att göra följande:
Kod: Markera allt
$ svnserve -d --foreground -r /path/to/repos
# -d -- daemon mode
# --foreground -- run in foreground (useful for debugging)
# -r -- root of directory to serve
For more usage details, please refer to:
$ svnserve --help

kort version
Det blev väldigt långt dethär så jag försöker sammanfatta i två frågor:
1. Vilka rättigheter skall man ha i ubuntu server på sin mapp där man skall ha sitt repository, vem skall vara ägare till mappen?
2. Vad gör man om svn-daemonen inte vill köra igång, när man försöker starta den så står markören bara och blinkar?
Mycket tacksam för all hjälp!